عصر خودرو

اخذ مجوز بزرگ‌ترین سایت ذخیره‌سازی کربن فراساحلی توسط اکسون موبیل

عصر بازار- شرکت اکسون موبیل حق پمپاژ دی‌اکسیدکربن در زیر آب‌های ایالت تگزاس در خلیج مکزیک را در اختیار گرفت که این مجوز در نوع خود، بزرگ‌ترین امتیاز در ایالات متحده خواهد بود. اجاره‌نامه‌ای که توسط اداره کل اراضی تگزاس صادر شده، ۲۷۱,۰۰۰ هکتار را پوشش می‌دهد و به اکسون موبیل اجازه می‌دهد تا انتشارات کربن را در سازه‌های سنگی زیر بستر دریا دفن کند.

اخذ مجوز بزرگ‌ترین سایت ذخیره‌سازی کربن فراساحلی توسط اکسون موبیل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، در این مجوز اکسون موبیل توافق کرده است که سالانه 6.7 میلیون تن CO2 را از تولیدکنندگان صنعتی در سواحل خلیج مکزیک جمع‌آوری نماید؛ از جمله می­توان به اعلام توافق جدید برای انجام پروژه جمع‌آوری گاز CO2 در لوئیزیانا طی هفته اخیر، اشاره کرد.

    دن آمان، رئیس بخش کاهش انتشارات کربن اکسون موبیل، طی اظهاراتی اعلام کرد: "در حال حاضر جهان با وضعیتی روبرو است که با ورود حجم بسیار بالای CO2 به اکوسیستم مواجه بوده و لذا ذخیره‌سازی کربن در خشکی به تنهایی پاسخگو نیست و زمان توسعه‌ ذخیره‌سازی کربن به صورت ذخیره‌سازی فراساحلی رسیده است."

    جمع‌آوری کربن تاریخچه‌ای پرچالش دارد و بسیاری از پروژه‌ها در سراسر جهان نتوانسته‌اند به وعده‌های خود برای بهره‌برداری از مزایای سوخت‌های فسیلی و در عین حال حذف گازهای گلخانه‌ای عمل کنند. لیکن اکسون موبیل معتقد است که فناوری بهتر، مشوق‌های مالی و همکاری از سوی شرکت‌های منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای می‌تواند منجر به موفقیت در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شود؛ به ویژه در امتداد سواحل خلیج مکزیک که حدود 20 درصد از گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده از آن محل منتشر می­شود.

    در این حوزه، شرکت اکسون موبیل نسبت به رقبای خود در منطقه پیشتاز است؛ چرا که پس از خرید شرکت دنبری در سال گذشته، بزرگ‌ترین شبکه خطوط لوله CO2 ایالات متحده را در اختیار دارد. انتظار می‌رود پس از اخذ تأییدیه­های نظارتی اولین پروژه این شرکت (ذخیره‌سازی 2 میلیون تن انتشار CO2 کارخانه آمونیاک شرکت CF Industries Holdings) در نیمه اول سال 2025 عملیاتی شود.

    برچسب ها