عصر خودرو

به بهانه نزدیکی به فصل مجامع مطرح شد;

پیش‌بینی مجامع گروه‌های مختلف

عصر بازار- بازار سرمایه در طول یک سال درگیر اتفاقات و وقایع مهمی می‌شود که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی به آن وقایع، عکس العمل نشان می‌دهد. از جمله مهمترین این وقایع، فصل مجامع است که در کشور ما مجمع اکثر شرکت‌ها در تیر ماه برگزار می گردد. ماهی که نزدیک است و برای رسیدن به آن باید آماده بود. اما اتفاقی که در این ماه برای شرکت‌ها رخ می دهد، بسیار حائز اهمیت بوده و سهام‌داران باید هوشیار عمل کنند.

پیش‌بینی مجامع گروه‌های مختلف
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، برخی شرکت‌ها که موفق شده‌اند در سال مالی قبل، صورت‌های مالی خود را مثبت ببندند و به عبارتی موفق به سودسازی شده اند، در مجمع سالیانه تصمیم می‌گیرند که سود ایجاد شده را صرف چه اموری کنند. بخشی از این سود نیز می‌تواند با تصمیم هیئت مدیره بین سهام‌داران تقسیم شود که این بخش از سود، برای سهام‌داران بسیار جذاب است. اینگونه شرکت‌ها که در سودسازی و تقسیم سود سابقه خوبی از خود بجا گذاشته‌اند، در فصل مجامع با استقبال سهام‌داران مواجه شده و منجر به افزایش تقاضا بر روی نمادهای شرکت‌های مذکور می‌شود.

    اما در طرف مقابل، شرکت‌هایی قرار دارند که قدرت سودسازی نداشته و یا سود ساخته شده را تقسیم نکرده‌اند. این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند سود ایجاد شده را در شرکت نگه داشته و یا در امور دیگر از جمله افزایش سرمایه یا طرح توسعه صرف کنند. این گونه شرکت‌ها در فصل مجامع از استقبال سهام‌داران بهره نمی‌برند و خریداران رغبتی برای خرید سهام این شرکت‌ها از خود نشان نمی‌دهند.
    از نکات حائز اهمیت در فصل مجامع و پرداخت سود به سهام‌داران، زمان پرداخت سود مصوب هیئت مدیره به سهام‌داران شرکت است، که متاسفانه در ایران این مهم چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و با توجه به قانونی که در قانون تجارت آمده است و مدت زمان حداکثر 8 ماه برای واریز سود سهام‌داران تعیین کرده است. شرکت‌ها از زمان حداکثری استفاده کرده و سود را 8 ماه پس از برگزاری مجمع واریز می‌کنند. با دخالت مسئولان و اصلاح قانون مذکور این زمان می‌تواند کوتاه شده و در نهایت به سود سهام‌داران خرد رقم بخورد.
    در ادامه به صورت خلاصه در خصوص گروه‌های مهم بازار سرمایه و نحوه سودسازی این گروه‌ها صحبت خواهیم کرد.
    خودرویی‌ها
    اولین گروهی که در حال حاضر نقش کلیدی در بازار سرمایه ایفا می‌کنند و به عقیده بسیاری از فعالان بازار سرمایه و در حال حاضر لیدر بازار سرمایه است، گروه خودرو است. این گروه و شرکت‌هایی که در آن وجود دارند، بر خلاف استقبالی که در اواخر سال گذشته از این گروه شد، نتوانسته‌اند آنطور که باید در صورت‌های مالی خود سود ایجاد کنند. ناگفته نماند که بسیاری از نمادهای این گروه دارای زیان انباشته هستند که برخی از این شرکت‌ها تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفتند. اما به کمک افزایش سرمایه از این اتفاق ناخوشایند رهایی یافتند. در کل شرکت‌هایی که در این گروه فعال هستند، با توجه به افق سال 95، رفع تحریم‌ها و قراردادهایی که با خودروسازان بزرگ دنیا منعقد کرده‌اند، بتوانند به سود برسند، حداقل برای یک سال قادر به تقسیم سود نخواهند بود. به این دلیل که شرکتی می تواند تقسیم سود انجام دهد که زیان انباشته نداشته باشد.
    پالایشی‌ها
    گروه بعدی که مورد توجه بازار هست، گروه پالایشگاهی است. در این گروه نیز با توجه به عدم اعلام قیمت نفت خام به آنها، شاهد تاخیر در ارائه صورت‌های مالی بودیم. در نهایت اکثر این شرکت‌ها قادر به سودسازی هستند و با توجه به اتفاقاتی که ممکن است در قراردادهای این شرکت‌ها با شرکت‌های خارجی برای تبدیل مازوت به فرآورده‌های با ارزشتر رخ می‌دهد، می توان افق روشنی را برایشان متصور بود. اما در فصل مجامع این نمادها نیز بعید است اتفاق خاصی رخ دهد و سهام‌داران نباید انتظار تقسیم سود از نمادهای این گروه را داشته باشند.
    پتروشیمی‌ها
    گروه پتروشیمی جزء گروه‌هایی است که شرکت‌‌های فعال در این گروه با توجه به شرایط مناسبی که در اقتصاد دارند، قابلیت سودسازی داشته و دارند. لذا جزء گروه‌هایی هستند که مورد اقبال سهام‌داران واقع می شوند.
    بانک‌ها
    گروه بانک نیز همانند گروه پتروشیمی در فصل مجامع حرف برای گفتن داشته و تقریبا تمامی بانک‌های فعال در بازار سرمایه، تقسیم سود خواهند داشت.
    لازم است در پایان به این نکته اشاره شود که در کل فصل مجامع برای بازار سرمایه جذاب بوده و معمولا منجر به یک حرکت صعودی در بازار، علی الخصوص برای شرکت‌هایی که تقسیم سود خواهند داشت، می شود. بنابراین با توجه به نزدیکی فصل مجامع سهام‌داران باید هوشیارتر عمل کرده تا از شرایط ایجاد شده حداکثر استفاده را بکنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: محمود احترامی-کارشناس بازار سرمایه
    برچسب ها