عصر خودرو

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان پاسخ داد:

چرا عمان می‌تواند جایگزین دوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی‌ شود؟

عصر بازار- رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با تشریح مزایای همکاری‌های اقتصادی ایرانی‌ها با عمانی‌ها توضیح داد که چرا عمان می‌تواند جایگزین دوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی‌ شود؟

چرا عمان می‌تواند جایگزین دوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی‌ شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محسن ضرابی عنوان کرده است: در حال حاضر امکان ثبت شرکت‌های ایرانی با سهام ایرانی در امارات نزدیک به صفر است. اما این مهم در عمان به راحتی انجام می‌پذیرد. بنابراین، این موضوع اولین مزیت عمان نسبت به دوبی محسوب می‌شود.

    وی ادامه داد: مزیت دوم عمان به امارات، ثبات سیاسی آن است. کشور امارات و همچنین سایر کشورهای حوزه خلیج فارس دائماً به دلایل سیاسی برخوردشان را با شرکت‌های ایرانی تغییر می‌دهند. به دلیل برخورد سیاسی که میان ایران و عربستان رخ داد بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس سطح روابط اقتصادی خود با ایران را کاهش دادند یا بعضاً قطع کردند. ولی عمان به دلیل همان رابطه دیرینه سیاسی و دوستانه هیچ اقدامی علیه ایران انجام نداد. این موضوع ریسک تجارت برای سرمایه‌گذاران ایرانی را به شدت کاهش می‌دهد.

    ضرابی  افزود: از طرف دیگر زیرساخت‌ها در کشور عمان در سطح بسیار ایده‌آل و مطلوبی وجود دارد. تجار ایرانی می‌توانند با بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها دامنه تجارت و فعالیت‌های خود را گسترش دهند. از دیگر مزیت‌های کشور عمان این است که از طریق آن می‌توانیم به بازارهایی دسترسی پیدا کنیم که به دلیل مشکلات سیاسی از آنها دور هستیم یا آنها را در اختیار نداریم. بدیهی است که عمان در ابتدا می‌تواند پلی باشد میان ایران و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس. همچنین با توجه به اینکه عمان رابطه قدیمی و دیرینه با کشورهای آفریقایی دارد می‌تواند دروازه ورود ایران به آفریقا باشد.

    رئیس اتاق مشترک ایران و عمان تصریح کرد: این نکته که تعرفه تجاری برخی از کشورها نظیر سنگاپور و آمریکا با عمان صفر است نیز قابل تاکید است. ایران می‌تواند با استفاده از عمان کالاهای خود را ارزان‌تر به این کشورها صادر کند. مجموعه عوامل فوق مزیت‌های کشور عمان به امارات متحده عربی برای ایران است.

    وی همچنین یادآور شد: در ماجرای بین ایران و عربستان و کاهش سطح روابط بین این دو کشور، عمان تنها کشور در حاشیه خلیج فارس است که به هیچ‌وجه از عربستان تاثیر نپذیرفت و آن را دست‌مایه‌ای برای قطع یا کاهش روابط خود با ایران قرار نداد. این کشور همچنان روابط خود با ایران را حفظ کرد و به هیچ‌وجه تغییر موضع نداد.

    وی خاطرنشان کرد: در واقع اختلافات بین ایران و عربستان تاثیری بر رویکرد اقتصادی عمان به ایران ندارد و خود این موضوع می‌تواند یکی از مزیت‌های این کشور در مقابل سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد. این رویکرد عمان دلیلی موجه بر مطمئن بودن و کم‌ریسک بودن آن برای تجار ایرانی در آینده است. عربستان به لحاظ اقتصادی نیز نمی‌تواند عمان را برای کاهش روابط خود با ایران تحت فشار قرار دهد. آنچه بدیهی است این است که عمان زیر بار نمی‌رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها