عصر خودرو

چه کسی جانشین البدری می شود؟

رقابت نفس گیر برای دبیرکلی اوپک بین ایران،عراق و عربستان در وین

عصر بازار- مخالفت عربستان سعودی با برنامه تثبیت تولید نفت توسط کشورهای عضو، نشان می دهد که اوپک سیاست محکمی در نشست امروز ندارد.

رقابت نفس گیر برای دبیرکلی اوپک بین ایران،عراق و عربستان در وین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، البدری لیبیایی از 2012 تاکنون این پست را بر عهده دارد؛ یعنی بیش از 6 سال.رییس 76 ساله اوپک در بحث های اوپک گاهی موافق و گاهی مخالف بود.این رویکرد خصوصا در نشست قبلی که برای محدود کردن تولید صورت گرفت، با استدلال های تندی که مطرح شد،او بیشترین نقش را در همراهی با مخالفان داشت.

    فشار به اوپک برای تثبیت تولید نفت به منظور حفظ قیمت ها که از سوی ونزوئلا،اکوادر، ایران و الجزیره  دنبال می شود،توسط خروج البدری خنثی شد.آخرین اعلایه او نشان می دهد که البدری بیشترین سازش را با تولید بیشترتوسط اعضای قدرتمند داشته است.

    چه کسانی کاندیدا هستند؟

    عراق، ایران و عربستان سعودی از سال 2012 نامزدهای خود را برای این پست اعلام کرده اند،اما تنش های سیاسی بین رقبای خلیج فارس موجب انتخاب نشدن داوطلبان شد.در ماهای اخیر سه نامزد دیگر برای پست دبیرکلی اوپک معرفی شده اند: محمد بارکیندو از نیجریه،ماهندرا سیرنگر از اندونزی و علی رودریگرز از ونزوئلا.

    بارکیندو رییس شرکت نفت نیجریه است. او قبلا این پست را  تجربه کرده و به عنوان  رییس شرکت  ملی نفت نیجریه  بین سالهای   2009 تا 2010 بوده است. بارکیدو که مدت کوتاهی ریاست شرکت ملی نفت نیجریه را بر عهده داشت، در این پست دارای تجربه است و در سال 2006 به عنوان دبیر کل موقت اوپک ایفای نقش کرده است. هرچند رودریگز ونزوئلایی در فاصله سال های 2001 و 2002 دبیرکل اوپک بوده و سابقه ریاست شرکت بزرگ نفتی پترولوس دی ونزوئلا را در کارنامه دارد، اما وی 2 سال از البدری پیر تر است. سیره گار اندونزیایی، که معاون سابق وزیر دارایی این کشور است نیز فاقد تجربه مدیریتی در صنعت نفت است. اندونزی که در نشست پیشین اوپک به عضویت در این سازمان در آمد در حال رایزنی با دیگر اعضا به منظور اکتساب پست بیرکلی است که با یک بررسی کلی به نظر می رسد شانس ونزوئلا و اندونزی برای پست دبیرکلی بیش از مابقی اعضا باشد.

    این نقش چقدر مهم است؟

    دبیر کل  اوپک نقشی در تصمیم گیری های مربوط به سیاست نفتی اوپک ندارد، اما تصدی این پست این قدرت را به دبیرکل می دهد تا گاهی با اظهارنظرهای خود قیمت نفت را در بازار جابجا نماید. البرادعی اغلب مانند یک دیپلمات در بازار نفت فعال بود.اگرچه موافق با قطع تولید از سال 2008 بود اما بعد ازسال 2011 با کاهش بهای نفت، نظر او تغییر کرد.

    چه تصمیمی گرفته می شود؟

    اعضا برای انتخاب دبیر کل جدید  متفق القول نیستند؛ این پست به صورت قانونی برای یک دوره دوساله است.فقط یک بار عر دبیرکل  برای بیشتر از یک دهه طول کشید که در زمان البدری اتفاق افتاده است. بعد از دبیر کل پست ریاست اوپک قرار دارد که برای این موقعیت ، نمایندگان کشورها براساس حروف الفبا انتخاب می شوند.این پست بیشتر یک نقش تشریفاتی دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها