عصر خودرو

برگزاری هفتمین نشست با مدیران صندوق های سرمایه گذاری در بورس تهران

عصر بازار- روز شنبه مورخ ۱۳۹۵/۰۳/۰۸ هفتمین جلسه نشست با مدیران صندوق های سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

برگزاری هفتمین نشست با مدیران صندوق های سرمایه گذاری در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، در ابتدای جلسه طوبی دهقانی مدیرامور ناشران ضمن تشکر از حضور مدیران صندوق­ های سرمایه گذاری و مسئولین سازمان بورس آقایان چاوشی رئیس اداره نظارت برنهادهای مالی و فرح آبادی رئیس اداره بازرسی نهادهای مالی به موارد دستورجلسه مبنی بر نحوه بازرسی و نظارت برصندوق ­های سرمایه­ گذاری،  ابلاغیه اخیر سازمان بورس در خصوص شرایط لازم برای صدور مجوز و تمدید صندوق ها اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد: برگزاری این جلسات گامی در جهت کمک به رفع مشکلات صندوق ­ها و توسعه آنها باشد.

    براساس این گزارش در آغاز جلسه فرح آبادی رئیس اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس، ضمن ارائه گزارش آماری از روند رو به رشد تعداد صندوق ها و تعداد سرمایه ­گذاری حقیقی و حقوقی در صندوق­های سرمایه­ گذاری اظهارداشت: به حدود یک دهه از عمر صندوق ها نزدیک می­ شویم. تعداد صندوق ­ها از 33 صندوق در سال 88 به 157 صندوق در سال 94 رسیده است. ارزش صندوق­های سرمایه­گذاری از 3038 میلیارد­ ریال با یک جهش در سال 94 به 70000میلیاردتومان در سال 95 رسیده است که نشان از اهمیت صندوق ها در بازارسرمایه دارد .

    فرح آبادی گزارشی از نحوه نظارت و بازرسی بر صندوق های سرمایه ­گذاری ارائه کرد که این گزارش مشتمل بر موارد زیر می­ باشد :

    الف :  شخصیت حقوقی و ساختارقانونی صندوق­ های سرمایه­ گذاری شامل تفاوت صندوق های سرمایه گذاری و دیگراشخاص حقوقی، ویژگی های متمایز صندوق های سرمایه گذاری

    ب :  قوانین و مقررات حاکم شامل ( قانون بازار، توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید،اساسنامه و امیدنامه، دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار در صندوق­ های سرمایه­ گذاری، برصندوق های سرمایه­ گذاری،دستورالعمل پیشگیری از معاملات غیرمعمول، دستورالعمل کفایت سرمایه نهادهای مالی و...)

    ج :  انواع نظارت ­برصندوق های سرمایه­ گذاری شامل ( نظارت داخلی و خارجی شامل سیستم کنترل داخلی، متولیان، حسابرس، نظارت بازار، نظارت سایرنهادها مثل بانک مرکزی و بازرسی کل کشور، نظارت سرمایه­ گذار خارجی، اهداف نظارتی سازمان بورس، حفظ استقلال، ایجاد شفافیت و استقرار نظام راهبری شرکتی) ،

    د :  ضعف­ها و مشکلات کنترلی شامل ( عدم تخصیص نیروی کافی برای صندوق­ ها، عدم آشنایی کارشناسان صندوق ­ها با وظایف خود مطابق اساسنامه، عدم آشنایی با مفاهیم و اصول حسابداری صندوق­ ها، عدم کنترل حساب های بانکی صندوق، عدم بروز رسانی سایت اطلاع رسانی صندوق، عدم درج صورت های مالی و گزارشات در سایت اطلاع رسانی ظرف مهلت تعیین شده در اساسنامه، عدم کنترل صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری، کاهش واحدهای سرمایه­ گذاری به حداقل تعیین شده در اساسنامه، اهرمی کارکردن صندوق در بازارهای مثبت، برگشت به عقب مکرر (NAV

    ه :  انواع تخلفات شامل ( سرمایه ­گذاری در بازاردوم/پایه فرابورس، رد حدنصاب­ های تعیین شده در امیدنامه، عدم ارائه صورت های مالی، عدم رعایت دستورالعمل نحوۀ تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار در صندوق های سرمایه گذاری و...)

    و :  انواع مسئولیت­ ها شامل (مسئولیت انضباطی، کیفری و مدنی )

    ز :  انواع شکایات در صندوق های سرمایه­ گذاری شامل تاخیر در ابطال واحدهای سرمایه­ گذاری، تعدیل بیش از اندازه قیمت برخی از سهام ­های موجود در سبدصندوق، ابطال واحدهای سرمایه­ گذاری بدون درخواست ابطال، عدم به ­روز رسانی مناسب صندوق­ ها توسط تارنما، صدورتعداد واحدها کمتر از وجوه واریز شده ، منظورنمودن جریمه مالیاتی به حساب صندوق ).

    رئیس اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس در پایان سخنان خود پیشنهاداتی را برای صندوق های سرمایه ­گذاری مطرح و درخواست کرد ضمن آشنایی کامل با قوانین، دستورالعمل­ ها ، بخشنامه­ ها و مسئولیت ­ها و اختیارات خود، با ایجاد تشکل ­ها و کانون ها، آئین رفتارحرف ه­ای لازم الاجرا شود و  با اجرای آئین رفتارحرفه­ای و کنترل داخلی، نیاز به تصویب مقررات مربوطه کمتر شود.

    در ادامه این جلسه آقای چاوشی رئیس اداره نظارت بر نهادهای مالی در پاسخ به یکی از مدیران صندوق ­ها مبنی بر عمل بازارگردانی توسط صندوق ­های بادرآمد ثابت اظهار داشت: هر ابزار و نهادی با هدفی تشکیل شده است و وظیفه ­­ای دارد و نهادهای مالی نباید در خارج از حوزه وظایف و اهداف خود، عمل کنند زیرا به صرف داشتن وجه یا پول  نمی­ توان هر هدفی را انجام داد.

    وی تصریح کرد: صندوق های بازارگردانی با اهداف بازارگردانی تشکیل شده و( mutual fund ها) نیز با اهداف خاص تشکیل شده و ریسک ­های مربوط به خود را دارند.

    گفتنی است ارائه این مطالب از سوی مقام ناظر موجب آگاهی و هوشیاری صندوق­ های سرمایه­ گذاری شده و رعایت موارد مطرح شده می­تواند به سرمایه گذاری در صندوق­ ها کمک زیادی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها