عصر خودرو

کارنامه گمرکی کشور در ۲ ماهه امسال;

محصولات پتروشیمی در صدر صادرات

عصر بازار- در دو ماهه نخست سال جاری واردات و صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

محصولات پتروشیمی در صدر صادرات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک ایران، در دوماهه نخست سال جاری 18 میلیون و 118 هزار تن کالا به ارزش شش میلیارد و 859 میلیون دلار از طریق گمرکات اجرایی به خارج کشور صادر شده است که در مقایسه با دو ماهه اول سال گذشته از حیث ارزشی 14.68 درصد کاهش داشته است.

    سال 1395 کشور چین در صدر کشورهای مقصد صادرات ایران قرار گرفته و 22.8 درصد کل سهم ارزش کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است. همچنین کشور امارات متحده عربی با سهم 17.10 درصدی در جایگاه دوم، عراق با سهم 14.30 درصدی در جایگاه سوم، جمهوری کره با سهم 8.40 درصد در جایگاه چهارم و هند نیز با سهم 7.3 درصدی در جایگاه پنجمین کشور عمده مقصد صادرات کالاهای ایرانی قرار گرفته است.

    همچنین براساس اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک ایران در دو ماه نخست سال 1395 محصولات پتروشیمی با ارزش دو میلیارد و 908 میلیون دلار و سهم ارزشی 42.40 درصدی، در صدر لیست کالاهای صادراتی کشور قرار داشته‌اند. میعانات گازی نیز با ارزش صادراتی یک میلیارد و 88 میلیون دلار، سهم ارزشی 15.9 درصدی را به خود اختصاص داده و در جایگاه دوم لیست کالاهای صادراتی کشور قرار گرفته‌است.

    بر اساس اطلاعات گمرک، در دو ماه گذشته چهار میلیون و 560 هزار تن به ارزش پنج میلیارد و 497 میلیون دلار کالا وارد کشور شده است که از نظر ارزشی 13.50 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

    همچنین بنابر اطلاعات گمرک طی دو ماهه ابتدای سال جاری ذرت دامی به ارزش 180 میلیون دلار، لوبیا سویا به ارزش 133 میلیون دلار، کنجاله سویا به ارزش 129 میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به استثنای لاستیک با 116 میلیون دلار و برنج با 104 میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای وارداتی به کشور بوده‌اند و کشورهای چین، امارت، متحده عربستان، فدراسیون روسیه، ترکیه و آلمان کشورهای عمده طرف معامله واردات ایران بوده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها