عصر خودرو

تمایل بی.پی برای حضور درمیدان های نفتی کشور؛

ارائه پیشنهاد فنی میدان نفتی آزادگان جنوبی توسط توتال

عصر بازار- معاون وزیر نفت گفت: ارائه پیشنهاد فنی میدان نفتی آزادگان جنوبی توسط توتال به معنای دراولویت قراردادن این شرکت برای توسعه این میدان نیست.

ارائه پیشنهاد فنی میدان نفتی آزادگان جنوبی توسط توتال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رکن الدین جوادی درباره تفاهم با توتال فرانسه برای فاز دوم میدان آزادگان جنوبی گفت: مدت زمان تفاهمنامه با توتال 6 ماهه و قرار است پیشنهاد فنی خود را بر اساس مطالعات انجام داده ارائه کند.
    مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه توتال قرار نیست در پایان این زمان، پیشنهاد قیمت دهد، اضافه کرد: فقط طرح فنی توسط این شرکت ارائه خواهد شد.
    وی به اعلام آمادگی سایر شرکت ها برای مشارکت در توسعه این میدان اشاره کرد و گفت: اگر چند شرکت آماده حضور در این میدان باشند، مناقصه برگزار می شود اما در صورتی که یک شرکت متقاضی این میدان باشد، با آن مذاکره می کنیم.
    میدان آزادگان جنوبی، از بزرگترین میدان های نفتی کشور به شمار می رود که با میدان مجنون عراق مشترک است.
    پیش از این شرکت سی.ان.پی.سی (CNPC) چین، مسئولیت توسعه فاز نخست این میدان را برعهده داشت که به دلیل تاخیر و ناتوانی در اجرای تعهدات، کنار گذاشته و توسعه این میدان به پیمانکاران ایرانی سپرده شد.
    توسعه این میدان در دو فاز انجام می شود. در فاز نخست، روزانه 320 هزار بشکه نفت و در فاز دوم، 600 هزار بشکه نفت تولید خواهد شد.

    ** تمایل بی.پی برای مشارکت در توسعه میدان های نفتی بزرگ ایران
    مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره مذاکره با بریتیش پترولیوم انگلیس (بی.پی) نیز گفت: این شرکت برخلاف گذشته، محافظه کاری را کنار گذاشته و درصدد گسترش همکاری با ایران است.
    معاون وزیر نفت اضافه کرد: حتی بی.پی، تمایل خود برای گشایش دفتر نمایندگی این شرکت در ایران را نیز اعلام کرده و قرار است در فصل تابستان این دفتر راه اندازی شود.
    مدیرعامل شرکت ملی نفت ادامه داد: با بی.پی برای همکاری در توسعه میادین نفتی، طرح های ازدیاد برداشت و پروژه های تحقیقاتی مذاکراتی انجام شده است.
    وی با بیان اینکه بی.پی تقریبا برای مشارکت در توسعه همه میادین بزرگ ایران اعلام آمادگی کرده و حتی برای حضور در میدان های نفتی غرب کارون نیز بی علاقه نیست، گفت: اما تاکنون درباره توسعه هیچ میدانی با این شرکت به تفاهم نرسیده ایم.
    بر اساس این گزارش، بریتیش پترولیوم (بی.پی) در گذشته از شرکای صنعت نفت ایران بوده که قصد دارد با رفع تحریم ها، مناسبات نفتی را از سربگیرد.
    بریتیش پترولیوم، شریک ایران در میدان نفتی رهوم در دریای شمال در اروپاست و هر دو طرف، سهم 50 درصدی را از این میدان در اختیار دارند.
    پیش از این اعلام شده بود که ایران قصد دارد سهم خود را در این میدان گازی افزایش دهد اما شرکت ملی نفت آن را رد کرد.
    همچنین قرار است این شرکت بین المللی که مالک پالایشگاه های متعدد در کشورهای مختلف است، از ایران نفت خام خریداری کند اما هنوز نهایی نشده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها