عصر خودرو

افت ۲۷ واحدی شاخص بورس

بازار رکودی چشم‌انتظار پایان قهر معامله‌گران وفادار

عصر بازار: بازار سهام امروز همچنان شاهد معاملات کم‌حجم و بی‌رونق بود، بازاری که این روزها نشان می‌دهد که از فروشندگان سهام تهی شده و با خلوت شدن تالار شیشه‌ای مواجه شده است.

بازار رکودی چشم‌انتظار پایان قهر معامله‌گران وفادار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران امروز یکشنبه 18 مردادماه 94 با افت 27 واحدی به رقم 65 هزار و 973 واحد رسید.

    شاخص قیمت وزنی نیز در این بازار با 10 واحد افت عدد 26 هزار و 146 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با افزایش 4 واحدی رقم 74 هزار و 923 واحد را برای خود ثبت کرد، همچنین شاخص بازار اول در حالی با ریزش 47 واحدی به رقم 47 هزار و 70 واحد کاهش یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 108 واحدی به عدد 139 هزار و 356 واحد دست یافت.

    همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) نیز بدون تغییر چندانی عدد 772 واحد را به نمایش گذاشت.

    براساس این گزارش، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 70 میلیارد و 791 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن حدود 373 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از 32 هزار نوبت خرید و فروش بود.

    در بازار امروز، نماد معاملاتی 3 شرکت ارتباطات سیار با 35 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 22 واحد و مخابرات ایران با 13 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در براورد شاخص کل بورس بر عهده داشتند. در عین حال نماد معاملاتی 3 شرکت نفت، گاز و پتروشیمی تامین با 33 واحد، ملی صنایع مس ایران با 17 واحد و کشتیرانی ج.ا.ا با 13 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر ثبت کردند.

    طی معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، حق تقدم سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود، پتروشیمی امیرکبیر و بیمه کارآفرین از سوی ناظر بازار بازگشایی شدند.

    در عین حال نماد معاملاتی پتروشیمی جم نیز پس از انتقال از فرابورس به بازار دوم بورس تهران براساس حراج ناپیوسته مورد بازگشایی و آماده انجام معامله قرار گرفت. این در حالی بود که طی امروز هیچ نماد معاملاتی از سوی ناظر متوقف نشد.

    بر اساس این گزارش، امروز بازار سهام همچون روزهای گذشته با افت حجم و ارزش معاملات سهام مواجه بود، بورس تهران این روزها به خوبی نشان دهنده خروج اغلب صاحبان نقدینگی خرد از این بازار است. آنچه که این روزها بر تابلوی کم فروغ بورس تهران درج می‌شود معاملات محدود و توأم به نوسان گیری است که از سوی معامله‌گران حرفه‌ای و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حجم بسیار محدودی انجام می‌شود.

    انتشار خبر نرخ خوراک 13 سنتی برای پتروشیمی‌ها در حالی به تداوم رکود معاملات در گروه پتروشیمی‌های بورس انجامیده که هنوز مشخص نیست با توجه به پیش‌بینی‌های براوردی این شرکت ها در بودجه سالیانه براساس نرخ خوراک 8 سنت، چگونه تعدیل‌های منفی سود به بازار اعلام خواهد شد.

    از سوی دیگر رکود فضاهای بین‌المللی و کاهش تقاضای کالاهای پایه در بازار چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده کالاهای اساسی در دنیا نگرانی از بابت سرایت رکود بازارهای بین‌المللی به تالار شیشه‌ای را سرایت داده است.

    بنابر این گزارش، در روزهایی که بورس تهران زیر سایه رکود حاکم بر فضای کسب و کار کشور درجا می‌زند اغلب معامله‌گران این پرسش را در ذهن خود مرور می‌کنند که دولت به عنوان متولی اصلی بازار سرمایه چه زمانی تصمیم به حمایت جدی از این بازار و تجمیع نقدینگی برای گردش در معاملات بورس اوراق بهادار خواهد گرفت.

    این در حالی است که اغلب نهادهای مالی فعال در بازار سهام همسو با نرخ سود سپرده بانکی به دنبال تأمین مالی اوراق بدهی جذاب برای بانکها و نهادهای مالی وابسته به آنها هستند، این اقدام در شرایطی است که بازار این روزها از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

    برچسب ها