عصر خودرو

امضای موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی ایران و لیتوانی

عصر بازار- در دیدار وزیر امور خارجه لیتوانی با معاون وزیر اقتصاد، موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور به امضا رسید.

امضای موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی ایران و لیتوانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، در دیدار وزیر امور خارجه لیتوانی با معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی کشورمان، موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور به امضا رسید.

    محمد خزاعی در این دیدار با بیان اینکه این چهارمین موافقتنامه همکاری میان دو کشور است، گفت: این تفاهم نامه برای ما بسیار مهم بوده و تعهدی برای همکاری میان ایران و لیتوانی است.

    وی با اشاره به ویژگی های کشور لیتوانی گفت: این کشور علی رغم وسعت کم، تولید ناخالص داخلی بالایی دارد و اقتصاد آن در مقایسه با جمعیت آن قوی است.

    معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی با اشاره به اینکه ایران می تواند در دو بخش «تجارت و سرمایه گذاری» و «بانکی» با لیتوانی همکاری اقتصادی داشته باشد، تصریح کرد: ایران به عنوان نقطه کانونی برای صادرات به سایر کشورها و نیز سرمایه گذاری در بخشهای کشاورزی و فناوری اطلاعات شریک تجاری مناسبی برای لیتوانی است.

    خزاعی همچنین تاکید کرد: ما آماده حمایت از شرکت‌های لیتوانی برای سرمایه گذاری تحت قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی (فیپا) در ایران هستیم.

    وی با بیان اینکه تجارت و سرمایه گذاری نیازمند سیستم بانکی است، افزود: پیشنهاد می کنم در هیات همکاری بعدی، بخش بانکی لیتوانی حضور داشته باشد تا در خصوص همکاری های بانکی مذاکره شود.

    خزاعی افزود: ملاک ما برای همکاری های اقتصادی اندازه و وسعت کشورها نیست، بلکه تاریخچه کشورها از نظر اقتصادی حائز اهمیت است.

    معاون وزیر و رئیس سازمان کل سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی با بیان اینکه لیتوانی از سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است، تاکید کرد: همکاری با ایران برای لیتوانی هم بسیار مهم است.

    در ادامه این دیدار «لیناس لینکو یسییوس»، وزیر امور خارجه لیتوانی با اشاره به دیدارهای خود با رئیس جمهور کشورمان و وزرای امورخارجه و ارتباطات، با تاریخی خواندن این دیدار گفت: روابط تجاری لیتوانی و ایران باید توسعه یابد.

    وی آمادگی کشورش برای امضای هرگونه موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری با ایران را اعلام کرد. وزیر امور خارجه لیتوانی گفت: ما می توانیم در بخشهای کشاورزی و فناوری اطلاعات با ایران همکاری داشته باشیم.

    تاکید بر تشکیل کمیسیون همکاریهای اقتصادی دو شکور، تعیین حوزه های مشترک همکاری در بخشهای راه و حمل و نقل، صنعت، محیط زیست، فناوری اطلاعات، کشاورزی، گردشگری و بهداشتی بین دو کشور، تقویت و توسعه ارتباطات و روابط اقتصادی دو جانبه، تنوع دادن به همکاری های اقتصادی دوجانبه و نیز ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری و تسهیل تبادل اطلاعات اقتصادی از جمله مهمترین محورهای موافقتنامه همکاری های اقتصادی امضاء شده میان دو کشور ایران و لیتوانی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها