عصر خودرو

مجلس چگونه می‌تواند بورس را رونق دهد؟

عصر بازار- در حالی که دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شروع به کار کرده، فعالان بازار سرمایه منتظر هستند ببینند مجلسی‌ها چه اقداماتی برای رونق بورس تهران انجام خواهند داد. در همین مورد یکی از کارگزاران بورس معتقد است که مجلس می‌تواند با پیگیری افزایش سرمایه بانک‌ها به بازار سرمایه کمک کند.

مجلس چگونه می‌تواند بورس را رونق دهد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا قدرتی درباره‌ نقش مجلس در بازار سرمایه اظهار کرد: مجلس می‌تواند در تعیین تکلیف بدهی دولت به بانک‌ها نقش مهمی داشته باشد و از این طریق هم به اقتصاد و هم به بازار سرمایه کمک کند.

    وی ادامه داد: مجلس می‌تواند با سیاست‌های تشویقی به حوزه صنایع انرژی مانند خوراک پتروشیمی‌ها و واحد‌های معدنی مثل سنگ‌آهن ورود کند.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بحث سود سپرده‌های بانکی نیز مجلس می‌تواند ورود کند. همچنین مجلس می‌تواند با اقدامات خود و همراهی دولت در فضای کنونی که برجام در حال اجراست نقش خوبی را برای بهتر شدن اوضاع اقتصاد و بازار سرمایه ایفا کند.

    قدرتی با اشاره به بورس ارز ادامه داد: موضوع بورس ارز یکی از موانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران است. البته مسئولان بورس کالا به شدت پیگیر این موضوع هستند. مجلس نیز می‌تواند به این موضوع ورود کند و با وضع سیاست‌های تشویقی و اطمینانی که به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهد، بحث بورس ارز را به مرحله‌ی نهایی برساند. علاوه بر این مجلس می‌تواند انواع سیاست‌های تشویقی - مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی وضع کند؛ از این طریق باعث شود تولید این بنگاه‌ها افزایش یابد.

    وی با تاکید بر این‌که مسئولان بورس باید در دوره فعلی کارهای زیرساختی انجام دهند، اظهار کرد: در دوره رونق و شلوغی و رشد بازار نمی‌شود کارهای زیرساختی انجام داد پس بهتر است مسوولان در حال حاضر در بورس به کارهای زیرساختی بپردازند.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مسئولان بورس حتما تصمیم جدی برای برداشته شدن بحث نرخ نوسان بگیرند و برداشتن حجم مبنا را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین خوب است در بحث زیرساخت‌های نرم‌افزاری زیرساخت‌های هسته بورس را اصلاح کنند.

    قدرتی با اشاره به این‌که باید ابزارهای مالی جدیدی وارد بورس شود، توضیح داد: به نظرم بهترین زمان است که ابزارهای جدید برای بازار‌ سرمایه شکل بگیرد و مهم‌ترین مساله‌ای که بازار ما به آن نیاز دارد ابزارهای هج کردن و بحث فروش استقراضی است.

    وی در مورد شرایط کنونی بورس نیز بیان کرد: بورس اوراق بهادار در سه ماه ابتدایی سال تغییری زیادی داشته و دلیل آن هم عدم تغییر در شرایط اقتصادی کشور است، چرا که هنوز نشانه‌های خروج از رکود در ایران شکل نگرفته است. همچنین شرایط اقتصادی دنیا چندان مساعد و رو به رشد نیست.

    این کارگزارش بورس ادامه داد: علاوه بر این هنوز سیاست‌های اقتصادی مجلس جدید در این ماه‌ها مشخص نشده محدودیت‌های بانکی و تحریمی باعث شده که یک سیاست انتظار در اقتصاد ما حاکم شود و بورس هم با توجه به این سیاست درجا بزند و رشدی نداشته باشد.

    قدرتی افزود: در چنین شرایطی کم‌کم امیدهای مثبت کمرنگ می شود و عده‌ای از سهام‌داران صبرشان تمام شده و اقدام به فروش سهام خود می‌کنند. البته این شرایط افت و سکون پایدار نخواهد بود و کم‌کم با فرارسیدن فصل مجامع و برگزاری مجمع‌های شرکت‌های بزرگ برنامه و طرح‌هایی که مدیران این شرکت‌ها برای سال 1395 دارند به اطلاع سهامداران می‌رسد و با استقرار مجلس جدید و سیاست‌های آن و اجرایی شدن برجام شرایط رو به بهبود است.

    وی پیش‌بینی کرد یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در دو سه ماه آینده با آن مواجه هستیم کاهش سود سپرده‌های بانکی است که این موضوع می‌تواند اثر مثبتی روی جریان بازار داشته باشد و مقداری باعث تحریک بورس شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که باید فرهنگ سرمایه‌گذاری در ایران اصلاح شود، ادامه داد: تا جایی که می‌توانیم باید موضوع سرمایه‌گذاری‌ را به نهادهای سرمایه‌گذاری و افراد خبره و کارشناس بسپاریم. ما باید کاری کنیم که این نهادها تقویت شده و افرادی که وارد نیستند از طریق مشاوره این شرکت‌ها در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

    قدرتی در پایان تاکید کرد: ما چندان هم نباید نگران باشیم، چرا که وضعیت آن طور هم نگران‌کننده نیست. وضعیت فعلی نوید‌بخش یک بازار متعادل و رو به رشد است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها