عصر خودرو

وزیر نیرو خبر داد:

برنامه صادرات‌ برق به‌ امارات

عصر بازار- وزیر نیرو با اشاره به برنامه اتصال شبکه برق ایران به امارات از افزایش صادرات برق به ترکیه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نیروگاه‌های قدیمی و فرسوده بازنشسته می‌شوند.

برنامه صادرات‌ برق به‌ امارات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حمید چیت‌چیان صبح امروز در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی انرژی در تشریح مهمترین سیاست‌های توسعه صنعت برق ایران، گفت: افزایش راندمان، کاهش تلفات  و کاهش مصرف سوخت از مهمترین اهداف توسعه صنعت برق و انرژی ایران است.

    وزیر نیرو با اعلام اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در صنعت برق راندمان نیروگاه‌ها بوده و در این زمینه استفاده از تکنولوژی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا یکی از راهکارهای افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور مطرح است، اظهار داشت: بر این اساس استفاده از توربین‌های گازی بزرگ کلاس F و بالاتر است که نسبت به توربین‌های کلاس E دارای ظرفیت بالاتر و راندمان بیشتر در حدود 40 درصد در حالت سیکل ساده و حدود 60 درصد در حالت سیکل ترکیبی است.

    این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت نیرو قرار است برای انتقال دانش فنی توربین‌های کلاس F نیروگاه های جدید با استفاده از توربین‌های کلاس F احداث شوند، تصریح کرد: از این رو اضافه شدن بخش بخار به نیروگاه‌های گازی موجود و تبدیل آنها به نیروگاه سیکل ترکیبی و احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید همراه با بازنشسته کردن نیروگاه‌های قدیمی، تأثیر مثبتی در افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی خواهد داشت.

    این مقام مسئول درباره برنامه افزایش ظرفیت تولید برق پاک در کشور هم بیان کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ظرفیت تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر در طول برنامه ششم به حدود 5000 مگاوات افزایش می یابد.

    وی با یادآوری اینکه در این راستا به منظور افزایش ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، وزارت نیرو در سال 1395 مجدداً نسبت به اصلاح قیمت های خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیری که توسط بخش خصوصی احداث می‌شوند، اقدام کرد، افزود: با این اقدام انگیزه لازم برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد شد همچنین مدت زمان خرید تضمینی برق نیز از 5 سال به 20 سال افزایش یافته است.

    چیت چیان ادامه داد: از سوی دیگر در جهت تأمین رشد روز افزون تقاضای برق، ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به بیش از 74000 مگاوات در سال 2015 رسیده است. این رقم در 5 سال آینده با احداث انواع نیروگاه‌های جدید به بیش از 100 هزار مگاوات خواهد رسید.

    وی در ادامه با بیان اینکه به منظور اقدامات انجام شده به منظورافزایش راندمان نیروگاه‌های تولید برق و کاهش تلفات انتقال، توزیع و بهینه سازی مصرف انرژی برق، میزان تلفات برق در شبکه توزیع از 14.8 درصد به حدود 11 درصد کاهش یافته است، تبیین کرد: مطابق با برنامه‌های کاهش تلفات انرژی در شبکه برق، مقرر است تلفات برق در شبکه توزیع تا انتهای برنامه ششم توسعه به حدود 8.7 درصد برسد.

    وزیر نیرو در خصوص صادرات برق هم توضیح داد: کشور ایران در شرایط کنونی با کشورهای همجوار خود شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق ارتباط الکتریکی دارد. این ارتباطات الکتریکی برون مرزی در آینده نزدیک باز هم تقویت خواهد شد، ضمن آنکه ارتباط با کشورهای روسیه، تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است.

    وی تاکید کرد: استفاده از خطوط انتقال HVDC برای اتصال شبکه برق ایران به کشور امارات متحده عربی از طریق کابل زیر دریایی و تقویت اتصال به شبکه برق کشور ترکیه نیز در حال بررسی بوده و در سال 2015، بیش از 9.7 تراوات ساعت برق به کشورهای همسایه برق صادر شده است.

    چیت‌چیان درباره طرح هوشمندسازی شبکه برق کشور هم گفت: در نگاه کلی، شبکه هوشمند راهکاری برای حل چالشهای شبکه کنونی شامل چالش‌های قابلیت اطمینان، چالشهای زیست محیطی و چالش‌های بازدهی انرژی ارائه می‌کند. یکی از بخش‌های هوشمندسازی شبکه برق، استفاده از کنتورهای هوشمند است.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: با هوشمندسازی کنتورهای برق، امکان تشخیص موارد استفاده غیرمجاز از برق، کاهش دخالت عامل انسانی در قرائت، افزایش دقت در اندازه گیری‌ها و تشخیص سریع خطای دستگاه اندازه‌گیری فراهم می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها