عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد

سبک اوپکی وزیر نفت جدید عربستان

عصر بازار- برای بیش از دو دهه، مردم وین شاهد یک مراسم عجیب‌ وغریب در نشست ثابت اوپک در این شهر بودند: قدم‌زدن صبحگاهی وزیر نفت عربستان سعودی؛ اما با آمدن وزیر نفت جدید عربستان دیگر خبری از پیاده‌روی و بحث نیست.

سبک اوپکی وزیر نفت جدید عربستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پیاده‌روی و بحث از علایق علی‌النعیمی، مقام ارشد نفتی این کشور تا ماه گذشته، بوده است. سخنان او اغلب سیاست نفتی اوپک را جابجا می‌کرد. اما این بار از او خبری نیست. خالد الفلیح، جانشین النعیمی، سبک جدیدی را برای اوپک به ارمغان آورده است. گری راس، رئیس گروه مشاوره انرژی پیرا می‌گوید:‌ «او بسیار ساکت است.»

    الفلیح اولین وزیری بود که روز دوشنبه وارد وین شد و با ورود به هتل از در پشتی خود را از خبرنگاران دور کرد.

    رویکرد دقیق
    محمد رمادی، استاد سابق دانشکده نفت و معدن دانشگاه ملک فهد و از نزدیکان وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد: «فلیح معمولا در مورد اظهارت خود در رسانه‌ها بسیار محتاطانه عمل می‌کند، تا رسانه‌ها دچار سوء تفاهم نشوند، باید منتظر ماند و دید  که نتیجه این نشست چه خواهد شد.»

    وزیر نفت 56 ساله عربستان که همچنین رئیس شرکت ملی نفت عربستان ( آرامکو) نیز است، کار سختی در پیش دارد. النعیمی که از سال 1995، وزیر نفت عربستان بوده در 70 گردهمایی وزیران اوپک در شهرهای مختلفی چون ریاض، کاراکاس، لواندا، بیروت،‌جاکارتا و وین شرکت کرده است. اظهارات مختصر او به انبوهی از خبرنگاران، عکاسان و دوربین‌های تلویزیونی، گردشگران را آنچنان شگفت‌زده می‌کرد که انگار یک ستاره هالیوود است.

    هر اظهار نظر النعیمی با دقت موشکافی می‌شد چرا که در سیاست‌های نفتی بزرگترین صادرکننده نفت دنیا نقش داشت. چنین بررسی دقیق یادآور اظهار نظر جالب آلن گرینسپن رئیس سابق فدرال رزرو است: «ناظران فدرال‌رزرو حتی ضخامت کیف چرمی او را به منظور جهت‌دهی به نرخ بهره آمریکا تجزیه و تحلیل می‌کنند.»

    سبک جدید
    زمانی که بن برنانکه، جانشین گرینسپن شد. وال‌استریت باید سبک و زبان جدیدی را فرا می‌گرفت. در حال حاضر نیز که معامله‌گران زیر 45 سال بازارهای انرژی جهانی، شخص دیگری را جز نعیمی به عنوان وزیر نفت عربستان نمی‌شناسند، با چالش‌هایی مشابه مواجه خواهند شد.

    صداد الحسینی مدیر ارشد پیشین آرامکو اعلام کرد: با حضور الفلیح، ناظران اوپک می‌توانند انتظار یک رویکرد منطقی را از اوپک انتظار داشته باشند.

    بر خلاف نعیمی، که به طور کل روی سیاست نفتی عربستان متمرکز بود، فلیح وظیفه‌ دیگری نیز دارد. رئیس آرامکو، با اضافه شدن صنعت برق و صنایع دیگر، وظایف گسترده‌تری را خواهد داشت.

    استراتژی مشخص
    الفلیح با حضور در اولین نشست خود در وین، نمایندگان و شرکت‌های نفتی دیگر کشورها آشنا خواهد شد. در حالی که او ممکن است محتاط‌تر از النعیمی باشد، اما او به توانایی عربستان سعودی در تغییر بازار جهانی نفت خام اعتقاد دارد.

    او در مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعلام کرده بود: « ظرفیت تولید ما به قدری انعطاف پذیر است که می‌تواند تمام تقاضای بازارها از ما را پاسخ دهد. اگر قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه دهد، ما می‌توانیم برای مدت بسیار طولانی مقاومت کنیم.»

    در بسیاری از بخش‌ها، الفلیح استراتژی سال 2014 النعیمی را در پیش خواهد گرفت. برنامه النعیمی برای خارج کردن تولیدکنندگان پرهزینه از رقابت در کسب سهم بازار در حال ثمردهی است به طوری که تعداد دکل‌های فعال نفتی در آمریکا به شدت سقوط کرده و تولید نفت شیل با کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها سقوط کرده است. اما عربستان سعودی نیز هزینه‌هایی پرداخت کرده است به طوری که رشد اقتصادی این کشور کند شده و ذخایر ارزی خارجی آن به شدت کاهش یافته است.

    راس اظهار داشت: «باید قبول کرد که ما در دنیای جدیدی هستیم. روزهای که اوپک بازار را مدیریت می‌کرد به پایان رسیده است.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها