عصر خودرو

با افزایش احتمال تغییر نرخ بهره مورد بررسی قرار گرفت

معایب نرخ‌بهره صفر برای اقتصاد آمریکا

عصر بازار: دیوید لیبوویتز از شرکت «جی‌پی‌مورگان» و میشل جیرارد، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری «آر.بی.اس سکیوریتیز»، طی گفت‌و‌گوهایی با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بررسی چشم‌انداز سیاست‌های فدرال‌رزرو در پی انتشار گزارش اشتغال آمریکا در ماه جولای ۲۰۱۵ پرداختند.

معایب نرخ‌بهره صفر برای اقتصاد آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، وزارت کار آمریکا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که دولت در ماه جولای 215 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که از رقم مورد نظر کارشناسان پایین‌تر بوده است. بر اساس همین گزارش، نرخ بیکاری در آمریکا نیز بدون تغییر نسبت به ماه قبل، 5.3 درصد مانده است.

    دیوید لیبوویتز در ارتباط با اعداد و ارقام موجود در گزارش و تأثیر آنها بر بازار به تلویزیون بلومبرگ گفت: گزارش جدید با اعلام ایجاد بیش از 200 هزار شغل و کاهش نرخ بیکاری حتی به میزان خیلی اندک، تقریباً همان چیزی بود که برای افزایش نرخ بهره در سپتامبر به آن احتیاج داشتیم.

    وی تآکید کرد: گزارش این ماه آن‌قدر عالی نبود که از افزایش نرخ بهره در سپتامبر مطمئن شویم اما به اندازه‌‌ای خوب بود که سپتامبر هنوز در احتمالات بماند.

    میشل جیرارد، اقتصاددان «آر.بی.اس سکیوریتیز» نیز درباره اینکه چه عاملی می‌تواند باعث شود فدرال رزرو در ماه سپتامبر نرخ را بالا نبرد، اظهار کرد: به عقیده من، فدرال رزرو باید در اقتصاد نشانه‌های عینی کند شدن رشد را ببیند، اما بعید می‌دانم در داده‌های اقتصادی آمریکا ادله کافی برای منصرف‌کردن این نهاد وجود داشته باشد.

    جیرارد ادامه داد: به نظر من سیاست‌های پولی انقباضی سناریوی محتمل‌تری است. برای مثال اگر از حالا تا ماه سپتامبر اتفاقاتی در ابعاد جهانی بیفتد، مثلاً در بازار چین یا بهبود در اوضاع یونان یا هرچیزی که ارزش سرمایه‌های‌ آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد و در کل منجر به شرایط پولی انقباضی شود، به نظر من محتمل‌تر است تا اینکه اقتصاد آمریکا ناگهان چنان کند شود که بانک مرکزی نتواند نرخ بهره را از صفر جابجا کند.

    چندی پیش دین بیکر، از مدیران مرکز مطالعات اقتصادی-سیاسی آمریکا در تلویزیونی «بلومبرگ» گفته بود: «تورم مورد نظر فدرال رزرو، 2 درصد است، اما داده‌های کنونی تورم 1.3 درصدی را نشان می‌دهد. رشد دستمزدها تغییری نکرده و به نظر من اوضاع برعکس شده است. شواهدی مبنی بر تورم وجود ندارد و هنوز ضعف زیادی در بازار اشتغال دیده می‌شود. چرا باید نرخ بهره را افزایش دهیم؟»

    میشل جیرارد در پاسخ به این اظهارات، تصریح کرد: به نظر من همه موافق این نکته هستند که نرخ بهره صفر در نهایت به تخصیص نامناسب منابع منجر می‌شود. یعنی وقتی نرخ بهره در سطوحی باشد که با اصول اقتصادی همخوانی ندارد، تصمیماتی که مردم اتخاذ می‌کنند، ممکن است در انتها به ضرر خودشان تمام شود.

    دیوید لیبوویتز نیز در تأیید سخنان وی گفت: به نظر می‌رسد در اوراق دولتی حباب تشکیل شده باشد، از‌ آن حباب‌هایی که نمی‌توان ترکاند و باید کم‌کم خالی شود. بهره صفر در زمان حال احتمالاً‌ بیشتر از کمک، به اقتصاد آسیب می‌رساند.

    وی نگرانی‌هایش درباره اقتصاد آمریکا را این‌گونه توصیف کرد: نکته‌ای که این روزها خیلی ذهنمان را مشغول کرده، اوراق دولتی است. بانک‌های مرکزی با سیاست‌های مربوط به تزریق نقدینگی به بازار، در راستای حمایت و نگه داشتن قیمت‌ها در سطح کنونی تلاش می‌کنند. با این حال از نظر من بزرگ‌ترین خطر، چین است.

    میشل جیرارد درباره اقتصاد آمریکا گفت: به نظر من اقتصاد این کشور در شرایط اطمینان بخشی قرار دارد. اگرچه هیچ نشانه خارق‌العاده‌ای وجود ندارد، اما عدم تعادلی هم مشاهده نمی‌شود.

    برچسب ها