عصر خودرو

استقبال سیتی‌گروپ از اصلاحات نفتی سعودی‌ها

عصر بازار- سیتی‌گروپ اعلام کرد: خصوصی‌سازی برنامه‌ریزی شده عربستان سعودی، شامل فروش سهام بزرگترین شرکت نفت دنیا، نشان‌دهنده بزرگترین فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور خواهد بود.

استقبال سیتی‌گروپ از اصلاحات نفتی سعودی‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، عمر اقتدار رئیس بخش سرمایه‌گذاری در خاورمیانه بانک سیتی اعلام کرد، اجرایی شدن برنامه عربستان سعودی برای بازسازی اقتصاد که به نام ویژن 2030 شناخته می‌شود خواهد توانست این کشور را به عنوان یک کیف پول فوق‌العاده برای بانک‌های سرمایه‌گذاری تبدیل کند.

    محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان به دنبال یک تحول بی سابقه در بزرگترین اقتصاد جهان عرب بوده است؛ به طوری که وابستگی این کشور را به درآمد نفتی کاهش دهد. عربستان در نظر دارد تا عرضه اولیه عمومی سهام شرکت نفت آرامکو را اجرا کند، عرضه‌ای که به گفته شاهزاده محمد بیش از 2 هزار میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

    فروش سهام آرامکو بخشی از استراتژی شاهزاده به منظور ساخت صندوق سرمایه ملی بوده که برای کنترل بیش از 2 هزار میلیارد دلار و تقویت درآمد سرمایه‌گذاری‌ها به کار گرفته خواهد شد. این کشور همچنین به دنبال تجزیه نیروگاه برق دولتی این کشور و تبدیل آن به 4 شرکت نیروگاهی مستقل است.

    نقش عربستان سعودی
    بانک‌‌های سرمایه‌گذاری جهانی نظیر جی‌پی‌مورگان و مایکل کلین، رئیس سابق سیتی‌گروپ به منظور مشاوره برای عرضه اولیه عمومی سهام شرکت آرامکو انتخاب شده‌اند. همچنین بورس سهام عربستان سعودی که بزرگترین بورس در خاورمیانه و آفریقا به شمار می‌آید، بانک HSBC را به عنوان مشاور مالی خود برای عرضه اولیه عمومی برنامه‌ریزی شده برای سال 2018 به کار گرفته است.

    سیتی‌گروپ سال گذشته معامله سهام عربستان سعودی را تقبل کرد؛ این نخستین مجوز بانکداری این بانک از زمان خروج از عربستان در سال 2004 بوده است. پس از بازگشایی بورس به روی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از ژوئن ماه گذشته، سیتی‌گروپ به طور مستقیم در شرکت‌های موجود در بورس سهام عربستان سعودی سرمایه‌گذاری می‌کند.

    این بانک نیویورکی در سال 2004 نزدیک به 20 درصد از سهام خود را در گروه مالی سامبا  با ارزش 760 میلیون دلار در سال در بانک آمریکایی سعودی به صندوق سرمایه عمومی  فروخته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها