عصر خودرو

یک موسسه تحقیقاتی پیش بینی کرد

تثبیت قیمت نفت بین ۳۵ تا ۴۵ دلار پس از نشست آتی اوپک

عصر بازار- یک موسسه تحقیقاتی پیش بینی کرد قیمت نفت احتمالا پس از نشست آتی اوپک در وین کاهش خواهد یافت و سپس بین ۳۵ ت ۴۵ دلار تثبیت خواهد شد.

تثبیت قیمت نفت بین ۳۵ تا ۴۵ دلار پس از نشست آتی اوپک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم، جرالد کلنته، رئیس موسسه تحقیقاتی ترندز گفت، قیمت نفت احتمالا پس از نشست آتی اوپک در وین کاهش خواهد یافت و سپس بین 35 ت 45 دلار تثبیت خواهد شد.

    وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک قرار است روز دوم ژوئن یعنی کمتر از 2 ماه پس از شکست نشست آوریل درباره فریز نفتی در وین گرد هم جمع شوند.

    کلنته گفت: «ما پیش بینی می کنیم قیمت نفت تا پایان سال در بین 35 تا 45 دلار در نوسان باشد...اما اگر درگیری های ژئوپلتیک عمده و ناآرامی های داخلی در بین یا در درون کشورهای نفت خیز رخ دهد، قیمت نفت طبیعتا افزایش خواهد یافت.»

    کلنته هشدار داد، در حالی که بسیاری از کشورهای نفت خیز نظیر نیجریه، ونزوئلا، لیبی، عراق، آنگولا و آذربایجان دارند فقیرتر می شوند، نشست اوپک در وین نمی تواند مانع از افت بیشتر قیمت نفت شود.

    «ما پیش بینی می کنیم که به رغم هرگونه وعده و وعید احتمالی در نشست وین درباره کاهش تولید، بسیاری از کشورها تا جایی که می توانند نفت روانه بازار خواهند کرد تا ازفشارهای شدید اقتصادی و افزایش ناآرامی های داخلی رها شوند.»

    کلنته افزود، صرف نظر از آنچه که در نشست وین مورد توافق قرار گیرد، این عناصر بنیادین اقتصاد جهانی، و نه اوپک خواهد بود که در نهایت قیمت نفت را تعیین خواهد کرد.

    اما کلنته هشدار داد که «افزایش اخیر قیمت نفت یک مسئله مربوط به اختلال موقتی در تولید است و ربطی به موازنه عرضه و تقاضا ندارد.»

    وی افزود، آتش سوزی گسترده در آلبرتای کانادا، اختلال در عرضه نفت ونزوئلا، و حملات تروریستی به خطوط لوله و پالایشگاه های نفت در لیبی و نیجریه عامل بخشی از حذف روزانه 4 میلیون بشکه نفت از بازار بوده است.

    این کارشناس نفتی پیش بینی کرده که «با توجه به رشد ضعیف تا منفی اقتصادی کشورهای مختلف جهان، اگر اختلال های به وجود آمده در تولید نفت کوتاه مدت باشند» باید مجددا در انتظار کاهش قیمت نفت بود.

    کلنته گفت، عربستان برای عقب نیفتادن از رقبایی نظیر ایران و ونزوئلا و حفظ سهمش از بازار، علیرغم اینکه در برابر افت قیمت های جهانی نفت بسیار آسیب پذیر است، همچنان به عرضه مقادیر فراوان نفت به بازار ادامه می دهد.

    وی افزود: «در ماه آوریل، موسسه اعتبار سنجی فیچ، رتبه اعتباری عربستان را به دلیل کاهش طولانی مدت و شدید قیمت نفت کاهش داد و این در حالی بود که تنها 2 هفته قبل موسسه مودیز نیز رتبه اعتباری این کشور را تنزل داده بود.»

    کلنته تصریح کرد، هرچه که عربستان تولید خود را افزایش دهد، فشار مالی بیشتری بر آنها وارد خواهد آمد.

    «این مسئله به خالص درآمد این کشور مربوط می شود. رقم سر به سر هر بشکه نفت برای اینکه عربستان بتواند بودجه ای متوازن داشته باشد، بشکه ای 100 دلار است.»

    وی افزود، عربستان در سال  2015، روزانه 9.8 میلیون بشکه نفت تولید کرد، در حالی که انتظار می رود این رقم در سال جاری میلادی به 10.2 و در سال آینده به 12.5 میلیون بشکه برسد و این موجب کاهش بیشتر قیمت جهانی نفت خواهد شد.

    کلنته تاکید کرد: «مسئله این است که عربستان در شرایطی به تولید بیشتر نفت ادامه می دهد که بر اساس برآوردها در نیمه نخست امسال روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت مازاد بر تقاضا در بازار وجود داشته است.»

    کلنته گفت، ایران که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند نتواند به وعده هایش در زمینه افزایش تولید تحقق ببخشد، از رقم وعده داده شده فراتر رفته و به تولید 3.6 میلیون بشکه در روز رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها