عصر خودرو

نخستین کاهش ماهانه طلای جهانی در سال ۲۰۱۶

عصر بازار- طلا در معاملات روز جاری تحت تاثیر ضعف دلار و بازارهای سهام آسیا، برای دومین روز متوالی افزایش یافت.

نخستین کاهش ماهانه طلای جهانی در سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور حداکثر 0.4 درصد افزایش یافت و به 1220.03 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه 0.8 درصد رشد که بالاترین قیمت از اواسط ماه گذشته بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در اوت ثابت بود و در 1217.60 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه 50 سنت افزایش یافت و در 1217.20 دلار بسته شد و روند نزولی 9 روز معامله گذشته را متوقف کرد اما طلا در ماه مه که انتظارات برای افزایش نرخهای بهره آمریکا در آینده نزدیک بالا رفت، 6.1 درصد کاهش پیدا کرد که نخستین کاهش ماهانه در سال 2016 و بزرگترین کاهش ماهانه در شش ماه گذشته بود.

    شمش طلا با خلوص 99.99 درصد در بازار بورس طلای شانگهای 0.7 درصد رشد کرد و به 258.80 یوان در هر گرم (1221.87 دلار در هر اونس) رسید.

    طلا از رکورد بالای 1306 دلار در دوم مه به رکورد پایین 1999.60 دلار در دوشنبه هفته جاری سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت در سه ماه و نیم اخیر بود. کاهش قیمت طلا در ماه گذشته رشد قیمتی که این فلز ارزشمند از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون داشته است را به 15 درصد محدود کرد.

    این فلز ارزشمند در دو هفته اخیر از زمانی که گزارش نشست آوریل بانک مرکزی آمریکا منتشر شد و نشان داد مقامات این بانک آماده هستند در صورت اطمینان از سلامت اقتصاد این کشور نرخهای بهره را تا ماه آینده افزایش دهند، تحت فشار فروش قرار گرفت. انتشار این گزارش ارزش دلار آمریکا را که در چند هفته اخیر رشد متوالی داشت تقویت کرد و قیمت طلا را تحت فشار نزولی بیشتری قرار داد. اظهارات روز جمعه جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا که موضع اخیر مقامات متعدد این بانک برای افزایش نرخهای بهره در ژوئن یا ژوییه را مورد تایید قرار داد روند نزولی طلا را تشدید کرد.

    طلا به افزایش نرخها حساس است زیرا بالا رفتن نرخهای بهره به جذابیت سرمایه گذاری طلا که دارایی بدون بازده است لطمه می‌زند و رقابت این فلز با دارایی‌های رقیب مانند سهام و اوراق قرضه را دشوار می‌کند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی خواهد کرد.

    طبق آماری که توسط بلومبرگ گردآوری شده، ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا روز سه شنبه تغییر چندانی نداشت و 1842.9 تن بود.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره پس از اُفت 10 درصدی قیمت در ماه مه که بزرگترین کاهش ماهانه از سپتامبر سال 2014 بود، 0.3 درصد افزایش یافت و به 16.0450 دلار رسید. هر اونس پلاتین و هر اونس پالادیم برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشتند و به ترتیب 976.20 و 547.38 دلار بودند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها