عصر خودرو

فلز سرخ درگیر ضعف تقاضا

عصر بازار: بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی انبارها، ‌باعث رکود در بازار مس نیست، بلکه ضعف تقاضا باعث رکود در قیمت این محصول شده‌ است.

فلز سرخ درگیر ضعف تقاضا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ در هفته‌های اخیر قیمت مس همچون سایر فلزات کاهش یافت. از دلایل عمده این کاهش می‌توان به افزایش 8.7 درصدی مس انبار شده در بورس فلزات لندن نسبت به ماه جولای و کاهش تقاضا از سوی چین- به عنوان مصرف کننده عمده مس- یاد اشاره کرد. همچنین افزایش قدرت دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای بین‌المللی در نوسان قیمت مس موثر است

    در ادامه،‌ واحد تحلیل بازار فلزات کارگزاری سهم آشنا به بررسی آینده قیمت این محصول پرداخته است. نتایج پژوهش گروه Macquarie))(گروه معاملات فلزات) نشان دهنده کاهش عمومی سطح تقاضا در بورس های جهانی کالاست. به گفته پژوهشگران با این موسسه، به احتمال زیاد در آینده شاهد خبرهای درمورد کاهش عرضه فلزات در بازارهای جهانی خواهیم بود.

    قیمت مس در بورس فلزات لندن نسبت به ماه مارچ (سه ماه گذشته) با 1200 دلار کاهش به رقم 5200 دلار به ازای هر تن رسید، همچنین میزان مس انبار شده با 3.6 درصد افزایش به رقم 351 هزار و 600 تن رسید. بنابراین می‌توان دریافت علت عمده سقوط قیمت مس در بازار های جهانی، مس انبار شده نیست، بلکه کاهش تقاضای این محصول است.

    قمیت مس در ایران همگام با بازارهای جهانی با کاهش همراه بود و این باعث متضرر شدن خریداران در هفته‌های گذشته شد. قیمت مس در ایران براساس میانگین قیمت پایانی مس در پنج روز کاری منتهی به یکشنبه و97 درصد میانگین قیمت دلار بازار آزاد در هفته گذشته تعیین می شود. طبق این فرمول قیمت مس در 18 مرداد ماه سال 1394 عبارت است از:


    قیمت مس کاتد با کاهش 1112 ریالی و مس مفتول با کاهش 1619 ریالی نسبت به هفته گذشته رو به رو بوده است.

    برچسب ها