عصر خودرو

حذف موانع برای رشد بورسی ضروری است؛

پیش‏‏‏‏‏‌نیاز عبور از شاخص ۲.۲ میلیونی

عصر بازار- شاخص‌کل بورس تهران دیروز، با رشد ۲هزار و ۳۰۰‌واحدی همچنان در کانال حساس‌ ۲.۱میلیون واحد قرار داشت. نماگر اصلی در حالی نیمه اول بازار را با افزایش ارتفاع آغاز کرد که در نیمه دوم کمی بر فشار فروش افزوده‌شد. همان‌طور که در گزارش روزهای گذشته اشاره شد، شاخص‌کل نسبت به کانال ۲میلیون و ۱۰۰هزار‌واحدی حساسیت خاصی نشان می‌دهد، به‌طوری‌که در صورت نبود محرک قوی، عبور از این مقطع قیمتی سخت خواهد بود.

پیش‏‏‏‏‏‌نیاز عبور از شاخص ۲.۲ میلیونی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، گشـــایــش‌هــای سیاسی، اقتصادی و روابط خارجی یکی از این محرک‌هاست که به کنترل تورم منجر شده و راه را برای تعدیل مثبت P/E بازار باز‌خواهد کرد. رشد دلار نیما در جهت واقعی‌‌‌‌‌‌شدن نرخ فروش شرکت‌ها نیز یکی از محرک‌های قوی برای رونق بازار سهام است. با توجه به شرایط موجود، به‌نظر می‌رسد حذف موانع برای عبور از شاخص 2.2میلیون واحد و تثبیت بالای این محدوده ضروری است. به لحاظ فنی نیز شاخص‌کل بورس به سقف کانال نزولی که از اردیبهشت در آن نوسان می‌کرده، رسیده‌است. احتمال واکنش منفی نسبت به این مقاومت داینامیک همچنان بالاست، با این حال هفته آینده می‌تواند برای بورس سرنوشت‌‌‌‌‌‌ساز باشد. در صورتی‌که محرک‌های بنیادی تقویت نشوند، انتظار می‌رود نماگر اصلی روندی کاهشی را در پیش گیرد. همچنین با تغییر شرایط به نفع بورس، شاخص‌کل با شکست سقف این کانال اهداف بالاتری را دنبال خواهد کرد.


    جان شاخص گرفته شد؟

    شاخص‌کل بورس، در حالی در نیمه اول ساعات معاملاتی روز چهارشنبه به سمت 2میلیون و 160هزار واحد حرکت کرد که در نیمه دوم فشار فروش مانع از رشد قوی نماگر اصلی بازار شد، به‌طوری‌که با وجود سبزپوش‌‌‌‌‌‌ماندن شاخص‌های بازار در پایان روز معاملاتی، بخش بزرگی از نمادهای بازار سرخ‌پوش شدند. ارزش معاملات خرد نیز در کانال 4همت باقی ‌مانده‌است، همچنین 109میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده‌است. به‌رغم فشار عرضه در بازار همچنان ارزش دادوستدهای بورس در سطوح قابل‌قبولی قرار دارد. احتمالا واکنش شاخص به محدوده 2میلیون و 150هزار واحد، واکنش منفی شدیدی نباشد و صرفا یک اصلاح قیمتی کوتاه باشد.

    نماگر اصلی بازار، از اردیبهشت امسال و پس از تحولات سیاسی و نظامی منطقه فاز‌متفاوتی پیدا کرده‌است، به‌طوری‌که از یک کانال صعودی با شیب کم به یک کانال نزولی با شیب بیشتر منتقل شده‌است، به‌طوری‌که دوبار به سقف این کانال و دوبار به کف این کانال واکنش نشان ‌داده‌است. شاخص‌کل در 2واکنش گذشته به سقف قبلی، ارزش معاملات بالایی را به‌ثبت رسانده‌است، ضمن آنکه هربار پرقدرت خود را به سقف کانال رسانده و پس از آن با واکنش منفی همراه شده‌است.

    شاخص‌کل طی روز سه‌شنبه و چهارشنبه با برخورد سوم به سقف این کانال، احتمالا دچار یک شوک شده‌است، اما برای عبور از این سقف داینامیک، نیاز به آن دارد که وعده‌‌‌‌‌‌های سیاستگذار عملیاتی شود. اگر نماگر اصلی توان عبور از سقف کانال را از دست بدهد، در مرحله اول شاخص بورس تا 2میلیون و 30هزار واحد و در مرحله بعد در صورت نبود محرک، به زیر 2میلیون کشانده خواهد شد، با این حال با عبور از سقف کانال بازپس‌‌‌‌‌‌گیری سقف 2.3میلیون ‌واحدی در کوتاه‌مدت آسان‌‌‌‌‌‌تر است.
    بازارهای جهانی پس از کاهش نرخ بهره

    پس از کاهش نرخ بهره در چهارشنبه دو هفته قبل، بازارهای جهانی به‌خصوص فلزات اساسی واکنش مثبت نشان‌دادند. قیمت هر تن مس برای فتح دوباره 10هزار دلار خیز برداشته‌است. هر اونس طلا از 2هزار و 600دلار عبور‌کرده و قیمت هر بشکه نفت برنت نیز به 75دلار رسیده‌است. بسته‌‌‌‌‌‌های محرک اقتصادی در چین نیز به کمک بازارهای جهانی آمده‌است. کاهش نرخ ذخیره قانونی و کاهش نرخ بهره تسهیلات از 2.3 تا 2درصد؛ دو محرک اقتصادی برای دومین اقتصاد دنیاست که با رکود عجیبی همراه شده‌بود. این موضوع برای بازگشت اعتماد و مقابله با تورم منفی است، با این حال هرچند قیمت فولاد در فوب چین افزایش یافته‌، اما همچنان قیمت فولاد ایران بدون تغییر مانده‌است. بدون رشد اقتصادی چین شاهد رشد قیمت فولاد و محصولات میانی آن نخواهیم بود، با این‌حال افزایش سرعت کاهش نرخ بهره تا پایان سال‌میلادی به کمک بازارها به‌خصوص صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی و صادرات‌‌‌‌‌‌محور خواهد آمد.
    از بازار آپشن چه خبر؟

    بازار اختیارمعامله به‌عنوان فعال‌‌‌‌‌‌ترین بازار مشتقه در سهام ایران، در واکنش به تحولات هفته اخیر با رشد چشمگیر ارزش معاملات همراه شد، به‌طوری‌که با وجود افت ارزش معاملات به زیر 100میلیارد‌تومان در هفته‌های قبل، این شاخص در هفته اخیر بالای 150میلیارد‌تومان بوده‌است. قراردادهای آبان‌‌‌‌‌‌ماه «اهرم» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، به‌طوری‌که «ضهرم8004» و «طهرم8004» با قیمت هزار و 800تومان به ترتیب، 36 و 22میلیارد‌تومان معامله‌شده و یک‌سوم ارزش معاملات کل بازار را به خود اختصاص داده‌اند. به‌رغم واکنش مثبت قراردادهای بازار آپشن، در روز سه‌شنبه، پرمیوم‌‌‌‌‌‌های این قراردادها طی روز چهارشنبه با افت اندکی همراه شدند.

    برچسب ها