عصر خودرو

بازنگری در قانون بانکداری بدون ربا ضروری است

عصر بازار- کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بازنگری در قانون بانکداری بدون ربا برای روزآمد کردن و شفافیت در سیستم بانکی کشور، ضروری است.

بازنگری در قانون بانکداری بدون ربا ضروری است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شاهین شایان آرانی روز جمعه  با اشاره به تلاش دولت برای تهیه لایحه بانکداری بدون ربا اظهار کرد: قانون کنونی عملیات بانکداری بدون ربا پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تصویب مجلس رسید که در زمان خود حرکتی انقلابی در کل نظام بانکی کشور ایجاد کرد.

    وی هر چند اظهار کرد که این قانون در زمان خود قانون خوبی بود در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که هر قانونی ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد.
    وی افزود: از آنجا که نیازها و استانداردهای نظام بانکداری در سطح دنیا و نیز در داخل ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است، ضروری است که این قانون با حفظ احکام اسلامی به روز شود.
    شایان آرانی خاطرنشان کرد: تاخیر بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور برای اعمال این تغییرات و بروزرسانی قانون، شبهه ربوی بودن عملیات بانکی را تقویت کرده است.
    وی با تاکید بر لزوم تحول در سیستم بانکی کشور اظهارکرد: متن قانون شفافیت دارد اما دستورالعمل ها و نظام نامه های متعددی که در سال های گذشته تصویب و اجرا شده، خود بر ابهامات سیستم بانکی افزوده است.
    این کارشناس امور پولی و مالی تاکید کرد: اکنون بانک ها با انباشتی از دستوالعمل ها در حوزه های مختلف مواجه اند که در کل، تصویر مبهمی را از بانکداری اسلامی ترسیم می کند.
    شایان آرانی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی باید با کمترین شتابزدگی و با اخذ نظر کارشناسان این بخش انجام شود، ادامه داد: انتظار می رود در لایحه ای که دولت قصد دارد به مجلس ارسال کند، شبهات، برطرف شود.
    وی تاکید کرد: تسریع در به نتیجه رسیدن اقدامات دولت در تدوین لایحه بانکداری اسلامی با توجه به شرایط امروز جامعه و جهان، بیش از پیش ضرورت دارد.
    شایان آرانی با یادآوری اینکه دولت قبل نیز قصد اصلاح قوانین بانکی را داشت اما به سرانجام نرسید، گفت: دولت نباید با پیچیده جلوه دادن کار، زمان بیشتری برای ارایه لایحه اصلاحی در نظر بگیرد زیرا این اقدام همان مشکلی را ایجاد می کند که در دولت گذشته گرفتار آن بودیم و در نهایت لایحه اصلاح نظام بانکی را به تعویق انداخت؛ در دولت دهم نیز چند بار موضوع اصلاح سیستم بانکی مطرح شد اما تغییری رخ نداد.
    این کارشناس بازارهای مالی و پولی افزود: در شرایطی که در سطح بین الملل سرعت تغییرات بسیار بالاست، اصلاح سیستم بانکی اقدام مهمی است که این پالایش و تغییرات باید به سرعت انجام شود.
    شایان آرانی، یکی از دلایل تاخیر در اصلاح قوانین نظام بانکی کشور را محافظه کار بودن سیستم بانکی کشور دانست و گفت: در دوره های گذشته مدیران بانکی وقت، تمایلی به تغییر سیستم نداشتند و دولت های مختلف نیز حاضر نشدند حوزه عملیاتی خود را پالایش و اصلاح کنند.
    شایان آرانی ادامه داد: هرگاه موضوع اصلاح سیستم بانکی مطرح می شود، بانک ها آن را هجمه به شبکه بانکی تعبیر و در برابر تغییر، مقاومت می کنند در حالی که ضوابط عملیات اجرایی سیستم بانکی نیاز به اصلاح دارد.
    علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به تازگی از تدوین لایحه جدید بانکداری بدون ربا خبر داد و گفت: این لایحه برای طی تشریفات قانونی به دولت و سپس مجلس شورای اسلامی اسلامی ارسال می شود تا جایگزین قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1362 شود.
    در زمان حاضر، قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1362 مبنای عملیات سیستم بانکی کشور به شمار می آید اما گذشت زمان و تحول در نظام بانکداری ایران و جهان، بازنگری و به روزرسانی آن را اجتناب ناپذیر کرده است.
    نمایندگاه مجلس نهم در روزهای پایانی عمر مجلس، کلیات طرحی را به تصویب رساندند تا جایگزین این قانون شود اما این اقدام شتابزده، انتقاد دولت و کارشناسان پولی و بانکی را به دنبال داشت و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در نامه ای به مجلس خواستار توقف تصویب آن شد.
    در نهایت آبستراکسیون اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نهم که مخالف تصویب شتابزده این طرح بودند، مانع از تصویب آن شد و در نهایت این طرح به سرانجام نرسید تا دولت لایحه خود را در این زمینه تدوین و به مجلس دهم شورای اسلامی ارایه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها