عصر خودرو

مقام پرتغالی:

روابط اقتصادی ایران و پرتغال توسعه می یابد

عصر بازار- وزیر مشاور در امور بین الملل وزارت خارجه کشور پرتغال در دیدار با محمد خزاعی رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران بر گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد .

روابط اقتصادی ایران و پرتغال توسعه می یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، جرج کوستا اولیویرا در دیدار با 'محمد خزاعی' که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، از ابراز تمایل شرکت های پرتغالی برای سرمایه گذاری در ایران خبر داد.
    وی ضمن اعلام آمادگی کشور متبوع خود برای توسعه همکاری های دو جانبه با ایران، خواستار تدوین چارچوبی برای توسعه همکاری های بخش های خصوصی دو کشور شد.
    اولیویرا با طرح پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور ایران و پرتغال، این امر را تسهیل کننده توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور خواند.
    محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی کشورمان نیز در این دیدار، بر عزم جدی دولت ایران برای توسعه همکاری های دوجانبه ایران و پرتغال به عنوان شرکای قدیمی تاکید کرد.
    وی مذاکره و امضای تفاهمنامه های اجتناب از مالیات مضاعف و توسعه همکاری های گمرکی و حمایت از سرمایه گذاری های دو جانبه دو کشور را تسهیل کننده روابط ایران و پرتغال در آینده خواند.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پرتغال 14 سال قبل تشکیل شده است، بر لزوم آشنایی هر چه بیشتر بخش های خصوصی دو کشور با یکدیگر تاکید کرد.
    وی به تردید برخی بانک های بین المللی برای مراوده با جمهوری اسلامی ایران و بیانیه اخیر وزیران خارجه کشورهای غربی مبنی بر تشویق و بلامانع بودن این نوع از همکاری ها اشاره کرد و نبود آشنایی بانک های غربی با سیستم بانکی ایران را یکی دیگر از دلایل احتیاط آنها برای توسعه روابط کارگزاری با کشورمان خواند.
    رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه، ما بانک های بزرگی داریم که آماده همکاری با بانک های پرتغالی هستند، تصریح کرد: متاسفانه تصویری که رسانه های بین المللی از ایران ارائه می دهند، با آنچه در ایران اتفاق می افتد متفاوت است.
     در این دیدار ابعاد مختلف همکاری های اقتصادی دو کشور در حوزه های بانکی، سرمایه گذاری، گردشگری و تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
    در سال 2008 میزان صادرات ایران به پرتغال 200 هزار دلار و واردات از این کشور 15 میلیون دلار بود. در سال 2009 ایران پنج میلیون دلار به پرتغال صادرات داشت و 29 میلیون دلار نیز از این کشور واردات داشته است.
    در سال 2010 نیز 11.2 میلیون دلار رقم صادرات ایران به پرتغال بود و در همین سال ایران 45.6 میلیون دلار واردات از پرتغال داشته است.
    ارزش صادرات ایران به پرتغال در سال 2011 به 5.2 میلیون دلار و واردات از این کشور به 74 میلیون دلار رسید. در سال 2012 نیز 14 میلیون دلار رقم صادرات ایران به پرتغال بوده و 18 میلیون دلار از این کشور کالا وارد کرده است.
    در سال 2013 ایران 61 میلیون دلار صادرات به پرتغال و 59 میلیون دلار واردات از این کشور داشت و برای نخستین بار در سال‌های اخیر تراز تجاری ایران نسبت به پرتغال مثبت شد.
    در سال 2014 میزان صادرات ایران به پرتغال 41 میلیون دلار و واردات از این کشور 9 میلیون دلار بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها