عصر خودرو

یک تحلیلگر بازار سرمایه؛

نشانه های بازگشت ثبات و تمایل به خرید در بازار دیده می شود

بازار در انتظار گزارشات ۳ ماه شرکت ها

عصر بازار- بازار سرمایه که سال جدید را با یک رکود نسبی آغاز کرده هم اکنون در انتظار گزارش های ۳ ماهه شرکت ها است تا بر اساس عملکرد واقعی شرکت ها سرمایه گذاران بتوانند تصمیمات بهتر و منطقی تری بگیرند.

نشانه های بازگشت ثبات و تمایل به خرید در بازار دیده می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محسن نقدی بابایی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: نکته ای که سهامداران در این مقطع زمانی باید دقت داشته باشند این است که رکود نسبی بازار در سال جدید که به واسطه رشد خیره کننده ماه های پایانی سال قبل بود، هم اکنون از بین رفته و نشانه های بازگشت ثبات و تمایل به خرید در بازار دیده می شود.

    وی در ادامه افزود: به نظر می رسد با توجه به بهبود نسبی در فضای کسب و کار کشور نسبت به سال گذشته گزارش های 3 ماهه شرکت ها مطابق پیش بینی اول سال، صورت بپذیرد هر چند هنوز بسیار زود است که عملکرد کلی شرکت ها در سال جاری را بتوان با گزارش های 3 و 6 ماه مورد ارزیابی دقیق قرار داد و پیش بینی کرد اما شواهد حاکی از بهبود شرایط در سال جاری نسبت به دوره مشابه است.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش قیمت جهانی نفت در کنار کاهش سود بانکی گفت: این دو عنصر می تواند از جمله مهمترین نکات مثبت بازار در سال جاری قلمداد شود.

    نقدی بابائی خاطرنشان کرد: علاوه بر ارائه گزارش های 3 ماه شرکت ها، نزدیکی مجامع بانک ها و همچنین گمانه زنی های مختلف درباره عملکرد شرکت ها و میزان سود تقسیمی بانک ها می تواند جذابیت خاصی را در هفته های آینده به بازار بدهد و سهامداران را به سهامداری در برخی گروه ها ترغیب کند. 

    وی افزود: از نظر سیاسی بعد از اجرایی شدن برجام و انتخابات 94 در یک ثبات نسبی بسر می بریم و عملاً ریسک بازار در این زمینه به حداقل رسیده است البته به نظر می رسد مسأله سوئیفت که کمی بر بازار سایه افکنده و تبادلات ارزی را زیر سوال برده نیز در آینده نزدیک برطرف شود.
    این تحلیلگر بازار سرمایه درباره شرایط گروه های مختلف و تأثیر پذیری آنها از شرایط پیرامونی بازار گفت: در بین گروه ها، گروه فلزات اساسی و معدنی، سال جدید را با افزایش قیمت در بازار های جهانی در این حوزه شروع کرده اند که انتظار می رود در صورت تداوم این روند شاهد گزارش های مثبتی در عملکرد 3 و 6 ماه و نهایتاً پایانی این گروه باشیم.

    وی در ادامه به گروه پرمخاطب خودرویی اشاره کرد و گفت: در گروه خودرویی نیز که در چند ماه اخیر توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود معطوف کرده و بخش قابل توجهی از افزایش شاخص مدیون این گروه بوده است سهامداران همچنان منتظر عملیاتی شدن قراردادهایی هستند که در چند ماه اخیر با شرکای خارجی بسته شده است. 

    نقدی بابایی همچنین خاطرنشان کرد: البته روشن شدن موضوع افزایش سرمایه شرکت ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در سال جاری هم می تواند به این گروه کمک شایانی کند و از ابهامات بوجود آمده در این زمینه بکاهد.                                                      
    به گفته این تحلیلگر در گروه بانکی نیز شاید بتوان از اجرایی شدن برنامه افزایش سرمایه بانک ها به عنوان مهمترین عامل پویا تر شدن این صنعت بعد از کاهش سود بانکی نام برد که سیاست بانک مرکزی نیز در همین راستا است.

    نقدی بابایی در پایان به سهامداران توصیه کرد: سهامداران با سرمایه گذاری در سهم های بنیادی و بررسی گزارش های 3 ماه شرکت ها و اجتناب از خرید و فروش های هیجانی و نوسان گیری و همچنین دنبال کردن آخرین اخبار و اطلاعیه های مربوط به شرکت ها به یک سرمایه گذاری بلند مدت و برنامه ریزی شده بپردازند تا با به حداقل رساندن ریسک ناشی از کاهش قیمت سهم ها در کوتاه مدت و جلوگیری از تصمیمات احساسی بازدهی مطلوب و منطقی را نصیب خود کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها