عصر خودرو

با اقدام برخی نمایندگان مجلس نهم رقم خورد;

خلاصی موقت نظام بانکی از تصویب طرح عملیات بانکداری بدون ربا

عصر بازار- بی تردید قانون بانکداری بدون ربا با گذشت بیش از سه دهه و تحولات رخ داده در نظام بانکی جهان و ایران و ضرورت ریل گذاری‌های جدید در سیاست‌های پولی کشور، دیگر پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست و از این رو سیاستگذاران به دنبال قانون جایگزین آن بوده‌اند.

خلاصی موقت نظام بانکی از تصویب طرح عملیات بانکداری بدون ربا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، با توجه به اینکه وعده‌های متعددی که هم دولت گذشته و هم دولت فعلی برای ارائه لایحه اصلاح نظام بانکداری داده بودند، تاکنون عملیاتی نشده است، این امر باعث شد تا نمایندگان مجلس نهم طرحی را آماده کنند. طرح عملیات بانکی بدون ربا که نمایندگان  مجلس نهم قصد داشتند شتابزده در روزهای پایانی عمر این مجلس به فرجام برسانند و به نگرانی کارشناسان درباره آشفتگی نظام بانکی در سایه تصویب عجولانه آن دامن زده بود، آبستراکسیون نمایندگان مخالف در کمیسیون اقتصادی، فرصتی را فراهم کرد تا دولت با تهیه سند راهبردی بانکداری اسلامی و ارائه لایحه‌ای جامع در این زمینه، یک گام بزرگ برای تحول در سیستم بانکداری کشور بردارد. اما برخی از نمایندگان منتخب مجلس دهم که در مجلس نهم نیز حضور داشتند، معتقدند در صورتی که دولت به وعده خود در ارائه لایحه اصلاح نظام بانکی که بانکداری اسلامی نیز در آن گنجانده شده است به مجلس در زمان تعیین شده اقدام نکند، براساس آیین نامه مجلس شورای اسلامی با امضای نمایندگان دوباره طرح عملیات بانکداری بدون ربا در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. دیدگاه‌های چند نماینده را در این زمینه می‌خوانید.

    زارع: اصلاح نظام بانکی در اولویت مجلس دهم
    رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس دهم باید اولویت خود را اصلاح نظام بانکی قرار دهد، گفت: نظام بانکی ما دچار چالش‌ها و مشکلاتی است که باید برطرف شود و این نیاز به مصوبه دارد.
    نماینده منتخب مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه اصلاح نظام بانکی به صورت هدفمند صورت نمی‌گیرد، افزود: قانون بانکداری بدون ربا در کشور مربوط به 33 سال گذشته است و با نگاهی به نظام پولی در دنیا خواهیم دید که کشور در این زمینه بسیار عقب مانده است به همین دلیل حساسیت قانون بانکداری بدون ربا به‌عنوان قانون مادر ایجاب می‌کند که این موضوع در زمان کافی مورد بررسی قرار گیرد.
    وی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی به نفع تولید و خروج اقتصاد از رکود تورمی است، ادامه داد: باید نظام بانکی به گونه‌ای اصلاح شود که هم با اقتصاد مقاومتی و هم با قوانین بانکی بین‌المللی و کشورهایی که بانکداری اسلامی واقعی را اجرا می‌کنند، منطبق باشد.
    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نهم افزود: طرح یک فوریتی عملیات بانکی بدون ربا که یک سال روی آن کار شده و در صحن علنی تصویب شده بود، مقرر شد با استناد به اصل 85 قانون اساسی به صورت آزمایشی اجرا شود. اما  با وجود زحمات زیادی که بر روی طرح عملیات بانکی بدون ربا کشیده شده بود و این طرح مربوط به بانکداری اسلامی و بانکداری بر مبنای عدل، حق، فقه اسلامی، صیانت از حقوق سپرده‌گذاران و در مورد ساختار بانک‌ها، شفاف‌گری مالی و بانکداری بدون ربا بود، از دستور کار خارج شد. اما  عده‌ای که مخالف این طرح بودند در جلسه کمیسیون اقتصادی حاضر نشدند و این جلسه به حد نصاب نرسید.
    زارع تصریح کرد: امیدواریم دولت به وعده خود عمل کند و لایحه خود را به مجلس دهم  ارائه دهد اما اگر اینگونه نشود، طرح عملیات بانکداری بدون ربا قطعا در دستور کمیسیون اقتصادی مجلس دهم  قرار خواهد گرفت.

    پورابراهیمی: فرصت چند ماهه به دولت برای ارائه لایحه اصلاح نظام بانکی
    پورابراهیمی عضوناظر مجلس نهم در شورای پول واعتبار درباره سرنوشت طرح عملیات بانکداری بدون ربا در مجلس دهم گفت: مجلس دهم هر موضوعی را بخواهد انجام دهد باید طرح یا لایحه داشته باشد، اگر همان طرح 205 ماده‌ای عملیات بانکداری بدون ربا را که نهایی شده، بخواهیم پیگیری کند، باید تعدادی از نمایندگان طبق آیین نامه امضا کنند تا در دستور کار قرارگیرد و مسیر آن کاملا مشخص است.
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم ادامه داد: اگر دولت آمادگی برای ارائه لایحه خود به مجلس را داشته باشد، به دولت یک ماه و حداکثر دو ماه فرصت خواهیم داد تا لایحه خود را ارائه دهد. چرا که براساس آخرین اطلاعات، رئیس کل بانک مرکزی و دولت قول داده‌اند تا لایحه اصلاح نظام بانکداری که بانکداری اسلامی نیز در آن لایحه دیده شده است، و سایر لایحه‌های مربوط به نظام پولی و مالی و اصلاح قانون بانک مرکزی را به مجلس ارائه دهند.
    وی افزود: در هر صورت اگر دولت لوایح مربوطه را در زمان مقرر تعیین شده به مجلس ارائه دهد، ما آماده هستیم که آن را عملیاتی کنیم. اگر دولت در این مدت زمان به وعده خود عمل نکند، طرح نمایندگان مجلس آماده است و طبق روال در دستور کار قرار خواهد گرفت و با فوریت و اولویت مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.
    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه بانکداری ما به لحاظ محتوا و شکل نیازمند اصلاحاتی است، افزود: تدوین طرح بانکداری بدون ربا به علت بی توجهی دولت‌ها درخصوص ارائه آن از سوی مجلس صورت گرفت.

    لاهوتی: بازگشت طرح‌های باقی مانده مجلس نهم با 25 امضا
    مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس نهم که مخالف تصویب طرح عملیات بانکداری بدون ربا با استناد به اصل 85 بود، گفت: تمام طرح‌های باقی مانده از مجلس نهم با 25 امضاء نمایندگان دوباره به کمیسیون اقتصادی باز می‌گردد؛ این به معنای از بین رفتن کارها و زحمات کارشناسی مجلس نهم نیست بلکه در کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با دقت بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
    وی ادامه داد: در حال حاضر طرحی که قرار بود عملیاتی شود، اصل 85 بود. یعنی قانون آزمایشی انجام شود و در صحن علنی مطرح نمی‌شد و ما از نظرات وزارتخانه‌ها، بخش خصوصی و بانک‌ها محروم می‌شدیم.
    لاهوتی با طرح این سوال که چرا طرح عملیات بانکداری بدون ربا که طرح بسیار مهمی است، باید با این عجله اجرایی می‌شد آن هم به صورت آزمایشی، گفت: من خود از امضاکنندگان اولیه طرح بودم اما با تصویب عجولانه و آزمایشی انجام شدن آن مخالفت کردم. نمایندگان مجلس دهم با دعوت از صاحبنظران و مسئولان بانک‌ها و وزارتخانه‌ها می‌توانند این طرح را با کار کارشناسی دقیق مورد بررسی قرار دهند و شاید اصلاحی انجام شود و یا شاید هم نه و طرح به تصویب برسد.
    وی تصریح کرد: در مجموع طرحی که از سوی نمایندگان مجلس نهم تهیه شده است، یک طرح جامع است و نیاز به اصلاح و تکمیل دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها