عصر خودرو

ایران و عربستان مشتریان سنتی نفت نیجریه را تصاحب می‌کنند

عصر بازار- نیجریه که اخیرا به دلیل کاهش شدید تولید، رتبه بزرگ ترین تولید کننده نفت آفریقا را به آنگولا واگذار کرده، احتمالا برخی از مشتریان سنتی خود را به تولید کنندگان رقیب همچون ایران و عربستان واگذار خواهد کرد.

ایران و عربستان مشتریان سنتی نفت نیجریه را تصاحب می‌کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، به گفته کارشناسان بازار نفت، نیجریه که اخیرا به دلیل کاهش شدید تولید، رتبه بزرگ ترین تولید کننده نفت آفریقا را به آنگولا واگذار کرده، احتمالا برخی از مشتریان سنتی خود را به تولید کنندگان رقیب همچون ایران و عربستان واگذار خواهد کرد.

    به دنبال بروز اختلالات گسترده در تولید نفت نیجریه که عمدتا ناشی از حملات اخیر شورشیان به زیرساخت های نفتی در دلتای نیجر بوده، تولید نفت نیجریه به پایین ترین رقم در طی حدود 3 دهه اخیر رسیده است.

    نیجریه به شدت به درآمدهای حاصل از صادرات نفت وابسته است و این کاهش تولید در شرایطی اتفاق می افتد که اقتصاد این کشور آفریقایی از آسیب های ناشی از کاهش شدید قیمت نفت در طی دو سال گذشته رنج می برد.

    در حال حاضر، 4 مسیر از 5 مسیر اصلی صادرات نفت نیجریه به طور کامل مسدود شده است.

    از سوی دیگر، ایران که بعد از لغو تحریم های غرب در رقابت شدید برای بازپس گیری سهم خود از بازار نفت است، تولید و صادرات خود را افزایش داده است. عربستان، بزرگترین تولید کننده عضو اوپک نیز ظاهرا قصد ندارد تولید خود را محدود سازد.

    امکا دورویگبو، کارشناس نفتی و استاد حقوق و دانشگاه تگزاس جنوبی گفت: «درگیری واقعی ای برای به دست آوردن یا سهم بیشتر از بازار نفت از جانب بازیگران فعلی یا بازیگرانی که در حال بازگشت به بازارند، به ویژه ایران و عربستان در جریان است.»

    دولاپو اونی، رئیس موسسه اکو بانک کپیتال گفت: «از آنجایی که عرضه نفت نیجریه کم شده است، این فضای لازم را به دیگر تولید کنندگان نظیر ایران و عربستان خواهد داد تا تولید خود را افزایش دهند و این شکاف را پر کنند. این امری است که انتظار می رود اتفاق بیافتد.»

    فایننشال تایمز هفته پیش گزارش داد که ایران به قول خود درباره افزایش تولید و صادراتش عمل کرده و بسیاری از تحلیلگران و مفسران را غافلگیر ساخته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها