عصر خودرو

ورود دلار به محدوده ۳۴۷۰ تومان؛

بازارساز دلالان را مغلوب کرد

عصر بازار- روز دوشنبه، دلار دومین کاهش روزانه متوالی را تجربه کرد تا وارد محدوده پایین‌تر شود. در سومین روز هفته، شاخص ارزی با ۱۰ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۷۰ تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش تحرکات معامله‌گران در حضور عرضه بازارساز ارزی مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز افت قیمت شد.

بازارساز دلالان را مغلوب کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دوشنبه برخلاف کاهش بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون تومان رسید. به گفته فعالان، بازگشت بهای اونس جهانی از آستانه مرز هزار و 200 دلار، انتظارات معامله‌گران سکه را بهبود بخشید و منجر به رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی شد.

    شروع در محدوده 3470

    در سومین روز هفته، دلار شروعی کاهشی داشت. روز دوشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 477 تومان آغاز کرد که کاهشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت.

    خروج دلار از محدوده 3 هزار و 480 تومان و شکسته شدن این مرز مقاومتی موجب شد انتظارات کاهشی معامله‌گران ارزی افزایش پیدا کند. به این ترتیب، در ادامه روز، شاخص ارزی افت بیشتری را تجربه کرد و از محدوده 3 هزار و 470 تومان نیز خارج شد. در اواخر روز دوشنبه، قیمت دلار تا 3 هزار و 463 تومان پایین آمد، ولی از همین نقطه قیمتی، خریدهای ارزی در بازار بالا رفت تا قیمت دلار کاهش بیشتری را تجربه نکند و نهایتا ساعت 3 بعدازظهر با قیمت 3 هزار و 470 تومان به کار خود پایان دهد. این رقم که 10 تومان کمتر از روز یکشنبه بود، دومین کاهش دلار محسوب می‌شد. پیش از این، شاخص ارزی در روز شنبه با افزایش 23 تومانی به قیمت 3 هزار و 493 تومان رسیده بود تا انتظارات افزایشی معامله‌گران بالا رود، ولی دو افت پیاپی در روزهای یکشنبه و دوشنبه تا حدی این انتظارات افزایشی را تعدیل کرد. در چنین فضایی، هنوز برخی از معامله‌گران در انتظار بازگشت قیمت به نزدیک مرز 3 هزار و 500 تومان هستند. آنها اعتقاد دارند که با کاهش عرضه بازارساز، قیمت بار دیگر در مسیر افزایشی خواهد گرفت.

    فشار عرضه

    به گفته فعالان، روز دوشنبه عرضه ارز مانع از تحرکات معامله‌گران غیررسمی شد. به گفته حاضران در بازار، دلار نقدی در بازار به اندازه‌ای بود که دلالان توان مقابله در برابر کاهش قیمت را نداشتند. در واقع در سومین روز هفته، دلار بیشتر به صورت مداخله‌ای به بازار تزریق می‌شد و همین عامل موجب عقب‌نشینی دلالان ارزی بود. البته دو عامل دیگر نیز در کاهش تحرکات معامله‌گران اثرگذار بودند: یکی کاهش نرخ حواله درهم و دیگری نبود معامله‌گران سکه در بازار ارز.

    در دهمین روز خردادماه، نرخ حواله درهم به زیر 950 تومان رفت تا یک نشانه کاهشی از بازار همسایه به بازار داخلی منعکس شود. از سوی دیگر، روز دوشنبه بهای اونس در بازارهای جهانی تا آستانه هزار و 200 دلار پایین آمد، ولی معامله‌گران سکه ترجیح دادند برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز نشوند. به گفته فعالان، بیشتر معامله‌گران سکه، انتظار کاهش بهای اونس را داشتند و به همین دلیل دخالتی در بازار ارز نکردند. با وجود این، برگشت اونس از آستانه مرز هزار و 200 دلار و نزدیک شدن به کانال 1210 دلار موجب شد که انتظارات معامله‌گران سکه تا حدی بهبود پیدا کند، حادثه‌ای که حتی موجب شد فلز گرانبهای داخلی بدون نیاز به دخالت معامله‌گران در بازار ارز به کانال میلیونی بازگردد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها