عصر خودرو

ایران در اولویت واردکنندگان سیمان به عراق قرار گرفت

عصر بازار- همین چند روز پیش بود که سیمانی‌ها برای حل مشکل ممنوعیت صادرات سیمان ایران به عراق با مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای تشکیل داده و درباره این موضوع گفت‌وگو کردند.

ایران در اولویت واردکنندگان سیمان به عراق قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای معدن، بدون شک اهمیت سهم 50 درصدی ایران در بازار سیمان عراق به اندازه‌ای است که پس از اعلام خبر ممنوعیت صادرات سیمان از سوی هیات وزیران عراق و با درنظر گرفتن وضعیت کنونی صنعت سیمان کشورمان، مهندس نعمت‌زاده به جعفر سرقینی، معاون معدنی خود دستور داده تا هرچه سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدام کند. براین اساس جلساتی با حضور سرقینی و مسئولان عراقی در این کشور تشکیل شده و دستاورد این گفت‌وگوها، قول مسئولان عراقی برای اولویت قراردادن کشور ایران به منظور واردات سیمان است.


    عراق بیشترین سهم صادرات
    آماری از صادرات سیمان به عراق و جایگاه صنعت سیمان کشورمان در جهان از سوی سید محمد اتابک، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در سمپوزیوم راه‌حل‌های فناوریکی صنعت سیمان ارائه شد. به گفته اتابک عراق با 48 درصد بیشترین سهم از صادرات سیمان ایران را به خود اختصاص داده و افغانستان، کویت و قطر نیز رتبه‌های بعدی را به‌دست آوردند.
    در سال 2015م صادرات سیمان ایران با افت 20درصدی نسبت به سال 2014م به 15 میلیون و 92 هزار و 438 تن رسید. ایران در سال 2014م چهارمین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان بود و در سال 2015م رتبه ایران در بین تولیدکنندگان بزرگ سیمان در جهان به پنجم تنزل یافت. درحال‌حاضر 73 کارخانه تولید سیمان در ایران وجود دارد و در سال 2015م ظرفیت تولید سیمان در ایران معادل 79 میلیون و 706هزار تن بود که تغییر چندانی را نسبت به سال 2014م نشان نمی‌دهد، در حقیقت برای نخستین‌بار در 10 سال اخیر، در سال گذشته درصد افزایش ظرفیت تولید سیمان در ایران به صفر رسید.
    افزایش نیافتن ظرفیت تولید سیمان از یک سو و نبود تقاضا از سوی دیگر نشان‌دهنده وضعیت نامناسب این صنعت است. بنابراین حذف ایران از سوی کشورهای واردکننده سیمان به عراق نشانه خوبی برای تولیدکنندگان این صنعت در کشورمان نیست زیرا با توجه به کمبود تقاضا در داخل حفظ بازار عراق برای این تولیدکنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است. به نظر می‌رسد وعده‌های تازه دولت عراق امید تازه‌ای را بین تولیدکنندگان سیمان ایران ایجاد کرده است. نادرغفاری، معاون فنی و تولید انجمن تولیدکنندگان سیمان کشور نیز چندی پیش در گفت‌وگو با صمت از اهمیت بازار عراق برای ایران سخن گفت. به گفته غفاری در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و کاهش میزان ساخت‌وسازها، شرایط برای تولیدکنندگان سیمان سخت بوده و مشکلات زیادی گریبانگیر این صنعت شده در این بین بیشترین میزان صادرات سیمان ایران نیز به کشور عراق انجام می‌شود زیرا به دلیل شرایط مکانی و باتوجه به نزدیکی کارخانه‌ها به مرزهای شهرهای غربی دسترسی ایران به بازارهای عراق راحت‌تر است.


    رایزنی با عراقی‌ها
    به اعتقاد برخی از کارشناسان درحال‌حاضر بازار عراق به دلیل مشکلات مالی و کاهش قیمت نفت نیاز چندانی به سیمان وارداتی ندارد اما اواسط تیر نیاز آنها به سیمان افزایش یافته و مجبور به واردات هستند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره مذاکرات با طرف عراقی گفته است جلساتی با حضور معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین مسئولان عراقی در این کشور داشتیم که توافقات خوبی حاصل شد و عراقی‌ها قول دادند، به محض آزاد شدن واردات سیمان به این کشور، ایران را در اولویت قرار دهند. عبدالرضا شیخان اظهار کرده درحال‌حاضر واردات سیمان از همه کشورها به عراق ممنوع است و با توجه به کاهش امنیت در این کشور و همچنین کاهش قیمت نفت و رکود ساخت‌وسازها، نیاز عراق به سیمان از طریق تولیدات داخلی این کشور تامین می‌شود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرده خوشبختانه با رایزنی‌های انجام شده با طرف عراقی قرار شده اگر این کشور اولویتی برای واردات سیمان داشته باشد، آن را از ایران تامین کند البته درحال‌حاضر علاوه بر ایران هیچ کشور دیگری نیز امکان صادرات سیمان خود را به بازار عراق ندارد. وی با اشاره به اینکه قرار است با طرف عراقی بعد از آغاز صادرات سیمان صحبت‌هایی نیز درباره تعرفه‌ها انجام دهیم گفته است با اصلاحات تعرفه صادرات سیمان به بازار عراق می‌توانیم حضور پررنگی در بازار این کشور داشته باشیم. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره صحبت‌های اخیر مسئولان دولتی مبنی بر اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت به واحدهای تولیدی متقاضی کوچک و متوسط اظهار کرده اصولا پرداخت تسهیلات ارزان یکی از ابزارهای لازم برای رونق بخش تولید است و باید این موضوع را دولت هرچه سریع‌تر در دستور کار خود قرار دهد. به گفته شیخان هم‌اکنون صنعت سیمان برای رفع رکود در این حوزه دو درخواست از دولت دارد نخست آنکه دولت یک سال تنفس برای پرداخت اقساط بدهی واحدهای تولیدی سیمانی تعیین کند تا آنها بتوانند ضمن تامین نقدینگی تاحدودی مشکلات خود را برطرف کنند در کنار این موضوع اجازه دهد تا خط اعتباری برای صنعت سیمان درنظر گرفته شود. وی با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌کنیم در این خط اعتباری 5 میلیاردتومان برای تامین برق واحدهای تولیدی و 10 میلیارد تومان برای تامین سوخت واحدهای تولیدی درنظر گرفته شود ادامه داده باید با ارائه تسهیلات ارزان به تولید فرصت دهند تا بتواند روی پای خود بایستد. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان صحت این خبر را تایید کرد. عبدالرضا شیخان گفت: ایران در اولویت نخست واردکنندگان سیمان به عراق قرار می‌گیرد. وی اظهار کرد: جدول سهمیه‌بندی سیمان نیز به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده و براین اساس شرکت‌هایی که باید صادرکننده به عراق باشند، مشخص می‌شوند. شیخان گفت: با عراق به توافق رسیدیم که شرکت‌های صادرکننده سیمان را را معرفی کنیم و شرکت‌های عراقی نیز تاجران را معرفی خواهند کرد که بدین ترتیب تعامل مناسبی بین تولیدکنندگان ایرانی و تاجران عراقی ایجاد می‌شود. به گفته شیخان قیمت سیمان از تیرماه افزایش پیدا خواهد کرد. وی در پاسخ به این پرسش که روند صعودی قیمت سیمان چند درصد است، اظهار کرد: درحال‌حاضر در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم و در ماه رمضان اطلاعات ارزیابی می‌شود و پس از ماه رمضان قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها