عصر خودرو

مدیر مالی پالایشگاه شیراز در گفت و گو با «عصربازار» مطرح کرد ؛

پالایشگاهی ها در انتظار حمایت

عصر بازار- صنعت پالایشگاهی چند سالی است که در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و به نوعی با بی توجهی دولت و مجلس دست و پنجه نرم می کند اما به عقیده کارشناسان تا زمانی که نقدینگی تازه وارد این بخش نشود و دولت سعی در رفع موانع موجود نکند، پالایشگاهی ها نه تنها موفق به تحقق پیش بینی های خود نمی شوند بلکه چشم انداز مناسبی هم برای آینده این صنعت متصور نخواهند بود.

پالایشگاهی ها در انتظار حمایت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، از همین رو، در صورتی که گشایش های هسته ای در پسا برجام به نتیجه برسد و زمینه های تعامل با سایر کشورها گسترده تر شود به طور قطع این صنعت میتواند در سطح بین الملل فعالیت کند و به جایگاه واقعی خود برسد. اما در همین حال، لزوم ارتقاء سطح مدیریتی، تغییر در ساختارها، شناسایی بازارهای هدف، ایجاد ارتباط و افزایش تعامل با کشورهای بزرگ، تسهیل فرآیند حضور سرمایه گذاران خارجی و... می تواند در رشد و توسعه این صنعت نقش قابل ملاحظه ای داشته باشد. از همین رو «عصربازار» در گفت و گو با ناصر تنگستانی مدیر مالی پالایشگاه شیراز به بررسی گذشته و تحلیل وضعیت کنونی این صنعت، عوامل تاثیرگذار و چگونگی رشد و چشم انداز پالایشگاهی ها در کشور پرداخته است که در ادامه می خوانید.

    ناصر تنگستانی مدیر مالی پالایشگاه شیراز در خصوص صنعت پالایشگاهی گفت: صنعت پالایشگاهی در سال 92 به علت افزایش قیمت نفت خام و تفاوت حاصل از تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ ترجیهی به نرخ مبادله ای، سود قابل ملاحظه ای را کسب کردند.

    وی خاطرنشان کرد: این صنعت طی سالهای 93 و 94 به دلیل کاهش قیمت نفت خام وضعیت مناسبی را تجربه نکرد و همه شرکتهای پالایشگاهی نتوانستند پیشبینیهای سالانه خود را محقق کنند.

    ناصر تنگستانی عنوان کرد: شرکت های پالایشگاهی در سال 93 و 94 پیش بینی های خود تاکنون را زیر 50 درصد محقق کرده و نسبت به سال 92 عملکرد ضعیف تری داشتند.

    مدیر مالی پالایشگاه شیراز تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت پالایشگاه ها مناسب ارزیابی نمی شود اما با توجه به مذاکرات صورت گرفته احتمال تغییر نرخ های اعلامی از طرف وزارت نفت وجود دارد. وی در خصوص وضعیت پالایشگاهی ها در سال جاری نیز تصریح کرد: در سال 95 و سالهای پس از آن، عوامل و متغیرهای متعددی میتواند در وضعیت اقتصادی و سودآوری پالایشگاه ها موثر باشد.

    ناصر تنگستانی اظهار کرد: نرخ نفت خام یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار خواهد بود. از سویی، در حال حاضر این نرخ با نوسان همراه شده است اما نفت خام به عوامل مختلفی از جمله سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و روابط بین المللی ایران بستگی دارد.

    مدیر مالی پالایشگاه شیراز ابراز داشت: نرخ نفت خام همگام با سودآوری و وضعیت اقتصادی پالایشگاه ها متغیر است. این در حالی است که عواملی همانند وضعیت اقتصاد داخلی و نرخ رشد نیز در وضعیت اقتصادی پالایشگاه ها موثر محسوب می شود. وی اذعان داشت: پیش بینی سال جاری و سال های پس از آن تا حدودی مشکل است اما امیدواریم همگام با اجرای برجام پالایشگاه ها نیز در روند مطلوب تری به فعالیت های خود بپردازند.

    ناصر تنگستانی با اشاره به موانع موجود در این صنعت نیز گفت: پالایشگاه ها در راه توسعه واحدهای موجود از لحاظ کیفیت و کمیت فرآورده ها نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارند اما متاسفانه در حال حاضر نه سهامداران می توانند این سرمایه را تامین کنند و نه این مقدار سرمایه موجود است.

    مدیر مالی پالایشگاه شیراز افزود: یکی از گشایش های پس از برجام ورود شرکت های متعدد از جمله شرکت های اروپایی و آسیایی جهت سرمایه گذاری در صنعت پالایش و بقیه بخش های صنعت نفت است.

    وی تصریح کرد: تامین مالی پروژه ها برای افزایش کمی و کیفی فرآورده ها توسط شرکت های خارجی نیز یکی دیگر از دستاوردهای برجام در آینده خواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر خیلی از پروژه ها به دلیل نداشتن سرمایه لازم تعطیل شدهاند.

    ناصر تنگستانی ابراز داشت: پس از اجرای برجام می توان دستگاه ها، قطعات، کمپرسورها، تلنبه ها و لیسانس علم و دانش فنی واحدها را از خارج وارد کرد. این در حالی است که در دوران تحریم با هزینه های هنگفت و کیفیت بسیار پایین منابع تامین می شد.

    مدیر مالی پالایشگاه شیراز اظهار کرد: برجام امکان مذاکرات مستقیم با شرکت های تولیدکننده محصولات را فراهم می کند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از شرکت های ایرانی با شرکت های خارجی در حال مذاکره هستند و در صورت تعامل با این شرکت ها قیمت تمام شده تولید کاهش پیدا خواهد کرد.

    ناصر تنگستانی اذعان داشت: صنعت نفت و به خصوص صنعت پالایش حدود 5 سالی می شود که خصوصی شده است و نزدیک به 60 سال این صنعت به صورت دولتی اداره می شد. از سویی در حال حاضر این صنعت نوپای بخش خصوصی با توجه به مسائل و موانع متعددی که وجود دارد نیاز به حمایت دولت در این بخش احساس می شود.

    مدیر مالی پالایشگاه شیراز بیان کرد: این صنعت به دلیل این که محصولات استراتژیک و سوخت کشور را تامین می کند به طور قطع نیاز به حمایت های دولتی دارد. وی افزود: چشم انداز صنعت پالایشگاهی در صورتی که صنعت نفت مورد حمایت دولت قرار بگیرد به طور قطع مثبت ارزیابی می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها