عصر خودرو

ارزیابی زمینه و چگونگی حضور سرمایه‌گذار خارجی در ایران

عصر بازار- از وقتی که افراد منابعی بیش از هزینه‌های مصرفی خود کسب کردند، به منظور رشد ثروت آتی خود به سرمایه‌گذاری پرداختند.

ارزیابی زمینه و چگونگی حضور سرمایه‌گذار خارجی در ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، سرمایه‌گذاران رفتار خاص خود را دارند و هر جا که زمینه برای حضور آنان فراهم شود با توجه به ویژگی رفتاری خود در  آنجا حضور خواهند یافت. سرمایه‌گذاران به دنبال حداقل ریسک و حداکثر بازده هستند و اگر در هر نقطه‌ای از جهان این زمینه فراهم شود بدون شک سرمایه‌ها روانه آنجا خواهد شد. در این نوشتار برآنیم تا به موضوع حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد ایران از زمینه حضور تا چگونگی آن بپردازیم.

    ابتدا باید این نکته را یادآور شویم که حضور سرمایه‌گذاران خارجی در هر اقتصادی عامل رشد و شکوفایی آن است و در این موضوع هیچ شکی نمی‌توان کرد هر چند نوع سرمایه‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و زمانی که سرمایه‌گذاری با انتقال دانش و فناوری و بر مبنای مزیت نسبی یک کشور صورت می‌گیرد، بدون شک تاثیرات مثبت‌تری بر اقتصاد خواهد داشت. اقتصاد ایران در حال حاضر از طرفی پتانسیل بالایی برای رشد فعالیت‌های اقتصادی دارد (دارا بودن منابع نفت و گاز و معدن ارزان، داشتن نیروی متخصص و تحصیل کرده و ارزان، حضور در منطقه خاورمیانه و دسترسی به بازار کشورهای خاورمیانه، داشتن بازار مصرفی داخلی بزرگ و...) و از طرف دیگر منابع لازم به منظور سرمایه‌گذاری داخلی را در اختیار ندارد از این رو حضور سرمایه‌گذار خارجی یکی از ضرورت‌های اقتصاد ایران است.
    سال‌هاست که تحریم‌های اقتصادی و بیانیه‌های مجامع بین‌المللی علیه ایران به همراه فضای تبلیغاتی گسترده دنیای غرب علیه ایران باعث شده تا سرمایه‌گذاران ریسک حضور در ایران را بسیار بالا ارزیابی کنند و از این رو جذب سرمایه خارجی در ایران نه تنها قابل توجه نبوده بلکه شاهد فرار سرمایه‌های داخلی به مقصد بازارهای خارجی نیز بوده‌ایم. به ثمر نشستن برجام بزرگترین ریسک سیاسی سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران را از بین برده است و حال که یکی از موانع بزرگ سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران از بین رفته و حضور هیئت‌های تجاری گسترده خارجی به خوبی اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی در ایران را به‌واسطه بازده بالا نشان می‌دهد، موانع دیگری نیز وجود دارد که با هزینه نه چندان زیادی قابل رفع است و انتظار این است که مسئولان در جهت رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورند.
    از جمله موانع فوق می‌توان به ابهام در تعاملات آتی بانکی و شرکت‌های بیمه‌ای بزرگ با شرکت‌های ایرانی در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد؛ به‌واسطه هزینه‌هایی که بانک‌های بزرگ در دوران تحریم پرداخت کردند در حال حاضر تمایلی به بازگشت به بازار ایران ندارند و اعتمادی که در دوران تحریم از بین رفت نیازمند انجام اقدامات مناسب جهت جلب دوباره آن برای حضور در اقتصاد ایران است که به نظر می‌رسد با گذر زمان قابل بازیابی باشد. از دیگر موانع می‌توان به ریسک‌های تغییر قوانین و نرخ ارز اشاره کرد که شفاف سازی مسئولان در حوزه قوانین و ایجاد بسترهایی برای از بین بردن ریسک نرخ ارز همچون بورس ارز، راهکار رفع این موانع است.
    بنابراین از نظر کلی، اقتصاد ایران بزرگترین ریسک سرمایه‌گذاری را به پشتوانه برجام از بین برده است و سایر موانع به راحتی و در گذر زمان با ایجاد اعتماد و بسترهای مناسب از بین خواهند رفت و زمینه برای حضور گسترده سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد نوظهور ایران فراهم خواهد شد. به این نکته نیز باید توجه داشت که حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران در صورت ثبات شرایط فعلی (که ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل رسانده است) نیاز به زمان دارد.
    ایران از پتانسیل‌های بسیار بالایی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی برخوردار است؛ اوراق با درآمد ثابت بازار سرمایه ایران که با تورم فعلی بازدهی چند برابر سایر اقتصادها را با خود دارد، یکی از بزرگترین جذابیت‌های فعلی اقتصاد ایران است. صنایع با مزیت تولید رقابتی جهانی همچون نفت و گاز و پتروشیمی با حاشیه سود بالا بدون شک یکی از مقاصد سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود. حوزه گردشگری و سلامت نیز از جذابیت‌های بالقوه اقتصاد ایران به شمار می‌رود. انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاران خارجی به‌واسطه پتانسیل‌های ایران به صورت مستقیم در صنایع مد نظر خود سرمایه‌گذاری کنند که با توجه به سیاست‌های فعلی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، زمینه را برای انتقال دانش و فناوری نیز فراهم خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: مجتبی عباسی، تحلیلگر کارگزاری بانک صنعت و معدن
    برچسب ها