عصر خودرو

نامزد ایران برای دبیرکلی اوپک کیست؟

عصر بازار- :نامزد ایران برای دبیرکلی اوپک آقای مهندس نوذری، وزیر نفت اسبق ایران است که چهار سال پیش برای این منظور معرفی شدند.

نامزد ایران برای دبیرکلی اوپک کیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق، مهدی عسلی دبیر کل  امور اوپک وزارت نفت می گوید: نامزد ایران برای دبیرکلی اوپک آقای مهندس نوذری، وزیر نفت اسبق ایران است که چهار سال پیش برای این منظور معرفی شدند. ایشان سوابق ارزشمندی در صنعت نفت و شرکت در اجلاس وزرای نفت اوپک دارند و به‌همین دلیل نیز از سوی ایران به‌عنوان نامزد دبیرکلی این سازمان معرفی شده‌اند و از زمانی که برای احراز این سمت معرفی شده‌اند، از گزینه‌های مطرح دبیرکلی بوده‌اند.

    ا‌و در پاسخ به این سئوال که شانس ایران برای کسب جایگاه دبیرکلی چقدر است؟ اظهار داشت: شانس کسب جایگاه دبیرکلی در شرایط کنونی و به دلیل موافقت‌نکردن برخی از کشورهای عضو با یک دبیرکل ایرانی اندک است و این موضوع متقابلا برای نامزدهای پیشنهادی از سوی آن کشورها هم مطرح است.

    عسلی تصریح کرد: از آنجا که اوپک در اجلاس پیش‌رو ناگزیر از انتخاب یک دبیرکل تازه است، این احتمال وجود دارد که درنهایت نامزدی از یکی از کشورهای عضو که بین ایران و کشورهای عربی، بی‌طرف محسوب می‌شوند، به دبیرکلی انتخاب شود.

    ‌ دبیر کل امور اوپک وزارت نفت در پاسخ به این سئوال که آیا ایران در حال رایزنی با کشورهای دیگر برای دبیرکلی اوپک است،تصریح کرد:

    ایران دائما با دیگر کشورهای عضو اوپک در مسائل مختلف موردعلاقه از جمله تعیین دبیرکل تازه در حال رایزنی است و طبعا در این تبادل نظرها گزینه‌های مختلف دبیرکلی نیز مطرح و بررسی می‌شود.

    عسلی یادآور شد: طرح انجماد افزایش تولید در اوایل سال میلادی جاری و در شرایط سقوط قیمت‌های نفت به ابتکار چند کشور از اعضای اوپک و یک تولیدکننده بزرگ غیراوپک مورد بحث و توافق اولیه قرار گرفت. در مرحله بعدی که قرار بود عملی شود، با شکست مواجه شد. این طرح از سوی اوپک مطرح نشده و نباید آن را با طرح‌های رسمی اوپک برای تثبیت بازارهای نفت حول قیمت‌های منصفانه و منطقی نفت اشتباه گرفت.

    وی گفت: هم‌اکنون بهبود شرایط بازار نفت و افزایش نسبی قیمت‌ها از یک طرف و ناامیدی برخی از طرف‌های این طرح با جدی‌بودن دیگر طرف‌ها برای اجرای طرح و منوط‌کردن اجرای طرح به مشارکت ایران در آن موجب شده است که طرح انجماد افزایش تولید نفت کنار گذاشته شود. هرچند که ممکن است در آینده و در صورت سقوط مجدد قیمت‌های نفت، دوباره مطرح شود. ایران بخشی از این طرح نبوده و همواره بر سیاست خود مبنی بر افزایش تولید نفت پس از لغو تحریم‌ها تا رسیدن به شرایط مطلوب تأکید کرده است. از آنجا که شرایط بازار نفت از جمله سطح تولید اوپک و نسبت آن به تولید کل نفت در دنیا و نیز تولید سایر کشورهای اوپک تغییر کرده است،

    عسلی خاطرنشان کرد:نمی‌توان صرفا نیل به سطح تولید ایران قبل از اعمال تحریم‌ها را هدف افزایش تولید کشور دانست. مثلا با توجه به افزایش تولید برخی از کشورهای بزرگ تولید‌کننده نفت عضو اوپک نسبت به چهار سال قبل، در صورتی‌که نسبت تولید دو کشور در آن زمان را در نظر بگیریم، هدف کوتاه‌مدت تولید نفت ایران می‌تواند تا ٤,٥‌ میلیون بشکه در روز برسد یا چنانچه نسبت تولید نفت ایران و عراق در قبل از اعمال تحریم‌ها را در نظر بگیریم، حفظ همان نسبت‌ها در شرایط کنونی، سقف تولید ایران را به بالای پنج ‌میلیون بشکه در روز می‌رساند.

    ‌ او درپاسخ به این سئوال که  اگر فریز نفتی پذیرفته شود، قیمت نفت چه تغییری خواهد کرد؟ عنوان کرد: همان‌طور که گفته شد، این طرح در شرایط کنونی مطرح نیست. اما از آنجا که کشورهای عضو اوپک و غیراوپک عملا در حد ظرفیت تولید نفت خود تولید می‌کنند، حفظ همین سطح تولید و افزایش‌نیافتن تولید این کشور‌ها عملا با افزایش تقاضا برای نفت، موجب بهبود شرایط بازار نفت خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها