عصر خودرو

کاهش دارایی های خارجی عربستان در ۴ سال گذشته

عربستان چگونه متحول می شود؟

عصر بازار- دارایی های خارجی عربستان طی ۱۵ ماه منتهی به آوریل کاهش یافته است.پادشاهی عربستان اعلام کرده که این کاهش چشم اندازی برای آینده بعد از نفت خواهد بود.

عربستان چگونه متحول می شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بلومبرگ، موسسه پولی عربستان سعودی می گوید، مجموع دارایی های خارجی این کشور با  1.1 درصد کاهش به 572 میلیارد دلار رسیده است که این میزان کمترین رقم طی چهار سال اخیر است.این رکود به دلیل قیمت نفت  است که دولت را تحت فشار قرار داده تا نسبت به فروش سهام اقدام کرده و  ذخایر ارزی خود را استفاده کند،با این حال عربستان هنوز بین کشورهای عربی بزرگترین دارایی خارجی را دارد.مجموع  دارایی های خارجی این کشور از سال گذشته 115 میلیارد دلار کاهش یافته است به طوری که بودجه امسال پادشاهی عربستان نزدیک به 100 میلیارد دلار با کسری مواجه شد.

    بحران مالی عربستان سعودی را تحت فشار قرار داده تا آینده خود را فراتر از نفت ببیند.این برنامه ها شامل طراحی مالیات های جدید و برنامه برای عرضه اولیه عمومی  با  غول نفتی عربستان است .ولیعهد عربستان محمد بن سلمان  برنامه ای برای تغییر در 25 آوریل طراحی کرده که چشم انداز 2030 لقب گرفته است.

    قیمت نفت برنت برای سومین روز پیاپی دیروز با کاهش 0.5 درصدی به 49.07 دلار در هر بشکه به وقت دوبی رسید. سقوطی که نسبت به سال گذشته 24 درصد گزارش شده است.نفت دو سال گذشته بیش از 100 دلار در هر بشکه به فروش می رسید.

    فشار بر روی ذخایر ارزی با حدس و گمان درباره برابری دلار در مقابل ریال  ادامه دارد. احمد الخلیفه رییس جدید بانک مرکزی عربستان می گوید:« عربستان سعودی برنامه ای برای تغییر سیاست های نرخ بهره ندارد.»

    سرعت برداشت پول به صورت خودکار در عربستان 3 درصد کمتر از ماه مارس گزارش شده  که  شبیه شرایط سال قبل است .این نشان از کاهش بودجه به دلیل کاهش قیمت نفت دارد .

    منبع:بلومبرگ

    3535

    برچسب ها