عصر خودرو

داده‌های مرکز تحقیق و پژوهش بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد:

رشد ۴۱۳ درصدی سهامداران فعال بورس در ۶ سال گذشته

تعداد کل کدهای سهامداری حقیقی صادر شده در بازار سرمایه ۶۰ میلیون و تعداد کدهای معاملاتی فعال ۳۹.۵میلیون کد برآورد شده است

عصر بازار- گزارش مرکز تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد؛ تعداد سهامداران فعال در بازار سرمایه، در طول ۶ سال گذشته، یعنی در بازه زمانی سال ۱۳۹۷ تا دی ماه ۱۴۰۲، به میزان ۴۱۳ درصد افزایش یافته است.

رشد ۴۱۳ درصدی سهامداران فعال بورس در ۶ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، گزارش مرکز تحقیق و توسعه بورس تهران با عنوان« آسیب‌شناسی روند صعود و نزول بازار سرمایه و متغیرهای اثرگذار برآن» نشان می‌دهد؛ تعداد سهامداران فعال در بازار سرمایه در بازه زمانی سال 1397 تا دی ماه 1402 به میزان 413 درصد افزایش یافته است.

    بر اساس این گزارش، تعداد کل کدهای سهامداری صادر شده در بازار سرمایه در پایان سال 1402 به حدود 60 میلیون رسیده است. در این میان، تعداد کدهای معاملاتی اشخاص حقیقی فعال در بازار سرمایه،در بازه زمانی یاد شده، از حدود7.7 میلیون نفر به 39.5میلیون نفر رسیده است. همچنین، تعداد کدهای غیر فعال در دی ماه سال 1402 معادل 20.3 میلیون نفر بوده است.

    هم‌چنین طبق داده‌های بورس اوراق بهادار تهران، تعداد کدهای حقوقی فعال در بازار سرمایه 157 هزار و 232 کد برآورد شده و تعداد کدهای صادر شده برای سرمایه‌گذاران خارجی هم 3 هزار و 712 کد گزارش شده است.

    داده‌های آماری مرکز تحقیق و پژوهش بورس تهران نشان می‌دهد، تعداد کدهای اشخاص حقیقی فعال در بازار سرمایه در سال 98، معادل 8.6 میلیون نفر، در سال 99 برابر با 10 میلیون نفر، در سال 1400 معادل 36.6 میلیون نفر و در سال 1401 برابر با 37 میلیون نفر بوده است.

    به نظر می‌رسد، رشد کدهای معاملاتی به دلیل آغاز صدور کد معاملاتی برای مشمولان سهام عدالت در سال 97 بوده اما تعداد کدهای معاملاتی فعال در این سال با رشد همراه نبوده است.

    براساس این گزارش، رشد تعداد کدهای معاملاتی پس از آزادسازی سهام عدالت با رشد 260 درصدی روبه‌رو بوده است.

     

    برچسب ها