عصر خودرو

مدیر تحلیل کارگزاری دنیای نوین تحلیل کرد:

ارزیابی اثر بودجه ۱۴۰۴ بر بورس

لایحه بودجه ۱۴۰۴ تا حدودی انبساطی است

عصر بازار- مدیر تحلیل کارگزاری دنیای نوین ضمن ارزیابی اثر بودجه ۱۴۰۴ بر بورس گفت: لایحه بودجه در چند سال اخیر انقباضی بود اما لایحه بودجه ۱۴۰۴ پس از چند سال تا حدودی انبساطی شده و از انقباض‌ شدید سال‌های گذشته دوری کرده است.

ارزیابی اثر بودجه ۱۴۰۴ بر بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، برزو حق‌شناس با اشاره به وجود برخی از موارد مثبت در لایحه بودجه 1404 گفت: برای مثال بودجه عمرانی در لایحه پیشنهادی دولت تا 40 درصد افزایش یافته که این مساله به عنوان موضوعی مهم برای بازار سرمایه ارزیابی می‌شود.
    حق‌شناس به انتشار اوراق در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت فعلی، که بازار سهام از رونق چندانی برخوردار نیست، بهتر است تصمیم دیگری برای انتشار اوراق در سال آینده اتخاذ شود، چون این احتمال وجود دارد که انتشار 500 همت اوراق در بازار سرمایه با برخی از تاثیرات منفی بر بازار سرمایه همراه شود، زیرا بازار از ظرفیت انتشار اوراق با چنین رقمی برخوردار نیست و فروش این رقم اوراق در بازار سرمایه کمی سخت به نظر می رسد.
    استقبال از حضور رییس سازمان برنامه و بودجه در شورای عالی بورس
    مدیر تحلیل کارگزاری دنیای نوین با اشاره به بند دیگری از لایحه بودجه 1404 مبنی بر صدور مجوز حضور رییس سازمان برنامه و بودجه در شورای عالی بورس اعلام کرد: پیشنهاد بسیار خوب دیگری که در قالب لایحه بودجه مطرح شده، حضور رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست‌های شورای عالی بورس است، زیرا از این طریق می‌توان ضمن آشنایی با ملاحظات بازار سرمایه و پارامترهای آن، تصمیمات درستی را درخصوص مسایل تاثیرگذار بر بازار اتخاذ کرد. به گفته او، با توجه به چنین مساله‌ای، باید به طور حتم شاهد این جابه‌جایی و تغییر و تحولات در شورای عالی بورس باشیم.
    عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا
    حق‌شناس هم‌چنین با تاکید بر یکی از بندهای لایحه بودجه درخصوص عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا اعلام کرد: در دوره‌های قبل، وزارت اقتصاد و سازمان بورس همه تلاش خود را برای انجام معاملات خودرو از طریق بورس کالا به کار گرفتند، در دولت جدید نیز وزیر اقتصاد و ریاست جدید سازمان بورس پیگیر ورود دوباره خودرو در بورس کالا هستند اما شورای رقابت به عنوان بزرگترین مانع برای این اقدام محسوب می‌شود و در مقابل اجرای آن سنگ‌اندازی‌ می‌کنند.
    مدیر تحلیل کارگزاری دنیای نوین با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا از جمله راهکارهایی است که با تاثیر مثبت بر فعالیت خودروسازها همراه می‌شود، گفت: با توجه به وجود برخی از مخالفان جدی و قوی در مسیر عرضه خودرو به بورس کالا در بدنه وزارت صمت، بنابراین بهتر است وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس مساله عرضه خودرو در بورس را از طریق ریاست جمهوری پیگیری کنند.
    او افزود: عرضه خودرو در بورس کالا از معدود راهکارهایی است که مانع ورود مابه تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب دلالان می‌شود، باید کمک کرد تا این سودها به جیب خودروسازان برود.
    حق‌شناس تاکید کرد: تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار آزاد رانتی را ایجاد کرده که اجازه بهبود وضعیت بازار خودرو را نمی‌دهد، در صورت انجام اقدامات لازم برای حذف این رانت‌ها به مرور وضعیت بازار خودرو بهبود پیدا می‌کند و می‌توان عرضه‌ها را دوباره در بازار آزاد به حالت عادی بازگرداند.

    اثر مطلوب بر شرکت‌های صادرکننده بورسی
    مدیر تحلیل کارگزاری دنیای نوین به موضوع افزایش نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه تاکید کرد و گفت: به هر میزان نرخ تسعیر ارز افزایش یابد، نرخ نیما نیز در مسیر صعودی قرار می‌گیرد و سیگنال رشد درآمد شرکت‌های صادرات‌محور را می‌دهد زیرا شرکت‌های صادراتی بورس می‌توانند سال آینده درآمد خوبی را از محل صادرات شناسایی کنند.

    برچسب ها