عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

بانکی ها سودده هستند اما سود مجمع ندارند

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه وضعیت صورت های مالی شرکت ها را عامل مهم تصمیم سرمایه گذاران برای ورود و یا خروج به بورس مطرح کرد و تعدیل مثبت فولادی و معدنی ها به واسطه افزایش قیمت کالاهای جهانی محتمل دانست که به افزایش شاخص کمک می کند.

بانکی ها سودده هستند اما سود مجمع ندارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    امیرعباس کریم زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر بازار» گفت: از نگاه تکنیکالی، برخی از سهامداران در انتظار بودند که مقاومت شاخص کل شکسته شود و با افزایش سرمایه سایپا، تقاضا افزایش پیدا کند. اما بازار بر خلاف این رویه عمل کرد و نشان داد که بازار علاقه به لیدر شدن خودرویی ها ندارد. اکنون نیز اکثر سرمایه گذاران در انتظار ورود سرمایه جدید و تغییر رفتار حقوقی ها هستند.

    وی افزود: هم اکنون بازار در انتظار گزارش 3 ماهه شرکت هاست که ببینید پیامدهای برجام در گزارش های مالی نمایانگر شده است یا هنوز وارد صورت های مالی نشده است. سپس به تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری در این سهام بپردازند. البته بررسی ها نشان می دهد که هنوز ما به تفاوت خرید و فروش حقیقی ها مثبت است و پول جدید در حال ورود به بورس است.

    به گفته کریم زاده، طبق قانون بانک مرکزی، بانک هایی که ضریب کفایت سرمایه زیر 8 دارند، نمی توانند در مجامع خود سود تقسیم کنند. در حالی که اکنون بسیاری از بانک ها سود ده هستند، اما اجازه تقسیم سود نخواهند داشت. بناراین سرمایه گذاران به سمت این گروه از سهام نمی رود. از سوی دیگر نیز بالار فتن قیمت کالاهای اسای در بازارجهانی به تعدیل مثبت معدنی ها و فولادی ها کمک می کند که احتمالا رشد سهام این گروه اندکی به افزایش شاخص نیز کمک کند.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: فضای کلان اقتصاد کشور در انتظار تک نرخی شدن ارز در اوایل تیرماه و کاهش نرخ سود بانکی مطابق با تورم است. اگر تک نرخی شدن ارز اتفاق بیفتد و البته این نرخ رو به بالا باشد، قیمت خوراک پتروشیمی ها افزایش پیدا می کند. بنابراین صورت های مالی پتروشیمی ها با تعدیل سود مواجه می شوند. این موضوع باعث می شود که امید بازار به این صنعت تعدیل شود.

    او افزود: از سوی دیگر مولفه کاهش نرخ سود بانکی مطرح است. البته باید توجه داشت که اکنون 65 هزار میلیارد تومان از منابع در صندوق های سرمایه گذاری قرار دارد. این صندوق ها بخش زیادی از سرمایه های خود را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند وسود های 20 و 21 درصدی می دهند. در حالی که نرخ تورم حدود 10 درصد است، این نرخ سود بالاست و باید فرهنگ سرمایه گذاری را به سمتی ببریم که انتظارات بر مبنای تورم باشد. در نتیجه مقام ناظر باید برعملکرد سوددهی این صندوق ها نیز نظارت کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها