عصر خودرو

کاهش سپرده‌های دولت «خالص بدهی به بانک مرکزی» را ۲۷۴ درصد افزایش داد

عصر بازار- با وجود کاهش ۰.۷ درصد بدهی دولت به بانک مرکزی، خالص بدهی دولت نزد این بانک ۲۷۴.۲ درصد افزایش یافته است.

کاهش سپرده‌های دولت «خالص بدهی به بانک مرکزی» را ۲۷۴ درصد افزایش داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی که از سال 91 روند افزایشی را به خود گرفته بود، در سال 94 به میزان 0.7 درصد کاهش یافت.

    حجم کل بدهی دولت به بانک مرکزی  9 هزار و 386 میلیارد تومان در سال 90 بود که با 40.2 درصد افزایش به 13 هزار و 161 میلیارد در سال 91 رسید و همچنین در سال 92 با 20.3 درصد افزایش 15 هزار و 827 میلیارد تومان بالغ شد.

    در سال 93 هم میزان بدهی دولت به بانک مرکزی 16 درصد رشد کرد و به 18 هزار و 358 میلیارد تومان رسید.

    برای سال 94 هم با توجه به روند افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در طول سال - به دلیل دریافت تنخواه- تصور می‌شد باز هم بدهی دولت رشد کند اما طبق محاسبات بانک مرکزی میزان بدهی به 18 هزار و 240 میلیارد تومان کاهش یافت.

    اما برخلاف این روند، خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی (بدهی دولت به بانک مرکزی منهای سپرده‌های دولت نزد این بانک) رشد 274.2 درصدی را تجربه کرده به طوری که حجم آن از 3 هزار و 330 میلیارد تومان در پایان سال 93 به 12 هزار و 460 میلیارد تومان بالغ شده است.

    پیگیری‌ها از بانک مرکزی نشان می‌دهد، علت افزایش خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی، در کنار رشد اندک بدهی شرکت‌های دولتی، کاهش سپرده‌های دولت نزد این بانک بوده است.

    در عین حال دلیل کاهش مانده سپرده دولت نزد بانک مرکزی مشخص نیست.

    به عبارت دیگر از میزان بدهی دولت به بانک مرکزی 0.7 درصد کاسته شده اما دولت بخشی از سپرده‌های خود نزد بانک مرکزی را برای مصارف بودجه‌ای برداشت کرده و این مساله موجب رشد 274 درصدی خالص بدهی به بانک مرکزی شده است.

    همین اقدام دولت تاثیر 7 درصدی بر افزایش پایه پولی داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها