عصر خودرو

ایران ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای منطقه صادرکرد

عصر بازار- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این که ایران دارای بزرگ‌ترین ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در خاورمیانه است، از صادرات ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای منطقه در سال گذشته خبر داد.

ایران ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای منطقه صادرکرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هوشنگ فلاحتیان روز دوشنبه در یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی افزود: بیش از 74 هزار مگاوات ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی داریم و در صدد افزایش آن هستیم.
    وی افزود: 35 درصد این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های گازی، 25 درصد سیکل ترکیبی و 14 درصد برق‌آبی است.
    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این که ایران در 10 سال گذشته 37 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نصب کرده است، افزود: کشورمان همچنان از این نظر رتبه چهاردهم را در جهان دارد.
    فلاحتیان گفت: هم اکنون میزان مصرف سالانه برق در کشور به 231 تراوات ساعت رسیده که تا سال 2020 به 318 تراوات ساعت افزایش خواهد یافت.
    وی ادامه داد: همچنین ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی نیز تا سال 2020 از 74 هزار به 100 هزار مگاوات بالغ می شود.
    وی با بیان این که در 10 سال گذشته تعداد مشترکان برق از 20 به 32 میلیون رسیده است، از پیش بینی افزایش آن به 43 میلیون تا سال 2020 خبر داد.
    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اظهار این که در سال 2015 میزان تولید انرژی کشور 279 میلیارد کیلووات ساعت بوده است، در ادامه به افزایش مصرف گاز و کاهش استفاده از سوخت‌های مایع در نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته مصرف گاز در نیروگاه‌ها 16 درصد افزایش یافت و بیش از 80 درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز طبیعی بود.
    فلاحتیان درباره صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز گفت: ایران هم اکنون با کشورهای پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، عراق و ترکیه تبادل برق دارد، به گونه‌ای که سال گذشته 10 میلیارد کیلووات ساعت به این کشورها صادر شد.
    وی با بیان این که ایران در نظر دارد از طریق کابال‌های زیردریایی شبکه برق خود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متصل کند، به چالش‌های پیش‌روی صنعت برق اشاره کرد و گفت: افزایش بدهی به پیمانکاران، کاهش سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، نبود تعادل میان هزینه‌های بخش تولید و درآمد و راندمان پایین نیروگاه ها از جمله مشکلات این صنعت به شمار می‌رود.
    وی گفت‌: در راستای اقتصاد مقاومتی و برای استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌ها اقدام هایی برنامه‌ریزی شده است که از جمله آنها می‌توان به بالا بردن راندمان نیروگاه‌ها اشاره کرد.
    معاون وزیر نیرو درامور برق و انرژی افزود: همچنین در نظر داریم با استفاده از توان داخل توربین‌های استفاده شده در نیروگاه‌ها را به کلاس F‌ ارتقا دهیم. همچنین در نظر داریم در سال جاری از دو هزار و 500 مگاوات ظرفیت جدیدی نیروگاهی بهره‌برداری کنیم.
    فلاحتیان کاهش تلفات شبکه انتقال به کمتر از 10 درصد و بهینه‌سازی مصرف را از دیگر برنامه های در دست انجام این مجموعه عنوان کرد.
    یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی بزرگترین گردهمایی متخصصان و مدیران بخش انرژی کشور است. شعار این دوره با تمرکز بر موضوعهای سیاستی و کاربردی بخش انرژی، «پویایی انرژی در جهان در حال تغییر» است.
    دراین همایش دو روزه 60 متخصص بین المللی از 22 کشور جهان شامل کشورهای انگلستان، آمریکا، آلمان، ترکیه، اتریش، کانادا، ژاپن، ایتالیا، بلژیک، یونان، استرالیا، چین، فنلاند، قزاقستان، نیوزیلند، اردن، پاکستان، اسپانیا، هندوستان، امارات، فنلاند و لبنان در قالب سخنران کلیدی، ارائه دهنده مقاله و مدعو حضور دارند.
    در این همایش چهار میزگرد تخصصی با محورهای تأمین مالی و تراز منابع و مصارف مالی بخش انرژی، انرژیهای تجدیدپذیر و کنوانسیونهای زیست محیطی، مرزهای سیاست گذاری و دانش دربهره وری انرژی و میزگرد پیوند آب و انرژی در نیروگاه های برق‌آبی برگزار و درآنها به بررسی مشکلات و موضوعهای مهم بخش انرژی پرداخته می‌شود.
    این همایش ظرفیتهای جدیدی را برای توسعه پژوهشهای بنیادین و ارائه راهکارهای حل مسائل و چالشهای فرآروی سازمانها و مراکز مرتبط در بخش انرژی ایجاد کرده است.
    همزمان با برگزاری این همایش، نمایشگاه جانبی برگزار شده است که فرصتی برای شرکتها و مؤسسه های فعال در حوزه انرژی برای ارائه آخرین دستاوردهای خود به شمار می‌رود.
    در این همایش بین‌المللی 226 مقاله تخصصی در قالب پنج محور کلی پویایی در تامین مالی بخش انرژی، پویایی ساختارها و نهادهای انرژی، پویایی‌های فناوری انرژی، پویایی انرژی و محیط زیست و اقتصاد پویا و بازار انرژی ارائه خواهد شد.
    این همایش تا روز سه شنبه یازدهم خرداد ماه به کار خود ادامه می دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها