عصر خودرو

در آخرین ماه تابستان امسال در بورس انرژی ایران رقم خورد؛

ثبت ارزش ۱۸۴ هزار میلیارد ریالی

رینگ صادراتی فرآورده‌ها پیشتاز ارزش‌آفرینی

عصر بازار- ارزش معاملات ماهانه بورس انرژی ایران طی شهریور ماه امسال بالغ بر ۱۸۴ هزار میلیارد تومان شد؛ این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل، معاملات برق و همچنان دادوستد اوراق گواهی ظرفیت، اوراق صندوق سرمایه‌گذاری و همچنین فروش اوراق سلف در بازار اوراق بهادار و مشتقه بورس انرژی ایران بود.

ثبت ارزش ۱۸۴ هزار میلیارد ریالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، از ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران طی شهریور ماه نسبت به ماه قبل کاسته شد؛ تعدد روزهای تعطیل در آخرین ماه از تابستان امسال به کاهش ارزش روزانه معاملات این بازار انجامید. ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران طی شش ماه ابتدایی امسال بالغ بر 1371 هزار میلیارد ریال بوده است.

    بررسی آمار معاملات بورس انرژی ایران در ششمین ماه از سال جاری از فروش 9 میلیون و 186 هزار قرارد سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه بورس انرژی ایران و ثبت ارزش ریالی برابر 17 هزار و 154 میلیارد ریال در این بازار حکایت دارد.

    این در حالی است که در ششمین ماه از امسال ارزش بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران در 2 تابلو گواهی ظرفیت و گواهی صرفه‌جویی انرژی به 2 هزار و 443 میلیارد ریال رسید.

    ثبت ارزش 151 هزار میلیارد ریالی در بازار فیزیکی

    بررسی داده‌های بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش 545 هزار و 411 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران حکایت دارد؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر 151 هزار میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

    این در حالی بود که طی بازه ماهانه منتهی به پایان مرداد امسال بالغ بر 762 هزار تن محصول در زیرگروه فرآورده‌های هیدروکربوری در رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر 200 هزار و 917 میلیارد ریال را رقم زد.

    فروش 182 هزار تن فرآورده هیدروکربوری در رینگ داخلی

    در آخرین ماه از تابستان امسال برابر 182 هزار تن محصول در زیرگروه حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر 49 هزار میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. این در حالی بود که طی مرداد ماه امسال بالغ بر 203 هزار و 81 تن محصول و 2 سبد پایه 102 در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر 56 هزار و 578 میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد

    ارزش رینگ بین‌الملل 102.6 هزار میلیارد ریالی شد

    ارزش ماهانه رینگ بین‌الملل طی شهریور امسال به 102 هزار و 658 میلیارد ریال رسید؛ این رقم نتیجه فروش صادراتی 363 هزار تن فرآورده هیدروکربوری در رینگ‌ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بود. این در حالی بود که طی پنجمین ماه از سال جاری برابر 559 هزار تن محصول در زیرگروه حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت، این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر 144 هزار و 338 میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

    فروش ماهانه برق در مرز 10 میلیارد کیلووات ساعت

    طی آخرین ماه از تابستان امسال 9 میلیارد و 968 میلیون کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران مورد داوستد قرار گرفت؛ این معاملات ارزشی برابر 13 هزار و 278 میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. کاهش تعداد روزهای کاری در شهریور ماه امسال بر روند فروش برق از بورس انرژی ایران نیز اثرگذار شد و از حجم معاملات فروش برق در این بازار کاسته شد.

    تابلو مشتقه برق محل اصلی ثبت معاملات برق در بورس انرژی ایران بود؛ در این بازه زمانی برابر 9 میلیارد و 222 میلیون کیلووات ساعت برق سلف در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر 10 هزار و 959 میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی است که در این بازه زمانی برابر 684 تن برق فیزیکی به ارزش 793 میلیارد ریال در تابلو فیزیکی برق بروس انرژی ایران مورد معامله قرار  گرفت. تابلو برق آزاد بورس انرژی نیز طی شهریور امسال میزبان معامله 16 میلیون و 675 هزار کیلووات ساعت برق آزاد با مجموع ارزش ریالی برابر 236 میلیارد ریال بود. تابلو برق آزاد نیز که محلی برای عرضه برق از سوی نیروگاه‌های کوچک و توزیع پراکنده به شمار می‌رود.

    همچنین طی مرداد ماه امسال برابر 44 میلیون و 817 هزار کیلووات ساعت برق سبز نیز در 2 تابلو فیزیکی برق سبز و تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت، فروش برق سبز در بورس انرژی ایران ارزشی برابر هزار و 288 میلیارد ریال را رقم زد.

    برچسب ها