عصر خودرو

دلار از مرز کانالی فاصله گرفت؛

تزریق ارز از منبع ناشناس

عصر بازار- قیمت دلار که روز شنبه از مرز ۳ هزار و ۴۹۰ تومان عبور کرده بود، روز یکشنبه از آن پایین آمد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی ۱۳ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۳ هزار و ۴۸۰ تومان رسید. به گفته فعالان، روز یکشنبه حجم ارز نقدی در بازار بالا بود و همین عامل موجب افت قیمت شد. با این وجود معلوم نبود که دلار از چه کانالی وارد بازار شده است.

تزریق ارز از منبع ناشناس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همسو با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال میلیونی پایین آمد. سکه روز گذشته با هزار تومان افت به قیمت 999 هزار تومان رسید.

    روز نزولی

    در اولین روز هفته جاری، قیمت دلار در جاده افزایشی قرار گرفت؛ ولی روز یکشنبه مسیر خود را تغییر داد. در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 493 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه نداشت. با این حال، در ادامه روز این ارز به سرعت روند نزولی به خود گرفت و ابتدا از محدوده 3 هزار و 490 تومان پایین آمد. اما این پایان کار نبود و شاخص ارزی در مقطع کوتاهی از محدوده 3هزار و 480 تومان نیز پایین رفت. با رسیدن دلار به نقطه 3 هزار و 477 تومان، خریدهای ارزی بالا رفت تا دلار به دامنه 3 هزار و 480 تومان بازگردد. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 480 تومان بود که نشان‌دهنده افتی 13 تومانی نسبت به روز شنبه بود.

    رشد حجم نقدی بازار

    به گفته فعالان، روز یکشنبه حجم ارز نقدی موجود در بازار افزایش یافته بود تا این عامل قیمت دلار را تحت‌فشار قرار دهد. با وجود افزایش حجم ارز، مشخص نبود که دلار از کدام منبع وارد بازار شده است. برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند که عرضه ارز به‌صورت مداخله‌ای بوده است، حال آنکه گروهی دیگر آن را ناشی از فروش ارز معامله‌گرانی دانستند که اعتقاد داشتند دلار به سقف قیمت خود رسیده است. روز شنبه، دلار تا نزدیکی مرز 3هزار و 500 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و در نهایت روی بالاترین قیمت 5/ 1 ماهه ایستاد. به گفته برخی معامله‌گران، با رسیدن دلار به این قله، فروش‌های ارزی بالا رفت تا قیمت در روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار بگیرد. فروشندگان دلار اعتقاد داشتند بیشتر ضرر در خرید و فروش ارز متوجه کسانی است که در اطراف قله‌های قیمت اقدام به خرید می کنند.

    روز یکشنبه، دسته دیگری در بازار حضور داشتند که معتقد بودند عرضه ارز به‌صورت مداخله‌ای بوده است. برخی از آنها اعتقاد داشتند بازارساز از طریق عرضه حواله درهم قیمت دلار را در مسیر کاهشی قرار داده است، حال آنکه عده‌ای دیگر باور داشتند که عرضه دلار از کانال داخلی و از طریق برخی صرافی‌های بانکی صورت گرفته است.

    افت کانالی سکه

    در دومین روز هفته، سکه افت جزئی را تجربه کرد؛ ولی همان نیز برای پایین آمدن از کانال میلیونی کافی بود. سکه که روز شنبه روی قیمت یک میلیون تومان ایستاده بود، روز یکشنبه هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 999 هزار تومان رسید. کاهش بهای دلار در بازار داخلی مهم‌ترین عاملی بود که سکه را از کانالی میلیونی خارج کرد. این در حالی بود که فلز گرانبهای داخلی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 2 هزار تومان آغاز کرده بود که افزایش 2 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها