عصر خودرو

گسترش مناسبات انرژی ایران با شرق دور;

بزرگترین کشور مسلمان، مشتری نفت ایران می شود

عصر بازار- علاوه بر اروپایی ها، کشورهای آسیایی نیز مشتاقانه خواستار توسعه مناسبات انرژی با ایران شده اند به گونه ای که در جریان سفر وزیر انرژی اندونزی به ایران قرار است تفاهمنامه توسعه همکاری های نفتی با پرجمعیت ترین کشور مسلمان برای صادرات نفت، ساخت پالایشگاه و توسعه میدان های نفتی امضا شود.

بزرگترین کشور مسلمان، مشتری نفت ایران می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، با رفع تحریم ها، شرکای قدیمی صنعت نفت ایران و مشتریان سنتی نفت کشورمان به تدریج در حال از سرگیری مناسبات خود هستند.
    دولت های آسیایی برای آن که از کشورهای اروپایی که علاوه بر خرید نفت، تفاهمنامه های سرمایه گذاری در پروژه های متعدد صنعت نفت و پتروشیمی را امضا کرده اند، جا نمانند در صف بازگشت به ایران قرار گرفته اند.
    در جریان سفر رئیسان جمهوری چین و کره جنوبی و نخست وزیر هند به ایران، توافق های گسترده ای برای توسعه همکاری های نفتی با ایران حاصل شد و میزان صادرات نفت به این کشورها نیز افزایش قابل توجهی یافت.
    به تازگی نیز قرار شده است سطح همکاری های نفتی با اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان دنیا گسترش یابد. اندونزی که پیش از تحریم، از خریداران نفت ایران بود در نظر دارد بار دیگر خرید نفت را از ایران از سرگیرد و در بخش پالایشی و نیروگاهی با ایران همکاری کند.
    براین اساس، سودیرمان سعید وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی با سفر به تهران قصد دارد، علاوه بر دیدار با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، درباره گسترش مناسبات در پساتحریم با مسئولان کشورمان دیدار و گفت وگو کند.

    **برنامه جاکارتا برای خرید روزانه 120 هزار بشکه نفت از ایران
    اندونزی پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد، از ایران نفت خام خریداری کند و در ماه های اخیر، مذاکره هایی را نیز در این باره انجام داده است.
    به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولان نفتی اندونزی اعلام کرده اند این کشور برای یک توافق احتمالی کوتاه مدت برای واردات روزانه 120 هزار بشکه نفت از ایران، با مسئولان جمهوری اسلامی ایران مذاکره می کنند.
    هیات اندونزیایی که قرار است به زودی به ریاست وزیر انرژی این کشور به ایران سفر کند، افزون بر واردات نفت خام، درباره خرید میعانات نفتی و همچنین سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران، گفت و گو خواهد کرد.
    «ویدهیاوان پراویراتمادجا» نماینده اندونزی در هیات عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گفته نفت ایران بسیار ارزانتر از دیگر انواع نفت است.

    **تمایل خرید جاکارتا برای خرید گازمایع
    اندونزی علاوه بر واردات نفت خام از ایران، قصد دارد گاز مایع (ال پی جی) نیز از ایران بخرد. شرکت های اندونزی، که پیش از این، تجربه خرید گاز مایع از ایران را داشته اند، در در نظر دارند تجارت ال پی جی را گسترش دهند.
    بر اساس گزارش پایگاه خبری کاتادیتا اندونزی، شرکت دولتی نفت پرتامینا اندونزی خواهان خرید سه محموله گاز مایع (ال پی جی) از ایران است و مذاکرات برای حل مشکل فرآیند پرداخت مالی به منظور تحقق این خرید، ادامه دارد.
    اندونزی به منظور تامین نیاز داخلی خود باید 60 درصد گاز مایع مورد نیاز خود را از خارج وارد کند و مقدار واردات نیز با توجه به افزایش مصرف، در سالهای آینده روند افزایشی خواهد داشت.
    اندونزی پارسال هفت میلیون تن ال پی جی مصرف کرد که حدود پنج میلیون و 560 هزار تن آن، یارانه ای بود. منطقه جاوای غربی یک از بزرگترین مصرف کنندگان گاز مایع است که مصرف آن پارسال به یک میلیون و 160 هزار تن رسید.
    بر اساس پیش بینی ها، مصرف گاز مایع اندونزی امسال به هفت میلیون و 800 هزار تن افزایش می یابد.
    وزیر انرژی اندونزی نیز بر خرید گاز مایع از ایران به عنوان بهترین گزینه برای اندونزی تاکید دارد.

    ** ساخت و خرید پالایشگاه در اندونزی
    بخش دیگری از مناسبات نفتی تهران و جاکارتا به ساخت پالایشگاه در اندونزی توسط بخش خصوصی ایران متمرکزخواهد بود.
    ایران با هدف تضمین صادرات پایدار نفت، از طرح های ساخت پالایشگاه در اندونزی حمایت کند که با تحقق آن، نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه ها توسط کشورمان تامین خواهد شد.
    پیش از این مذاکره هایی توسط بخش خصوصی ایران برای ساخت پالایشگاه های کوچک در اندونزی انجام شده بود که به دلیل شدت یافتن تحریم ها و بروز مشکلات مالی و بانکی متوقف شده بود، اما با توجه به رفع تحریم ها، قرار است این مذاکرات از سرگرفته شود.
    بر اساس طرح دیگری، ایران در نظر دارد سهام پالایشگاه های فعال در اندونزی را نیز در اختیار بگیرد. گفته می شود ایران قرار است 40 درصد سهام یک پالایشگاه 300 هزار بشکه ای را در اندونزی خریداری کند.

    **حضور اندونزی در توسعه میدان های نفتی ایران
    سطح همکاری های تهران و جاکارتا به بخش پایین دستی و فروش نفت خام محدود نمی شود و ایران قصد دارد از مشارکت این کشور در بخش بالادستی و توسعه میدان های نفت و گاز نیز استفاده کند.
    بر این اساس، ایران به شرکت دولتی نفت پرتامینا اندونزی پیشنهاد کرده است در پنج بلوک نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند.
    به گزارش پایگاه خبری ویوا اندونزی، سوئتجیپتو از مقام های بلندپایه شرکت پرتامینا اندونزی گفته این شرکت در تلاش است به بخش بالادستی نفت و گاز ایران ورود کند، در حالی که ایران نیز می‌تواند به بخش پایین دستی در اندونزی ورود داشته باشد.
    مذاکره درباره سرمایه گذاری اندونزی در بلوک های نفت و گاز کشورمان از محورهای مذاکرات وزیر انرژی و منابع معدنی و هیات همراه این کشور در تهران خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها