عصر خودرو

کارشناسان اقتصادی مطرح کردند:

ارز باید تک نرخی و ثابت شود

عصر بازار- تعدادی از کارشناسان و فعالان اقتصادی در استان مرزی خراسان جنوبی معتقدند: برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و از بین رفتن تمام رانت های موجود در این عرصه نرخ ارز باید تک نرخی و ثابت شود.

ارز باید تک نرخی و ثابت شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، دهه 70، اقتصاد ایران برای چند سالی ارز تک نرخی را تجربه کرد، بعدها ارز، چندین نرخ پیدا کرد،در دولت گذشته برای چند سالی ارز سه نرخی عرضه شد، بخشی با نرخ مرجع یا دولتی، بخشی با نرخ مبادله ای و بخشی نیز با نرخ آزاد.
    از زمانی که ارز مرجع از عرصه بازار حذف شد، ارز دو نرخی میدان داری می کند،اکنون ارز یا مبادله ای است که نرخ آن را روزانه بانک مرکزی اعلام می کند و تنها در اختیار بازرگانان و تجار قرار می گیرد ،یا به با نرخ آزاد روزانه به فروش می رسد.
    دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود قصد تک نرخی کردن ارز را در صورت فراهم بودن شرایط ، دارد.
    فعالان و کارشناسان اقتصادی خراسان جنوبی تک نرخی کردن قیمت ارز را یکی از ضروری ترین نیازها برای بهبود وضعیت صادرات ، تولید و ... عنوان کرده اند.
    رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: تک نرخی شدن نرخ ارز به نفع تولید و صادرات و اقتصاد کشور است.
    محسن احتشام افزود: تک نرخی شدن ارز موجب ایجاد ثبات در فعالیت های اقتصادی می شود و از بسیاری رانت ها و تبعیض هایی که موجب لطمه زدن به صادرات است جلوگیری می شود.
    وی اظهار کرد: نرخ ارز باید واقعی شود، یعنی 35 هزار ریال باشد این امر به نفع اقتصاد ملی و تولید داخلی است.
    این فعال اقتصادی یادآور شد: برخی افراد کالا را با نرخ 30 هزار و 465 ریال وارد، اما عملا کالا وارداتی را با 34 هزار و 750 ریال به بازار عرضه می کنند، این نوعی رانت است و اثر منفی در کارکرد اقتصادی ایجاد می کند.
    وی ادامه داد: در بحث ارزاق عمومی ممکن است کالا گران تر شود، دولت می تواند در مقابل به مصرف کننده نوعی یارانه پرداخت کند، تثبیت نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور و مردم است و از بسیاری تبعیض ها جلوگیری می کند.
    این صادر کننده نمونه زعفران کشور بر این باور است: اگر نرخ دلار کمتر از 35 هزار ریال باشد به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند، پایین بودن نرخ ارز به نفع تولید داخلی نیست هرچه نرخ ارز پایین بیاید به تولید داخل ضرر می زند و به واردات کمک می کند چون کالای خارجی برای ما ارزان تر تمام می شود و رقابت تولیدات داخلی را مشکل می کند.
    همچنین رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی می گوید: اگر ارز تک نرخی شود به نفع اقتصاد کشور است باید مراقب بود که تک نرخی شدن در یک مدت چند ساله ثابت باشد تا بنگاه های اقتصادی بتوانند برنامه ریزی های مشخص و شفافی داشته باشند، نه اینکه در کوتاه مدت تغییر کند موجب ایجاد تبعات نامناسب در اقتصاد شود.
    مرتضی یزدان شناس افزود: تثبیت نرخ ارز از بسیاری رانت خواری ها و تبعیض هایی که در عرصه اقتصادی کشور رواج دارد جلوگیری می کند.
    وی اظهار کرد: نرخ ارز نباید افزایش زیادی یابد چون به واحدهای تولیدی هزینه تحمیل می کند و به ضرر آنهاست، هرچند برای صادرکنندگان کالا افزایش نرخ ارز به نفع آنهاست.
    وی ادامه داد: مدیریت نرخ ارز باید به گونه ای باشد که هم بازار داخلی آسیب نبیند و هم صادرات توسعه یابد، نباید تولید داخل فدای صادرات شود و باید به هر دو بخش توجه شود، مبارزه با رانت خواری و ایجاد ثبات اقتصادی و حمایت از تولید داخل و صادرات موجب شکوفایی اقتصاد می شود.
    وی تصریح کرد: مسولان مربوط نرخی را برای ارز تثبیت کنند که هم به نفع تولید کننده و هم صادر کننده و مصرف کننده باشد، و رانت خوار را هم ناامید کند.
    همچنین مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی دو یا چند نرخی بودن ارز را عامل ایجاد فساد مالی در جامعه دانست، گفت: ارز باید تک نرخی باشد تا از هر نوع رانت و ویژه خواری جلوگیری شود.
    عباس جرجانی افزود: اگر ارز با نرخ منطقی تک نرخی شود، بسیار مناسب است و جلو قاچاق را گرفته و به تولید کننده واقعی کمک می کند.
    وی اظهار کرد: تولید ملی اگر درست ارتقا یابد می تواند به تثبیت قیمت ارز کمک کند، اگر قیمت ارز پایین بیاید خیلی از موارد درآمد دولت هم کاهش می یابد.
    وی تصریح کرد: در دولت قبلی نرخ ارز در مدت 24 ساعت دو برابر شد، بسیاری از واحد های صنعتی کشور در آن زمان تعطیل شدند.
    وی اضافه کرد: باید مدیران واحدهای صنعتی کشور بتواند بر اساس قیمت دلار برنامه ریزی کنند و بدانند که در یک بازه زمانی قیمت دلار ثابت است.
    همچنین سرپرست معاونت اقتصادی ، سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: تک نرخی کردن نرخ ارز بطور قطع عملی مثبت و به صلاح اقتصاد کشور است، سیستم چند نرخی ارز لانه فساد و رانت خواری است.
    حسین ملکی افزود: هیچ نگاه اقتصادی با اصل این موضوع مخالف نیست، آنچه محل اختلاف است زمان، نرخ و نحوه اجرایی شدن آن است.
    وی اظهار کرد: کاهش آثار تحریم بر مبادلات تجاری ایران و تسهیل مناسبات مالی و ارزی بین المللی با کشورهای مختلف یک ضرورت برای تک نرخی کردن قیمت ارز است، وقتی نرخ ارز واحد خواهیم داشت که از ثبات و تداوم آن در بازار ارز مطمئن باشیم.
    وی یادآور شد: در این خصوص نباید شتابزده عمل کرد، بهتر است به جای اعلام یک زمان مشخص برای تک نرخی کردن ارز، با سوق دادن تدریجی واردات به استفاده از ارز متقاضی و کاهش تفاوت ارز متقاضی و ارز مبادله ای به شکل عملی در شرایط تک نرخی شدن ارز قرار بگیریم.
    سرپرست معاونت اقتصادی ، سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی استان در ادامه بیان کرد: افزایش نرخ ارز می تواند انگیزه برای بهبود صادرات غیرنفتی و تراز تجاری ایجاد کند اما این تفکر که با افزایش نرخ ارز مشکل صادرات رفع می شود بر خلاف شواهد تجربی است.
    این فعال اقتصادی افزود: تامین و تبادل ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی و تجاری گره اصلی موجود در سیستم ارزی است، نه تک نرخی کردن آن، یکسان سازی نرخ ارز فقط در حد بازکردن گره با دندان است نه با دست.
    وی اظهار کرد: دسترسی به منابع ارزی، ابزارهای مالی بین المللی برای تراز ارزی و استفاده از روش های بانکداری بین المللی به صورت پایدار و روشن لازمه اصلی تک نرخی کردن ارز است.
    ملکی یادآور شد: هرچند یکسان سازی نرخ ارز، اثر منفی قیمتی بر برخی اقلام ضروری مثل دارو برای قشر آسیب پذیر دارد، در این خصوص می توان در قالب سیاست رفاهی برای کشور تدبیر مناسب اندیشید.
    سرپرست معاونت اقتصادی ، سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی استان ادامه داد: یکسان سازی نرخ ارز، رقابت بهتر بخش خصوصی با بخش دولتی که دسترسی آسان تری به ارز دولتی دارد را فراهم می کند، باعث کاهش فضای فساد مالی در مجموعه هایی که دسترسی به امتیاز ویژه دارند «خرید نهاده با ارز دولتی و فروش محصول با ارز آزاد» می شود.
    وی اضافه کرد: نقطه تعادل ارز جایی است که دولت و بانک مرکزی به صورت دستوری در بازار دخالت نکنند و تنها به مدیریت احتمالی نوسانات بپردازند و شیوه عرضه را مدیریت کنند.
    به اعتقاد ملکی وقتی صحبت از ارز تک نرخی می کنیم، صرافی و بانک مرکزی باید یک نرخ را تعیین کنند و نیاز به مرکز مبادلات ارزی نباشد.
    وی افزود: در اجرای سیاست ارز تک نرخی تعیین نرخ درست و منطقی ارز است، نرخ ارز باید به نفع توسعه صادرات غیرنفتی معین شود.
    وی اظهار کرد: بر اساس قانون پنجم توسعه نرخ ارز باید در کشور شناور مدیریت شود و این نرخ باید به گونه ای تعیین شود که محصولات داخلی از رقابت پذیری برخوردار شوند، بانک مرکزی به عنوان دارنده منابع عظیم ارزی صحنه گردان اصلی این هدف باشد.
    وی یادآور شد: نرخ متعادل برای ارز بین 32 هزار ریال و 35 هزار ریال است که متناسب با نرخ تورم نیز تغییر کند.
    همچنین « علیرضا خامه زر» صادر کننده نمونه خراسان جنوبی و فعال اقتصادی اظهار کرد: تک نرخی شدن نرخ ارز باعث ایجاد شفافیت در سیستم مالی کشور می شود و از بسیاری از رانت خواری ها جلوگیری می کند.
    وی افزود: در حال حاضر نرخ دولتی و آزاد زمینه ایجاد فساد و رانت در جامعه شده و تک نرخی کردن نرخ ارز برای رشد اقتصاد کشور ضروری است.
    وی اظهار کرد: اگر دولت بخواهد به پول ملی لطمه نخورد نرخ ارز بهتر است 30 هزار ریال باشد و یا حتی این نرخ پایین تر بیاید.
    وی اضافه کرد: دولت یازدهم نرخ ارز را ثابت کرد در صورتی که در دولت قبل نرخ ارز نوسان بسیاری داشت، باید این نرخ برای مدت چند سال ثابت باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها