عصر خودرو

شرکتهای انرژی ترکیه سه میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری می کنند

عصر بازار- روزنامه حریت ترکیه از سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری شرکتهای انرژی ترکیه در ایران خبر داد و نوشت: این شرکتها با احداث نیروگاه در ایران، بخشی از برق آن را نیز به ترکیه صادر خواهند کرد.

شرکتهای انرژی ترکیه سه میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری می کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، حریت روز سه شنبه ،مصاحبه خبرنگار خود با هوشنگ فلاحیان معاون وزیر انرژی ایران را با عنوان درشت در صفحه نخست خود چاپ کرد و نوشت: قرار است به زودی قراردادهایی با شرکت های انرژی ترکیه برای احداث نیروگاه پنج هزار مگاواتی به امضا برسد.
    حریت با اشاره به اینکه همزمان با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم های بین المللی، ایران به کانون توجه سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است، به نقل از فلاحیان نوشت: شرکتهای انرژی ترکیه نیز توجه زیادی به بازار ایران دارد و در تلاش سرمایه گذاری قابل توجهی در این زمینه در ایران هستند.
    او با اعلام اینکه شرکت های ترکیه ای نیروگاهی به ظرفیت تولید پنج هزار مگاوات و به ارزش سه میلیارد دلار در ایران خواهند ساخت، گفته است در زمینه های دیگری نیز سرمایه گذاری هایی مطرح است که هنوز نهایی نشده است.
    خبرنگار حریت در قالب دعوت کمیته ملی شورای جهانی انرژی در یازدهمین کنفرانس بین المللی انرژی در تهران شرکت کرده بود که این مصاحبه را نیز در حاشیه کنفرانس انجام داده است.
    فلاحیان به حریت گفته است: با سرمایه گذاری شرکت های ترکیه ای در ایران، تجارت انرژی بین دو کشور نیز افزایش خواهد یافت و حجم فعلی صادرات برق ایران به ترکیه که سالانه 350 مگاوات است در یک و نیم سال آینده به 1200 مگاوات و در مراحل بعدی به سه هزار مگاوات خواهد رسید.
    بنابر این گزارش فلاحیان در کنفرانس نیز تاکید کرده است که ایران خواهان افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه خود از جمله ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان می باشد. او از شرکتهای ترک نیز دعوت کرده است تا در زمینه احداث نیروگاههای بادی و گازی نیز در ایران سرمایه گذاری کنند.
    فلاحیان در پاسخ به سئوال حریت در خصوص کاهش نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه، گفته است: در حال حاضر قراردادهای موجود بین دو کشور در این زمینه معتبر است. مذاکرات در این راستا انجام خواهد شد.
    مراد مرجان رئیس کمیته ملی شورای جهانی انرژی ترکیه نیز در یازدهمین کنفرانس انرژی ایران، ضمن معرفی کنگره جهانی انرژی که قرار است در اکتبر سال جاری، ضمن دعوت ایران به این کنگره گفته است: این کنگره هر سه سال یکبار برگزار شده و به عنوان المپیاد انرژی در جهان شناخته می شود. قرار است از 75 کشور 220 شرکت کننده در آن حضور یابد که 37 تن از آنها را وزیران انرژی تشکیل خواهد داد.
    میزبان این کنگره بزرگ که توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه افتتاح می شود، برات آلبایراک وزیر انرژی ترکیه است. گفته می شود این کنگره بعداز همایش بزرگ COP21 در پاریس، بزرگترین همایش بین المللی در زمینه انرژی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها