عصر خودرو

با ایجاد زیرساخت و خط لوله؛

ایران آماده صادرات گاز به اروپا می شود

عصر بازار- ایران با دارا بودن ظرفیت صادرات سالانه ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا، قصد دارد سهمی از بازار انرژی این منطقه را در اختیار گرفته و تا سه سال آینده، زیرساخت و خطوط لوله صدور گاز به قاره سبز را آماده کند.

ایران آماده صادرات گاز به اروپا می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هرچند اروپایی ها تاکنون مذاکره و درخواست رسمی برای واردات گاز از ایران نداشته اند، اما شرکت ها و مقام های اروپایی، بارها از ایران به عنوان یکی از گزینه های اصلی صادرات گاز به این قاره نام برده اند.
    باوجود اینکه در دو سال اخیر، کاهش قیمت گاز در بازارهای جهانی، توجیه اقتصادی صادرات گاز از طریق خط لوله را زیرسوال برده، اما جذابیت های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، همچنان این گزینه را در دستور کار قرار داده است.
    ایران تلاش می کند از طریق راهکارهایی مانند استفاده از خطوط لوله موجود انتقال و همچنین مشارکت با سایر تولیدکنندگان گاز در منطقه برای صادرات گاز به اروپا، هزینه های خود را کاهش دهد.
    با توجه به اینکه مسیر اصلی صادرات گاز به اروپا از ترکیه می گذرد، قرار است طرح هایی برای آماده کردن بسترهای صادرات به اروپا و یا افزایش انتقال گاز به ترکیه اجرا شود که از جمله آنها می توان به ساخت خطوط لوله و ایستگاه های تقویت فشار است.
    هم اکنون ترکیه خریدار اصلی گاز ایران به شمار می رود و بر اساس گزارش ها، این کشور سالانه نزدیک 10 میلیارد مترمکعب صادرات گاز از کشورمان وارد می کند.
    در این میان، گرجستان نیز تمایل خود برای خرید گاز از ایران را اعلام کرده و قصد دارد در آینده بخشی از نیاز خود را از ایران تامین کند؛ در این زمینه سال گذشته مذاکره هایی با ایران انجام داده است.
    با بهره برداری کامل از فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین گازی مشترک و مستقل، ظرفیت تولید گاز تا پایان سال 1396 به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید که بخشی از آن باید به صادرات اختصاص یابد.
    بنابراین، ایران با هدف زمینه سازی برای صادرات گاز به اروپا تا سه تا پنج سال آینده از هم اکنون در پی تقویت زیرساخت های فنی انتقال گاز در منطقه شمال غرب کشور است. ایران برنامه ساخت خط لوله نهم سراسری انتقال گاز را با هدف زمینه سازی برای صادرات در دستور کار امسال قرار داده است؛ این خط لوله می تواند گاز تولیدی از پارس جنوبی را به مرز بازرگان در شمال غرب کشور برساند.
    «حسن منتظر تربتی» مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره ساخت این خط لوله می گوید: با توجه به توسعه ای که در بخش تولید گاز پارس جنوبی رخ داده، امسال بنا داریم خط لوله نهم سراسری را آغاز کنیم و این پروژه را در مدت دو سال و نیم به بهره برداری برسانیم.
    در منطقه شمال غرب کشور بازار گسترده ای برای صادرات گاز وجود دارد،؛ از یک سو ترکیه به دنبال افزایش واردات گاز است و از سوی دیگر کشورهای منطقه قفقاز، طرح های افزایش واردات گاز را پیگیری می کنند.
    همچنین کشورهای اروپایی نیز به طور بالقوه به عنوان خریداران گاز ایران به شمار می روند که در صورت افزایش تعاملات سیاسی و بهبود قیمت ها در بازار گاز، امکان تحقق آن وجود دارد.
    روسیه نیز چندی پیش تمایل خود برای صادرات گاز خود از مسیر ایران به بازارهای هدف را مطرح کرد که می تواند به صورت سواپ یا ترانزیت از طریق خط لوله انجام شود.
    هر چند از گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) به عنوان گزینه اصلی صادرات گاز ایران به اروپا نام برده می شود، اما صادرات از طریق خط لوله همچنان دارای جذابیت است و مسئولان کشور نیز با هدف تنوع بخشی به شیوه ها صادرات، آن را با انگیزه های سیاسی و اقتصادی پیگیری می کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها