عصر خودرو

بورس در انتظار تحقق وعده‌های سیاستگذاران است

۴ دست‌انداز رشد بورس

عصر بازار- سبزپوشی نماگرهای اصلی بازار به معاملات هفته گذشته طراوت بهاری بخشید. دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای هفته گذشته، زیر سایه انتشار اخبار مثبت پیرامون سفر رئیس دولت برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل و به گوش رسیدن احتمال آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، با وجود افزایش دور تازه‌ای از تنش‌های منطقه‌ای، حدود ۲.۷۶درصد افزایش ارتفاع هفتگی را به ثبت رساند و درنهایت در سطح ۲میلیون و ۱۵۵هزار واحدی ایستاد.

۴ دست‌انداز رشد بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که نماگر اصلی بازار از ابتدای سال حدود 1.83درصد افت را به ثبت رسانده است. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با رشد هفتگی نماگر اصلی بازار سهام با صعود 2.82درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح 706هزار و 998واحدی قرار گرفت.

    شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 2.11درصد سبزپوش بود و درنهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع 22هزار و 310واحدی ایستاد. هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار 3هزار و 928میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به‌علاوه در هفته اخیر حدود 360میلیارد تومان سرمایه به بازار وارد شده است. هفته گذشته هفته مثبتی برای بازار بود. ابتدای هفته، هم‌زمان با وعده‌های مثبت رئیس سازمان در خصوص جلوگیری از اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه در دوره مدیریتی جدید، بر مسیر افزایش و بهبود شفافیت در بازارهای مالی و توسعه و بهبود بورس‌های کالایی تاکید شد. پیش‌بینی‌پذیر کردن بورس موضوع مهم دیگری بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

    این وعده‌ها و صحبت‌های رئیس سازمان پس از نشستن بر مسند ریاست می‌تواند مثبت قلمداد شود. با این وجود رشد بازار هفته گذشته را تنها نمی‌توان به تزریق چنین وعده‌هایی در اتمسفر بازار مرتبط دانست. افزایش دلار نیما به محدوده‌های فراتر از 46هزار تومان نیز عامل موثر دیگری است که بازار به افزایش آن روی خوش نشان داده است. دلار نیما از ماه‌های گذشته نقش پررنگی در نوسانات مثبت بازار داشته و رشد ملموس‌تر آن در هفته گذشته و حرکت آن به محدوده 50هزار تومان می‌تواند نیروی موثری در تجدید روند فعلی بازار ایجاد کند. نکته حائز اهمیت شکسته شدن سد مقاومتی 2میلیون و 100 هزار واحدی بود و هفته اخیر بازار پس از عبور بر فراز قله 2میلیون و 150هزار واحدی ایستاد. با این وجود همچنان متغیرهای زیادی برای بازار حل‌نشده باقی مانده که دولت جدید برای رونق هر چه بیشتر بازار باید نیم‌نگاهی به آنها داشته باشد.

    مساله نخست نرخ بهره است که در ماه‌های گذشته بیشترین لطمه را به بورس زده است. ناترازی‌های بانکی از جمله موارد تاثیرگذار در نرخ بهره بین‌بانکی است و تا زمانی که برای آن چاره‌‌اندیشی نشود بورس نمی‌تواند به روند‌های صعودی خود وفادار بماند. حذف قیمت‌گذاری دستوری و تک‌نرخی شدن نرخ ارز موضوع دیگری است که به‌کرات متولیان بازار از آن صحبت می‌کنند،اما به نظر می‌رسد اجرایی شدن آن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. در آن سوی مرزها نیز با وعده‌های اژدهای زرد برای تقویت چشم اندازهای اقتصادی، روز گذشته سنگ‌آهن به بالای 100دلار بازگشت. با توجه به کامودیتی‌محور بودن بورس این خبر مثبت می‌تواند صنایع داخلی متاثر را تحت‌تاثیر قرار دهد. با رونمایی از سیاست‌های تحریک مالی در این کشور در هفته گذشته قیمت طلای سیاه صعودی بود و فعالان بازارهای مالی را نسبت به رشد اقتصادی بزرگ‌ترین واردکننده نفت امیدوار کرد. با این وجود بسیاری معتقدند بسته محرک مالی در این کشور را نمی‌توان چندان اثرگذار دانست. به نظر می‌رسد بازار سرمایه هفته آینده تحت تاثیر متغیرهای تاثیرگذار مثبت، به روند صعودی خود با شیب ملایم‌تر ادامه دهد.

    دریچه‌های سبز امیدواری

    جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، روند هفته گذشته بازار را این‌گونه ترسیم کرد: نخستین هفته مهرماه، هفته متفاوتی برای بازار سرمایه بود. کاهش انواع ریسک‌ها در سطح بازار به طور مشخص قابل‌ملاحظه بود و تاثیر آن را می‌توان در افزایش نسبی تقاضا و ارزش معاملات دید. با توجه به ثبت رکوردشکنی در ارزش معاملات پس از هفته‌های رکودی و پافشاری خریداران بر سرمایه‌گذاری در برخی نمادها، احتمال آغاز روند صعودی دور از ذهن نبود. با وجود انتشار برخی اخبار منفی در سطح بازار اما همچنان فشار خرید سرمایه‌گذاران در طول هفته حفظ شد و بازار توانست هفته خوشایندی را پیشکش پاییزی‌ترین ماه سال کند.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رئیس سازمان در ابتدای هفته گذشته در نشست خود با حضور ارکان بازار سرمایه، بخشی از دستور کارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در دوره مدیریت جدید را پرهیز از اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه دانست و ضمن تاکید بر به حداقل رساندن مولفه‌های اثرگذار در ایجاد نوسان بازار، به زمینه‌های تشکیل کانون سهامداران اشاره کرد. در واقع صحبت‌های متولیان بازار آرامش‌خاطری به اهالی بازار بخشیده است. در صورتی که متغیرهای تاثیرگذار بر بازار، مانند نرخ بهره، دستخوش تغییراتی شود، بازار می‌تواند سمت‌وسوی خود را مشخص‌تر طی کند.

    این کارشناس بازار در خصوص وعده‌های مثبت سخنگوی دولت در خصوص پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) افزود: پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی تنها به اراده رئیس‌جمهور نخواهد بود و سایر ارکان نیز باید با آن موافقت کنند. با این وجود صحبت از این موضوع می‌تواند مثبت ارزیابی شود. تعیین‌تکلیف نرخ بهره برای ماه‌های آینده باید به اولویت اصلی تصمیم‌های مدیران اقتصادی دولت بدل شود، چرا که همچنان نرخ بهره بالا رقیب ورود نقدینگی به بازار سرمایه خواهد بود و باید هرچه سریع‌تر نسبت به آن اقدامات لازم صورت بگیرد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود روند صعودی شکل‌گرفته برای هفته آینده ادامه پیدا کند.

    برچسب ها