عصر خودرو

شاخص ارزی در مدار تکراری ماند

آلرژی دلار به سطح ۳۵۰۰

عصر بازار- روز چهارشنبه، دلار در مقطعی وارد محدوده ۳هزار و ۴۶۰ تومان شد، ولی نهایتا با بالا آمدن از آن، در مدار ۳ هزار و ۴۷۰ تومان به کار خود پایان داد. در پنجمین روز هفته، دلار با ۲ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۷۱ تومان رسید تا برای سومین روز متوالی در این محدوده نوسان کند. فعالان بازار ارز تفاسیر متفاوتی در رابطه با نوسانات قیمت روز چهارشنبه داشتند. برخی معتقد بودند دلار در روز سه‌شنبه نتوانست در محدوده ۳ هزار و ۴۸۰ تومان باقی بماند، در نتیجه انتظارات معامله‌گران ارزی بیشتر کاهشی شد. این در حالی است که گروه دیگری باور داشتند که بازارساز ارزی از طریق عرضه درهم روند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داده است.

آلرژی دلار به سطح ۳۵۰۰
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، اگر چه دو دیدگاه یاد شده با یکدیگر تمایزاتی داشتند، ولی وجه شباهت آنها در این بود که هر دو سطح 3 هزار و 500 تومان را حساس می‌دانستند، حساسیتی که به گفته برخی فعالان، می‌تواند ناشی از رفتار بازارساز باشد؛ این در حالی است که گروه دیگری باور دارند که آلرژی یاد شده ناشی از دغدغه معامله‌گران ارزی است که از لحاظ روانی آمادگی ورود به سطح 3 هزار و 500 تومان را ندارند. همسو با کاهش قیمت دلار، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون تومان رسید. به گفته فعالان، در پنجمین روز هفته معامله‌گران سکه با احتیاط زیادی اقدام به خرید و فروش کردند، عاملی که موجب شده بود فلز گرانبهای داخلی نوسانات چندانی را تجربه نکند.

     

    برگشت دلار از محدوده 3460

    روز چهارشنبه، دلار معاملات خود را روی کف محدوده 3 هزار و 470 تومان آغاز کرد. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 470 تومان آغاز کرد که کاهشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. به گفته فعالان، باقی نماندن دلار در محدوده 3 هزار و 480 تومان در روز سه‌شنبه انتظارات کاهشی معامله‌گران را افزایش داد. این عامل موجب افزایش فروش معامله‌گران ارزی در روز چهارشنبه شده بود. افزایش فروش ارز موجب شد که قیمت دلار در ادامه پنجمین روز هفته تا نقطه 3 هزار و 463 تومان نیز پایین رود؛ با این حال، از این نقطه خریدهای ارزی بالا رفت و موجب شد که قیمت این ارز به محدوده 3 هزار و 470 تومان بازگردد. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 471 تومان بود، رقمی که2 تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود.

    تحلیل‌های متفاوت

    این روزها، اکثر معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند که سطح 3 هزار و 500 تومان یک مرز قیمتی حساس است. در رابطه با علت این حساسیت دو نظر متفاوت وجود دارد. برخی از فعالان اعتقاد دارند که حساسیت سطح 3هزار و 500 تومان بیشتر به‌دلیل آماده نبودن معامله‌گران ارزی برای عبور از آن است. به گفته آنها، این موضوع موجب می‌شود معامله‌گران در نزدیکی مرز 3 هزار و 500 تومان عرضه خود را افزایش دهند. این در حالی است که برخی دیگر اعتقاد دارند بازارساز ارزی نسبت به سطح 3هزار و 500 تومان حساس است و افزایش عرضه او در بازار منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود.

    در کنار دو تحلیل یاد شده، برخی از فعالان ارزی نوسانات قیمت روز چهارشنبه را به تعطیلی روزهای آینده بازار نسبت دادند. به گفته فعالان، معاملات آتی روز چهارشنبه به‌واسطه تعطیلی روز شنبه قرار است در روز یکشنبه تسویه شود. به اعتقاد برخی بازیگران، همین موضوع موجب شده معامله‌گران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید یا فروش دلار کنند. آنها هراس دارند که برخی از معامله‌گران در روزهای تعطیل و در معاملات پشت خطی قیمت را به خواست خود تغییر دهند. معامله‌گران پشت خطی معمولا از نبود بازارساز در روزهای تعطیل سعی کرده‌اند به سود خود استفاده کنند. همچنین روز چهارشنبه، برخی از معامله‌گران نزدیک شدن بازار به آغاز ماه مبارک رمضان را عاملی دانسته‌اند که به کاهش حجم معاملات بازار منجر شده بود.

    برچسب ها