عصر خودرو

جمع ژاپنی‌ها در نفت ایران کامل شد؛

فعالیت «جی اس نیپون» ژاپن در صنعت نفت آغاز شد

عصر بازار- یک مقام مسئول از آغاز مذاکرات با شرکت «جی اس نیپون» ژاپن به منظور مشارکت در طرح کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه نفت تبریز خبر داد.

فعالیت «جی اس نیپون» ژاپن در صنعت نفت آغاز شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پس از انجام مذاکرات نفتی ایران با دو شرکت «اینپکس و ماروبنی» ژاپن به منظور سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح توسعه‌ای بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران، دور جدید فعالیت شرکت های ژاپنی در حوزه صنایع پالایش نفت کشور هم آغاز شده است.

    بر این اساس همزمان با آغاز فعالیت شرکت JCCP ژاپن پس از 6 سال توقف در صنعت پالایش نفت ایران، دور جدید مذاکرات با شرکت «جی اس نیپون» ژاپن به منظور مشارکت در طرح کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه تبریز آغاز شده است.

    سعید محجوبی با اشاره به آغاز مذاکرات با سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای پروژه روزآمد کردن پالایشگاه نفت تبریز، گفت: در حال مذاکره با شرکت «جی اس نیپون» ژاپن برای اجرای پروژه پالایشگاه تبریز آغاز شده که در صورت تایید پروژه روزآمد شدن آغاز می‌شود.

    مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه اقدامات اولیه و مطالعات مورد نیاز برای طراحی پروژه روزآمد کردن پالایشگاه تبریز به منظور ارتقای کیفی فرآورده گازوئیل به یورو ٤ انجام گرفته است، تبیین کرد: در صورت توافق با سرمایه‌گذار خارجی به زودی کار وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه در کنار انجام کارهای طراحی پروژه، سفارش شماری از اجناس مورد نیاز داده شده و امیدواریم طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان سال ١٣٩٧ به بهره‌برداری برسد، تاکید کرد: ارتقای کیفیت تولید محصولات مختلف نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل یکی از سیاست‌های راهبری توسعه صنعت پالایش نفت در ایران است.

    بظرفیت فعلی پالایش نفت خام ایران با احتساب میعانات گازی به حدود یک میلیون و 800 هزار تا یک میلیون و 850 هزار بشکه می‌رسد که با وجود ایجاد این ظرفیت، اما به دلیل بالا بودن ظرفیت تولید محصولاتی همچون نفت کوره «مازوت»، حاشیه سود فعالیت‌های پالایشگاهی در کشور را به شدت کاهش می‌دهد.

    در شرایط فعلی ایران از نظر ظرفیت پالایش نفت در جایگاه یازدهم، از نظر تولید بنزین در جایگاه نهم و در زمینه تولید گازوئیل در رده سیزدهم جهان قرار دارد اما از حیث تولید نفت کوره ایران به بزرگترین کشور تولیدکننده این محصول نفتی در جهان تبدیل شده است.

    از این رو تاکنون مذاکراتی با ژاپن، چین و کره جنوبی به منظور اجرای طرح‌های بهبود کیفیت و اصلاح کمیت تولید فرآورده های نفتی در برخی از پالایشگاه های قدیمی کشور همچون پالایشگاه آبادان، اصفهان، بندرعباس و لاوان آغاز شده است.

    در همین حال عباس کاظمی معاون وزیر نفت پیشتر با تایید زیان ده بودن اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور، گفته بود: علت زیان ده بودن پالایشگاه‌های نفت ایران تولید مازوت زیاد است نه کاهش قیمت نفت خام و اگر سهامداران پالایشگاه‌ها به دنبال اجرایی کردن برنامه‌های تبدیل مازوت به بنزین یا گازوئیل نروند، همیشه با حاشیه سود پایین یا ضرر دهی باید فعالیت کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها