عصر خودرو

معاون فرابورس:

استقبال از اوراق فرابورس در پی کاهش سود بانکی افزایش یافت

عصر بازار- معاون توسعه بازار شرکت فرابورس گفت: اکنون ۴۷ نماد برای انواع اوراق در فرابورس وجود دارد و کاهش سود بانکی از سوی بانک مرکزی، بر میزان استقبال از اوراق اثر مثبت گذاشته است.

استقبال از اوراق فرابورس در پی کاهش سود بانکی افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رضا غلامعلی پور به افزایش استقبال از اوراق اسلامی اشاره کرد و افزود: دنیا نسبت به اوراق اسلامی دید مثبتی پیدا کرده، زیرا بسیاری از اوراق ما پشتوانه دارد که این موضوع می تواند نویدبخش حرکت دولت به این سمت باشد.

    وی گفت: با وجود تنوع اوراق به دلیل فقدان رتبه بندی و همانندی سودرسانی، برای سرمایه گذاران تفاوت زیادی ندارد کدام یک از آنها را انتخاب می کنند.
    غلامعلی پور به اهمیت رتبه بندی شرکت ها اشاره کرد و افزود: در دنیا، موسسه های رتبه بندی شکل گرفته و بدین ترتیب از نقش ضامن در انتشار اوراق کاسته شده است. برای نمونه شرکت های معتبر و کم ریسک می توانند اوراقی با سود هشت درصد منتشر کنند اما شرکت های دارای نقاط ضعف و ریسک بالا، اوراق با سود بالاتر مانند 12 تا 15 درصد را منتشر می کنند و بدین ترتیب سرمایه گذاران می توانند از بین آنها انتخاب کنند.
    وی ادامه داد: اکنون به دلیل نبود سازوکار رتبه بندی ناچاریم یک ضامن برای انتشار اوراق در نظر بگیریم.
    غلامعلی پور گفت: با توجه به تعیین ضامن برای انتشار اوراق، سرمایه گذاران تفاوتی میان خرید اوراق و سرمایه گذاری در بانک احساس نمی کنند.
    معاون توسعه بازار شرکت فرابورس به انتشار «اوراق به کسر» اشاره کرد و افزود: انتشار این نوع اوراق از مصوبات بسیار مترقی کمیته بورس به شمار می رود که اجازه آن از دو سال پیش صادر شده است.
    اوراق به کسر اوراقی است که به قیمت کمتر از قیمت اسمی آن از سوی سرمایه‌گذار خریداری می‌شود.
    وی گفت: براساس سیاست جدید، ناشر می تواند بر اساس نرخ بازار، اوراق را انتشار داده و بر اساس آن، عرضه مجدد کند.
    غلامعلی پور افزود: فرهنگ سازی اینکه هر تامین مالی روش خاص خود را دارد، ضروریست و سازمان بورس ایران، فرابورس و رسانه ها باید در این باره اقدام کنند.
    غلامعلی پور به حذف موازی کاری در انتشار اوراق اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی به شهرداری ها برای انتشار اوراق مشارکت مجوز می دهد و دولت مجوز بانک مرکزی را صادر می کند. سازمان بورس نیز با مجوز سایر بخش ها موافقت می کند اما در نهایت همه این اوراق به بازار ثانویه وارد می شود.
    معاون توسعه بازار شرکت فرابورس همچنین بازنگری در چگونگی عرضه اوراق را خواستار شد و افزود: عرضه اوراق نباید فقط بصورت عمومی باشد، بلکه باید بطور خصوصی نیز انجام شود.
    اکنون چهار بخش بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی در بازار سرمایه ایران فعالیت می کنند.
    در بورس افراد حقیقی و حقوقی از سوی کارگزاران خود به دادوستد می پردازند و در آن خریدار و فروشنده می تواند یک فرد یا یک شرکت باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها