عصر خودرو

افق کوتاه مدت بهای نفت روشن نیست؛

واقعیت های تلخ بازار طلای سیاه

عصر بازار- هفته گذشته قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه رسید، اما در این سطح باقی نماند و بسیاری از تحلیلگران معتقدند قیمت ها در کوتاه مدت تحت فشار قرار خواهد گرفت.

واقعیت های تلخ بازار طلای سیاه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، این هفته طی روز پنجشنبه نشست اوپک در پایتخت اتریش برگزار می شود و این سوال مطرح است که این نشست چه تاثیری بر قیمت ها خواهد داشت.

    از نظر تحلیلگران، نشست یاد شده تاثیر مثبت بر قیمت ها ندارد و سبب رشد آنها نخواهد شد، زیرا انتظار نمی رود در آن، گفتگویی در باره تثبیت تولید نفت انجام شود. واقعیت این است که سیاست نفتی عربستان در دوران وزیر جدید نفت این کشور تغییری نکرده و ریاض همچنان بر افزایش سهم خود در بازار نفت جهان تمرکز دارد.

    تاکید مقامات عربستان بر عرضه میزان بالای نفت به بازارهای جهان سبب می شود قیمت ها نتوانند رشدی داشته باشند و به محض از میان رفتن اختلال های اخیر در عرضه، شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود. رقابت بین تولیدکنندگان بزرگ نفت بر سر کسب سهم بالاتر در بازار چندی پیش سبب شد قیمت ها به زیر 30 دلار در هر بشکه کاهش یابد. این رقابت اکنون هم وجود دارد.

    با آنکه فعالیت های اکتشاف و استخراج در اکثر مناطق جهان به شدت کاهش یافته است، عربستان بر فعالیت های خود در این زمینه افزوده و از هر زمان دیگری بیشتر در حال افزودن بر ذخایر نفت و گاز خود است. این بدان معناست که در سال های آینده نیز نمی توان انتظار داشت قیمت نفت به سطح دو سال پیش افزایش یابد.

    امروز وزیر نفت روسیه اعلام کرد در کوتاه مدت قیمت نفت کاهش خواهد یافت اما در بلندمدت یعنی تا پایان سال جاری میلادی، قیمت ها بین 40 دلار تا 50 دلار در هر بشکه نوسان می کند. سال آینده میلادی قیمت هر بشکه نفت بین 60 دلار تا 65 دلار قرار خواهد داشت. عواملی که به کاهش قیمت ها منجر شده اند یعنی مازاد عرضه و ضعف اقتصاد جهان همچنان وجود دارند.

    در این میان برخی نهادهای تحلیلگر با اشاره به عوامل قدرتمند فشار بر قیمت ها پیش بینی کرده اند افق بازار مثبت نیست. موسسه تحقیقاتی ترندز پیش بینی کرده که پس از نشست این هفته اوپک، قیمت نفت کاهش می یابد اما در بلندمدت یعنی تا پایان سال قیمت ها بین 30 دلار تا 40 دلار در نوسان خواهند بود. البته اگر درگیری های ژئوپولیتیک و ناآرامی های داخلی در کشورهای تولیدکننده نفت رخ دهد قیمت ها افزایش خواهند یافت.

    واقعیت نگران کننده این است که اوپک دیگر نمی تواند نقشی بزرگ در تعیین قیمت نفت داشته باشد. انتظار می رود در نشست این هفته اوپک تحولی رخ نخواهد داد که به افزایش قیمت ها کمک کند. اعضاء اوپک به دلیل کاهش طولانی مدت قیمت نفت، در وضعیت مالی بسیار بدی قرار دارند و همگی تلاش می کنند هر میزان نفت که می توانند بفروشند.

    صرف نظر از نتیجه نشست اوپک، شاخص های بنیادی اقتصاد جهان عامل اصلی تعیین قیمت نفت است. در کنار ضعف اقتصاد جهان باید به سیاست های نفتی عربستان یعنی عرضه حداکثر میزان نفت به بازارهای توجه داشت. اگر اختلال های موجود در عرضه نفت از میان برود، بازار نفت با 1.5 میلیون بشکه مازاد عرضه مواجه است که در پایان سال از میان خواهد رفت.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها