عصر خودرو

مدیرعامل هلدینگ فارس و خوزستان :

افزایش تعرفه واردات موجب بهبود کیفیت تولید داخلی می‌شود

عصر بازار- در دورانی هستیم که بیشتر صنایع به ویژه سیمان در رکود به سر می‌برند. از آنجا که در این زمینه منافع ملی در میان است، باید تمام دستگاه‌های دولتی و سازمان‌ها برای خروج از رکود از تمام توان خود استفاده کنند تا صنعت کشورمان بهبود یابد و تولید ادامه داشته باشد.

افزایش تعرفه واردات موجب بهبود کیفیت تولید داخلی می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، درباره وضعیت صنعت سیمان و چگونگی خروج آن از رکود، با مرتضی لطفی مدیرعامل هلدینگ فارس و خوزستان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

    آیا درخواست‌های انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از دولت درباره ارائه تسهیلات و تخصیص خط اعتباری به این صنعت می‌تواند گره گشای رکود حوزه سیمان شود؟
    در جلسه‌ای که ریاست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشت، پیشنهادهایی ارائه و تصویب شد تا دولت در امر تولید داخلی و صادرات به کمک صنعت بیاید.
    بر اساس توافق انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد، طبق مصوبه‌ای که ستاد اقتصاد مقاومتی هم تصویب کرده است، بانک‌ها به ارائه تسهیلات و همکاری همه جانبه با صنایع داخلی بپردازند.
    در همین راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد که در هیئت دولت این موضوع را مطرح کند تا روند کارها تسریع شود. امیدواریم با این تدابیر و با توجه به مراودات انجام شده با سایر کشورها که در پساتحریم محقق شده است، همچنین افزایش قیمت نفت، شاهد صعود صنایع و شاخص‌ها باشیم. این عوامل باعث می‌شود تحولاتی در حوزه ساخت و ساز ایجاد شود تا به تبع آن صنایع وابسته ساختمان از جمله سیمان نیز از این رونق اقتصادی بهره ببرند.

    آیا افزایش تعرفه واردات که در تیر ماه اعمال می‌شود، می‌تواند عاملی برای خروج از رکود به حساب بیاید؟
    در صنعت سیمان داخلی چون واردات نداریم، این افزایش تعرفه‌ها تاثیر مهمی نخواهد داشت، منتها در سایر صنایع می‌تواند اثر زیادی داشته باشد. زمانی که تعرفه افزایش پیدا می‌کند طبعا قدرت رقابت در صنایع داخلی افزایش می‌یابد، بنابراین برای بعضی از محصولاتی که با تعرفه پایین وارد می‌شوند، این واردات باعث کاهش تولید داخلی می‌شود و به رکود می‌انجامد. این در حالی است که با افزایش تعرفه واردات، صنایع داخلی تلاش خود را برای بالا بردن کیفیت و بهبود قیمت بیشتر می‌کنند و یک بازار رقابتی در کشور ایجاد می‌شود.

    با توجه به ممنوعیت صادرات سیمان به عراق، آیا اقدامی از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده است؟
    مسئولان کشورعراق با طرح یک ادعای واهی مبنی بر دامپینگ سیمان از ایران (که البته این موضوع به هیچ وجه صحت نداشت) اعلام کردند که تعرفه‌ها را بالا برده و صادرات سیمان از ایران را ممنوع کردند. این مساله درحال حاضر از طریق وزارت صنایع و انجمن صنفی سیمان در حال پیگیری برای رفع موانع موجود در صادرات به این کشور است زیرا این کشور بازار مناسبی برای صادرات سیمان به خصوص صادرات سیمان کرمانشاه به شمار می‌رود.

    آیا در حال حاضر عرضه سیمان از طریق بورس کالا راهکار مناسبی برای ایجاد تحول و به رونق رسیدن این صنعت است؟
    در بازار رکودی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، این امر راهکار مناسبی نیست. به طور کلی ماهیت بورس ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است. زمانی که رکود باعث افزایش تولید و کاهش تقاضا می‌شود، بورس نمی‌تواند در وضعیت رکود تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند. البته من به عنوان مدیرعامل هلدینگ فارس و خوزستان و نایب رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کاملا با عرضه سیمان در بورس کالا موافق هستم. امیدوارم بعد از خروج از رکود و رسیدن به وضعیت مناسب، شاهد عرضه سیمان مورد نیاز کشور و صادراتی از طریق بورس کالا باشیم تا ثبات قیمت و شفافیت در معاملات سیمان به وجود آید.

    چشم انداز سهام شرکت‌های سیمانی در بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    از آنجا که این صنعت رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی کشور دارد، پیش‌بینی رشد 5 درصدی در اقتصاد کشور که از سوی دولت اعلام شد، بیانگر چشم انداز مناسب این صنعت است. این در حالی است که در دولت برنامه‌ریزی‌هایی برای رونق بازارهای مصرفی داخلی هم تعریف شده است؛ مانند افزایش جاده‌سازی و بهبود وضعیت جاده‌های موجود، ساماندهی بافت‌های فرسوده و استحکام بافت‌های روستایی که این اقدامات می‌تواند کمک شایانی به صنایع ساختمانی کشور و در نهایت صنعت سیمان کند.

    با توجه به چشم انداز مثبتی که به آن اشاره کردید، آیا برنامه‌ایی برای توسعه و گسترش فعالیت در امر افزایش تولید و صادرات سیمان دارید؟
    منابع متعدد، نیروی انسانی توانا و پتانسیل بالایی در صنعت سیمان کشور وجود دارد که به واسطه این پتانسیل یکی از مرغوب‌ترین سیمان‌ها را در کشور تولید می‌کنیم. با سیاست‌ها و دیپلماسی که از سوی دولت تدبیر و امید صورت گرفته است، توانستیم به بازارهای جهانی وارد شویم و مراودات خوبی با سایر کشورها داشته باشیم. در حال حاضر یک واحد آسیاب در عراق احداث کرده‌ایم، با کشور گرجستان تفاهم‌نامه‌ای داشتیم که واحدی با ظرفیت تولید 1500 تنی به صورت مشترک احداث شود تا بتوانیم به بازار CIS نیز دست پیدا کنیم. اخیرا تفاهم‌نامه‌ای هم با کشور سوریه به امضا رسیده است که برای نوسازی ساختمان‌های این کشور، صادرات سیمان داشته باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها