عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد

عربستان برای افزایش قیمت نفت محتاج‌تر از ایران است

عصر بازار- ایران برای تامین نیازهای بودجه ای خود به قیمت کمتری برای نفت در مقایسه با عربستان نیاز دارد. نیاز بودجه ای ایران به نفت ۶۱.۵ دلاری است اما این رقم برای عربستان ۶۶.۷ دلار برآورد شده است.

عربستان برای افزایش قیمت نفت محتاج‌تر از ایران است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، انتظار می رود در نشست پنج شنبه اوپک در وین، کشورهای عضو همچنان در امتداد خط مشی دیکته شده از سوی عربستان با هدف از میدان به در کردن رقبا حرکت کنند. در طی هفته های اخیر، نشانه هایی از موثر واقع شدن این سیاست پدیدار گشته است. این بدان معناست که نشست هفته آینده اوپک، به اندازه نشست قبلی، متشنج و همراه با بگومگو میان اعضا نخواهد بود.

    با کاهش قیمت ها، تولید کنندگان پر هزینه از بازار حذف شده اند و این موجب کاهش مازاد عرضه و افزایش 80 درصدی قیمت ها از ماه ژانویه تاکنون شده است. قیمت نفت هم اکنون در مرز 50 دلار قرار دارد.

    در حالی انتظار نمی رود اعضای اوپک در نشست این هفته خود به توافقی برای تقویت قیمت نفت دست پیدا کنند که بررسی ها نشان می دهد قیمت کنونی نفت مطلوب هیچ عضوی نیست و اعضای این سازمان برای تامین بودجه خود به نفت 52 تا 121 دلاری نیاز دارند.

    در این گزارش نگاهی داریم به قیمت های نفتی که هر کدام از اعضای اوپک برای برقراری توازن در بودجه خود بدان نیاز دارند:

    الجزایر:
    قیمت مورد نیاز: 87.6 دلار
    سهم از تولید اوپک: 3.3 درصد
    وزیر انرژی الجزایر که کشورش به دلیل کاهش تولید و قیمت های پایین با کسری بودجه مواجه است  گفته: «پیام اصلی ما به نشست بعدی اوپک این است که سازمان باید اتحاد خود را باز یابد و در راستای منافع همه اعضا حرکت کند.»

    آنگولا:
    قیمت مورد نیاز: 93.14 دلار
    سهم از تولید اوپک: 5.4 درصد
    آنگولا به دنبال کاهش درآمدهای نفتی به دنبال گرفتن وام از صندوق بین المللی پول است.

    اکوادور
    قیمت مورد نیاز: 75.16 دلار
    سهم از تولید اوپک: 1.7 درصد
    اکوادور در نشیت دوحه از پیشنهاد فریز تولید حمایت کرد.

    اندونزی:
    برخلاف سایر اعضای اوپک، اندونزی هنوز در مجموع وارد کننده نفت است، بنابراین مفهوم سر به سر مالی برای این کشور قابل اعمال نیست.
    سهم از تولید اوپک: 2.2 درصد
    اندونزی در نشست 4 دسامبر سال گذشته مجددا پس از 7 سال به عضویت اوپک درآمد. وزیر انرژی اندونزی گفته، حتی اگر برخی از بزرگترین تولید کنندگان نفت اقدام به محدود کردن تولید کنند، کشورش همچنان طرح خود برای افزایش تولید نفت در سال جاری را ادامه خواهد داد.

    ایران:
    قیمت مورد نیاز: 61.5 دلار
    سهم از تولید اوپک: 11 درصد
    ایران پس از لغو تحریم های غرب در ماه ژانویه در حال بازسازی صنعت انرژی خود و بازپس گیری سهمش از بازار نفت است. صادرات نفت این کشور به 2 میلیون بشکه در روز رسیده که فاصله کمی با زمان قبل از تحریم ها دارد. رئیس شرکت ملی نفت ایران گفته، ایران، از حامیان اصلی محدود شدن تولید در سال های گذشته، برنامه ای برای پیوستن به هرگونه فریز تولید ندارد و همچنان تمرکزش بر افزایش مجدد صادرات است.

    عراق:
    قیمت مورد نیاز: 59.7 دلار
    سهم از تولید اوپک: 13 درصد
    تولید نفت عراق از اواسط سال 2014 بیش از 40 درصد افزایش یافته و صادرات این کشور در زدیکی بالاترین رقم ها قرار دارد. اما افت درامدهای نفتی در حال آسیب زدن به توانایی این کشور برای سرمایه گذاری است. وزیر نفت این کشور در ماه فوریه در پی بالا گرفتن تنش های سیاسی استعفا کرد. هم اکنون فیاد النیما، وظایف وی را عهده دار است.

    کویت:
    قیمت مورد نیاز: 52.1 دلار
    سهم از تولید اوپک: 8.7 درصد
    کویت قصد دارد در طی ماه های آینده تولید خود را به بیش از 3 میلیون بشکه در روز برساند. سرپرست وزارت نفت کویت گفته، سیاست اوپک به خوبی جواب داده است.

    لیبی:
    قیمت مورد نیاز: 195.2 دلار
    سهم از تولید اوپک: 0.9 درصد
    لیبی کوچکترین عضو اوپک است. این کشور که درگیر تنش های داخلی است نماینده ای در نشست دوحه نداشت. مشخص نیست که آیا کسی از لیبی به نشست آتی اوپک خواهد آمد یا نه.

    نیجریه:
    قیمت مورد نیاز: 104.49 دلار
    سهم از تولید اوپک: 5.1 درصد
    افزایش حملات تروریستی به منطقه نفت خیز نیجریه، تولید این کشور را به پایین ترین رقم در 27 سال گذشته رسانده است.

    قطر:
    قیمت مورد نیاز: 52.4 دلار
    سهم از تولید اوپک: 2 درصد
    وزیر انرژی و صنعت قطر که ریاست اوپک را نیز در اختیار دارد گفته، تقاضای جهانی در حال افزایش است عرضه و تقاضا در نیمه دوم امسال به توازن مجدد خواهد رسید.

    عربستان:
    قیمت مورد نیاز: 66.7 دلار
    سهم از تولید اوپک: 31 درصد
    عربستان احتمالا تولید خود را در نزدیکی بالاترین رقم ها حفظ خواهد کرد.

    امارات:
    قیمت مورد نیاز: 71.8 دلار
    سهم از تولید اوپک: 8.9 درصد
    معاون وزیر انرژِ امارات گفته، کشورش همچنان از ثبات در بازار نفت حمایت می کند.

    ونزوئلا:
    قیمت مورد نیاز: 121.06 دلار
    سهم از تولید اوپک: 7.4 درصد
    ونزوئلا یکی از 5 کشور عضو اوپک است که بیشترین آسیب را از افت قیمت جهانی نفت متحمل شده است. این کشور تلاش های گسترده ای را برای به ثمر نشستن فریز تولید صورت داده که نتیجه ای در بر نداشته است.

    بر این اساس ایران برای تامین نیازهای بودجه ای خود به قیمت کمتری برای نفت در مقایسه با عربستان نیاز دارد. نیاز بودجه ای ایران به نفت 61.5 دلاری است اما این رقم برای عربستان 66.7 دلار برآورد شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها