عصر خودرو

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو:

تولید گندله سنگ‌آهن انحصاری نیست

عصر بازار- گندله محصولی مهم به عنوان ماده اولیه تولید فولاد به شمار می رود که بر خلاف ادعای وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو معتقد است که تولید آن هیچ انحصاری در داخل کشور ندارد.

تولید گندله سنگ‌آهن انحصاری نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، با بیان این که می توان با فعال سازی ظرفیت های تولید گندله برای صنعت فولاد به خودکفایی رسید، گفت: با تولید فعلی، کنستانتره اضافه هم داریم و برای گندله هم چند کارخانه دیگر در مدار قرار می‌گیرند که با وجود آنها برای تولید داخلی فولاد خودکفا می شویم اما برای اعداد نجومی که در سر برخی مسولان به عنوان چشم انداز وجود دارد، اصلا ذخایر داخلی ما جوابگو نیست.

    وی افزود: با توجه به تعدد تولیدکنندگان، انحصاری در کار نیست. از سوی دیگر سنگ آهن مرکزی و ایمیدرو هم تولید دارند اما آنها به صورت دانه بندی و برای صادرات محصول ارائه می‌کنند. ضمن اینکه دولت نیز می تواند با فعال سازی معدن سنگان 18 میلیون تن کنستانتره داشته باشد و به زعم خود انحصار را بشکند.

    مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطالبات دولتی را منصفانه ندانست و عنوان کرد: از آنجا که ما در چادرملو بخش خصوصی هستیم قدرت دفاع نداریم و مجبور به پرداخت حق انتفاع هستیم، در صورتی که به صورت قانونی نباید پروانه بهره‌برداری را از ما می گرفتند و درحد حقوق دولتی مجبور به پرداخت می بودیم. در حالی که امروز میزان پرداخت ما بسیار بالاتر است و این پرداختی است که بقیه معادن ندارند و صرفا چادرملو و گل‌گهر ملزم به آن هستند.

    وی همچنین در خصوص وضعیت کاهش مطالبات دولتی در بودجه 1395 گفت: در بودجه امسال همان حق انتفاع پیش‌بینی شده و تا پنج درصد از درصدهای حق انتفاع کم شده است؛ به عنوان مثال 25 درصد از فروش به 20 درصد رسیده است.

    نوریان ضمن اشاره به اینکه چادرملو با ظرفیت استخراج فعلی فقط تا پنج سال دیگر قدرت استخراج دارد و با بیان وضعیت در اختیار گرفتن معدن مجاور چادرملو به عنوان معدن جدید، اظهار کررد: وزارت صنعت، معدن و تجارت توافق کرده است ما با سنگ آهن مرکزی به صورت مشترک روی معدن D19 کار کنیم اما محیط زیست هنوز مجوزهای لازم را نداده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها