عصر خودرو

نشست ۱۶۹ اوپک;

نفت در انتظار اتمام اوپک مرز ۵۰ دلار را شکست

عصر بازار- قیمت نفت در بازارهای جهانی امروز بار دیگر از مرز ۵۰ دلار عبور کرد و این در حالی است که وزرای اوپک خود را برای نشستن پای میز نشست نیمه سال این سازمان آماده می‌کنند، نشستی که بیش از هر چیز نمایش تقابلی بین ایران و عربستان است.

نفت در انتظار اتمام اوپک مرز ۵۰ دلار را شکست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، قیمت نفت خام برنت امروز و در حالیکه چند ساعت به آغاز نشست وزرای اوپک باقی مانده است، 0.9 درصد افزایش یافته و به 50.17 رسید.

    قیمت نفت تگزاس غربی نیز با رشدی 0.8 درصدی به 49.38 دلار ددر هر بشکه رسید.

    گفته می‌شود مهره کلیدی اوپک یعنی خالد الفالح که حالا به عنوان وزیر انرژی عربستان برای نخستین بار به نشست اوپک می‌آید، چندین پیشنهاد را برای احیای این سازمان آماده کرده است تا اوپک را که بیش از دو سال درگیری بر سر سهم بازار به آستانه فروپاشی نزدیک شده و بزرگترین کاهش قیمت را در دهه گذشته تجربه کرده است، نجات دهد.

    به نظر می‌رسد عربستان سعودی در کنار همپیمانان خود در حوزه خلیج فارس حالا آماده باشد که برای تعیین سقف تولید معینی برای مجموع 14 کشور عضو اوپک به توافق برسد.

    اگرچه انتظار نمی‌رود در نهایت تغییر زیادی در سیاست‌های نفتی عربستان به وجو بیاید اما چنین اظهار نظرهایی می‌تواند در راستای احیای اعتماد از دست رفته بین اعضای اوپک به ویژه کشورهای ضعیف ‌تری باشد که کاهش شدید قیمت نفت طی سال‌های گذشته آن‌ها را به شدت تحت فشار قرار داده است.

    ایران اما چندان موافق تعیین سقف کلی تولید اوپک نیست و می‌گوید تعیین چنین سقفی نمی‌تواند فایده چندانی داشته باشد بلکه باید کوتاهای جداگانه برای هر کشور بار دیگر در نظر گرفته شود که البته بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز چندان امیدوار نیست که این اتفاق در این نشست بیافتد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها