عصر خودرو

جزییات ۱۱ محور همکاری ایران و گازپروم

عصر بازار- کارگروه قطعات، تجهیزات و تعمیر و نگهداشت شبکه خطوط لوله انتقال و توزیع گاز با هدف مذاکره و تبادل نظر در ١١ محور میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم روسیه برگزار شد.

جزییات ۱۱ محور همکاری ایران و گازپروم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران که ریاست این کارگروه را برعهده دارد درباره این جلسه گفت: براساس جلسه ای که سال گذشته با حضور معاون رئیس کل شرکت گازپروم در ایران برگزار شد، ٦ کارگروه برای توسعه همکاری میان ایران و روسیه تشکیل شد.

    سعید پاک سرشت با بیان این که برای همکاری بیشتر، کارگروه قطعات، تجهیزات و تعمیر و نگهداشت شبکه خطوط لوله انتقال و توزیع گاز در ایران برگزار شده است، افزود: در این جلسه، چند موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و زمینه های همکاری میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم مشخص و برخی حوزه ها نیز برای بررسیهای بعدی معرفی شد تا در جلسه های تخصصی مورد بحث قرار گیرند.

    تبادل نظر میان شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه در ١١ محور

    وی درباره موارد مطرح شده در این کارگروه گفت: در این جلسه ١١ موضوع در حوزه های سی ان جی، ال ان جی، سیستمهای تعمیر و نگهداشت توربوکمپرسورهای گاز، آزمایشگاه برای ارزیابی توربینها، فناوریهای نوین نشت یابی خطوط انتقال گاز و... مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

    فناوری سی ان جی ایران به روسیه صادر می شود

    مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: صنعت سی ان جی در ایران به بلوغ کامل رسیده است و با توجه به این که کشور روسیه نیز برای بهره گیری از این سوخت در حوزه حمل و نقل برنامه ریزی کرده، شرکت گازپروم برای استفاده از تجربیات کشورمان در این حوزه ابراز تمایل کرده است.

    پاک سرشت ادامه داد: در این زمینه تعدادی از سازندگان داخلی کشورمان که در این حوزه توانمندی بسیار بالایی دارند را به شرکت گازپروم معرفی و گزارشی نیز از فعالیتهای آنها به طرف روس ارائه کرده ایم.

    سفر هیئت روس برای بازدید از دستاوردهای حوزه سی ان جی ایران

    به گفته وی، با توجه به هماهنگیهای انجام شده، طرف روس بزودی بازدیدی از توانمندیهای شرکتهای ایرانی خواهد داشت و در ادامه تعدادی از سازندگان ایرانی نیز با سفر به روسیه توانمندیهای خود در این زمینه را به شرکت گازپروم ارائه می کنند.

    مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در ادامه به موضوع سیستمهای تعمیر و نگهداشت توربوکمپرسورهای گاز اشاره کرد و گفت: با توجه به این که روسیه دارای توانمندیهای خوبی در این زمینه است، با معرفی شرکتهای سازنده توربین ایران به آنها سعی کردیم ارتباط لازم بین شرکتهای داخلی و سازندگان روسی را برقرار کنیم تا نیازهایی که شرکت ملی گاز ایران در این زمینه دارد از این طریق تامین و پوشش داده شود.

    وی با بیان این که یکی از موارد مطرح شده در جلسه مشترک با طرف روس، تامین قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری برخی توربوکمپرسورها است، افزود: از طرف روس خواسته ایم که این موضوع را بررسی کند.

    مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: خوشبختانه کشورمان شرکتهای توانمندی در این زمینه دارد و براساس توافق طرفین قرار شد که زمینه همکاری و ارتباط شرکتهای ایرانی و روسی در حوزه توربوکمپرسور بررسی و ارتباط این شرکتها برقرار شود.

    پاک سرشت در ادامه به موضوع ایجاد آزمایشگاه برای ارزیابی توربینها اشاره کرد و گفت: هم اکنون در حال پیاده سازی و ایجاد آزمایشگاه تخصصی ارزیابی توربین در کشور هستیم.

    به گفته وی، با توجه به این که شرکتهای روسی دارای توانمندی بالایی در زمینه تحقیقات و ساخت توربین هستند، زمینه همکاری مورد بحث قرار گرفت.

    مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در ادامه به همکاری ایران و روسیه در زمینه ال ان جی اشاره کرد و گفت: در زمینه ارتقای توان علمی و دانش فنی و افزایش توان ساخت تجهیزات کلیدی ال ان جی مذاکراتی انجام شد و تصمیم گرفته شد به طور خاص افرادی در این حوزه از سوی روسیه به ایران معرفی شوند تا همکاری نزدیک تری صورت گیرد.

    به گفته پاک سرشت، روشهای نوین نشت یابی خطوط انتقال گاز و استفاده از فناوریهای جدید در این زمینه نیز از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

    وی با بیان این که ایران فعالیتهایی در حوزه نشت یابی انجام داده و نتایج خوبی نیز بدست آورده است، اظهار کرد: روسها با بهره گیری از روشهای جدید از جمله لیزر و شناسایی از راه دور (ماهواره ای) فعالیتهای خوبی در این زمینه داشته اند که در قالب این کارگروه همکاری در این حوزه نیز تداوم می یابد.

    مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ایران یادآور شد: تبادل نیروهای کارآموز و کارورز برای آموزش، تبادل اطلاعات در حوزه PIMS (مدیریت شبکه خطوط انتقال گاز) و CMMS (مدیریت داراییهای فیزیکی است) نیز از دیگر محورهای مذاکره و تبادل نظر در این کارگروه بود.

    پاک سرشت یادآور شد: جلسه بعدی احتمالا در روسیه برگزار و موارد اشاره شده و مورد توافق پیگیری می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها